Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,970   Posts: 1,523,472   Online: 957

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 37 of 37

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    V Het zou voor mij ook een stuk minder interessant zijn als het een puur beredeneerd proces was.

Zoals ik eerder aangaf is fotograferen voor mij het samengaan van veel oefenen (ervaring) en het gevoel. Het is dus niet het directe gevolg van een puur beredeneerd proces. Het gevoel, zo wordt het gezien, is het gevolg van het lange termijn geheugen in de hersenen. Nu kun je het lange termijn geheugen gaan voeden met allerlei cerebrale informatie, die in de fotografie ( of schilderkunst) interessant is. In handboeken over schilderkunst kom je dat soort informatie tegen. Eigenlijk heeft het niets te maken met fotografie of schilderkunst, maar met de relatie tussen onze waarneming (kijken) en ons gevoel. Maar ja, is fotografie eigenlijk niets anders dan kijken?

Maar goed: het gevoel is een afspiegeling van een enorme hoop (o.a. Cerebrale) informatie, die je in je leven opdoet. En is een foto-acdemie (geen fotovakschool) niet een plek om dat te leren?

Het is hier goed de schilder Constabl te citeren uit een van zijn Hampstead lectures voor de Royal Acadamy: Painting is a science, and should be pursued as an inquiry into the laws of nature. Why,then, may not landscape painting be considered as a branch of natural philosophy, of which pictures are but the experiments?

[ natural philosophy was fysica in die tijd].

Wanneer we het gevoel volgen bij de fotografie, dan volg je in wezen een hoop gevoelsmatig verwerkte informatie. Je zou dit als een soort ervaring kunnen beschouwen. Bij het feitelijke fotograferen put je bewust of onbewust uit al die opgeslagen informatie als je je gevoel de vrije loop laat. Het opname-proces is zo snel, dat het onbewuste prevaleert. Bij het druk-proces komt bij het bewuste deel naar voren. Als je niet fotografeert; alleen maar kijkt, kun je het bewuste deel laten prevaleren. Je vraagt je af wat je ziet en waarom je het ziet zoals je het ziet.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Voor mij is fotograferen een samengaan van veel oefenen en vertrouwen op intu´tie. Een musicus moet ook eindeloos repeteren en mee kunnen gaan met het "stuk" voordat er sprake is van muziek. Waarom zou dat voor het maken van foto's anders zijn ? Het zou voor mij ook een stuk minder interessant zijn als het een puur beredeneerd proces was.
    De fotograaf is de componist van het beeld, de printer is de musicus van de uitvoering. Heeft AA ook niet zoiets gezegd? Voor het afdrukken van een negatief kan de printer heel veel repeteren. Maar bij het maken van een foto door de fotograaf is dit minder het geval - uitgaande van landschapsfotografie en niet studio gebruik.
    Mijn idee is dat ik, naar mate ik meer bewust fotografeer, een stuk minder vaar op mijn intu´tie. Intu´tie is IMHO een ander woord voor onbewuste afwegingen maken. Ik wil bewuster met mijn emoties een beeld creŰren, wat betekent dat ik minder op mijn intu´tie vaar, wellicht er tegenin ga.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Voor het afdrukken van een negatief kan de printer heel veel repeteren. Maar bij het maken van een foto door de fotograaf is dit minder het geval - uitgaande van landschapsfotografie en niet studio gebruik.
    Wat mij betreft is juist de repetitie van het opnemen van de foto van groot belang. En dit valt uiteen in 2 aspecten. Ten eerst het technische; zonder al te veel hoeven nadenken belichting, scherpstelling, als het een TC betreft andere verstellingen, gebruik van filters en nog een legio andere zaken moeten een 2e natuur worden. Waarbij de uitkomst geen verrassingen meer vormen. Ten tweede; Zien moet geoefend worden. Heel vaak hoor ik achteraf bij het tonen van mijn foto's, "waarom heb ik dat niet gezien". Onbewust zal iedereen het echt wel gezien hebben. Maar zorgen dat je onderbewustzijn het prijs geeft is het gevolg van veel repeteren.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Hoe vaak ik in het begin vergat om de balg uittrek mee te nemen in de lichtmeting....
    "Ubung macht den meister"

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ten tweede; Zien moet geoefend worden. Heel vaak hoor ik achteraf bij het tonen van mijn foto's, "waarom heb ik dat niet gezien". Onbewust zal iedereen het echt wel gezien hebben. Maar zorgen dat je onderbewustzijn het prijs geeft is het gevolg van veel repeteren.
    Dat klinkt heel bekend. Die vraag stel ik ook heel vaak.
    Ik zal het wel gezien hebben, maar op dat moment dringt het niet tot je door.
    En als je dan prints van anderen terugziet dan denk je "waarom heb ik dat niet gezien"
    Misschien komt het omdat ik net begonnen ben en onderwerpen kies die in mijn ogen er indrukwekkend uitzien.
    --Mike

Shooter
    Medium Format
    Het licht zien dat er haast niet is: dat is vakmanschap!

Shooter
    4x5 Format
    Wat mij betreft is juist de repetitie van het opnemen van de foto van groot belang. En dit valt uiteen in 2 aspecten. Ten eerst het technische; zonder al te veel hoeven nadenken belichting, scherpstelling, als het een TC betreft andere verstellingen, gebruik van filters en nog een legio andere zaken moeten een 2e natuur worden. Waarbij de uitkomst geen verrassingen meer vormen. Ten tweede; Zien moet geoefend worden. Heel vaak hoor ik achteraf bij het tonen van mijn foto's, "waarom heb ik dat niet gezien". Onbewust zal iedereen het echt wel gezien hebben. Maar zorgen dat je onderbewustzijn het prijs geeft is het gevolg van veel repeteren.
    De opgebouwde ervaring is van belang bij de opname. Een deel van die ervaring wordt bij mij bewust toegepast. Bij landschapfotografie is de keuze film/ontwikkelaar is een bewuste keus, evenals de keus van het objectief. Het soort licht is ook een dergelijke bewuste keus.
    Vervolgens komt de keuze van het motief. Dit is een kwestie van kijken. Hierbij vraag ik mij ook af hoe het motief er vanuit een andere locatie er uit zal zien, zonder er direct heen te gaan . Ik ga de ideeen controleren op het matglas. Hier wordt de compositie, scherpteverloop, scherptediepte, ruimteweergave bestudeerd. Bovendien wordt de doortekening van de hoge lichten en schaduwen bestudeerd. Aan de hand hiervan wordt de lichtmeting uitgevoerd. Tot nu toe een rij van voorbereidende handelingen, waarvan de kwaliteit af zal hangen van eerder opgedane ervaring.
    Dan komt het moment van de werkelijke opname. Een honderdste seconde, waarin alles goed moet zitten. De keuze van dat moment zou je onbewust kunnen noemen, maar ik ken situaties, dat ik afwacht tot een schaduw of zonnestraal precies is daar waar ik hem wil hebben.

Als ik door dit proces heenga, dan is het het resultaat van een complex van ervaringen, dat ik met het woord gevoel aangeef. In hoeverre die ervaringen bewust, onbewust of automatisch verwerkt worden is moeilijk aan te geven. Ze treden wisselend op.

In het geval van emoties, verloopt het proces niet meer zo als boven beschreven. Het resultaat wordt door een verward gevoel gedreven. Maar het resultaat hoeft er niet minder om te zijn. Analyse van dergelijke fotos is best de moeite waard.

Jed

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin