Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,920   Posts: 1,522,021   Online: 928

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 37
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

De gevoelige plaat

Ik ben de laatste tijd een beetje emotioneel. Dat heeft iedereen wel eens in z'n leven. Ik ga er bewust mee om. Zo probeer ik nu bewust emotionele foto's te maken. Dat is niet gemakkelijk. Denk er maar eens over na.
    Pak je kleuren als je blij ben en maak je grijze beelden als je dat niet bent, dat is wel heel erg obligaat. Hoe druk je de emoties uit die je voelt? Of is dat in de fotografie onmogelijk? Voor mij is het afdrukken duidelijk onder invloed van mijn stemmingen. En mijn stemmingen worden be´nvloed door muziek. Ik zet dus bewust een bepaald muziekstuk op bij het afdrukken. Een print gemaakt met de Matthaus Passion is een andere dan die met Rammstein. Maar het moet toch ook mogelijk zijn jezelf emotioneel uit te drukken tijdens de opname? Het zal zich uiten in de onderwerp keuze, wat je precies op de gevoelige plaat legt. Hoe zie jij dat?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Jaap,
    Emoties uitdrukken in een foto is niet echt makkelijk omdat je als fotograaf vaak - wellicht iets te vaak - bezig bent met de technische en rationele kant van het opname- en afdrukproces. Laat je leiden door wat je aanspreekt en wees niet bang er wat film doorheen te jagen. Een interessant boek hierover is "Left Brain/Right Brain Photography" van Kathryn Marx.
    Veel succes.....en zoals een Britse dichter ooit eens heeft gezegd: "If it is Winter now...can Spring be far behind?"
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    hulpmiddelen voor emoties:
    scherpte en vooral onscherpte
    beweging
    het licht (claire-obscur)
    het juiste moment
    een fragiele highkey
    een sombere lowkey

en vooral ook de onderwerpskeuze

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Vooral licht en kleur. Hard versus zacht licht zegt het zelf al.
    Blauw en groen zijn koud, geel en rood warm. In Zw/W moet je dit kunnen associeren: een sinaasappel in Zw/w is en blijft oranje, al zie je de kleur niet. Tonaliteiten (warmtone / coldtone kunnen de richting wijzen)

NB.

Kleur als emotie werd benadrukt in de schilderstijl Expressionisme.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik ben de laatste tijd een beetje emotioneel. Dat heeft iedereen wel eens in z'n leven. Ik ga er bewust mee om. Zo probeer ik nu bewust emotionele foto's te maken. Dat is niet gemakkelijk. Denk er maar eens over na.
    Het zal bij ieder wel verschillend zijn, maar de uitstraling van een druk krijgt mijn stemmingen mee. Als gevolg kunnen drukken van een zelfde negatief op verschillende dagen flink verschillen. En als de stemmingen aan wilde plotselinge variaties (emoties) onderhevig zijn, komt dat in een druk terug. Ja, en zo wordt je jaren later nog herinnerd aan een dergelijke periode bij het weerzien van de druk. Dat overkomt mij wanneer ik bij iemand op bezoek ga, die een druk van m ij uit een dergelijke periode aan zijn muur heeft hangen.

Ik denk dat bij het maken van de opname en druk de stemmingen als het ware automatisch meekomen. Bij het naderhand bekijken van de drukken komt het nadenken achteraf; het uitsorteren van de brij.

Hoe dat bekijken van de fotos verloopt, kan heel verschillend zijn. De een doet dat alleen en een ander doet dat liever met anderen in gezelschap. Het is maar welke communicatie je prefereert.

Jed

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ok ,Merlin ouwe tovenaar en tobberaar...tijd om eens te reageren!
    Digital is best taken with a grain of silver.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by clogz View Post
    Ok ,Merlin ouwe tovenaar en tobberaar...tijd om eens te reageren!
    Mijn waarde Clogz, ik ben nog aan het tobben. Ik heb mijn gedachten nog niet op een rijtje. Het was voor mij tot voor kort een onbewust facet in het proces van het plaatjesmaken. Ik heb nu een tijd van contemplatie en bezinning, vandaar dat dit onderwerp naar boven kwam.

Mijn huidige houding van fotograferen wordt het beste beschreven door Jed.
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik denk dat bij het maken van de opname en druk de stemmingen als het ware automatisch meekomen.
    Ik merk pas achteraf dat ik door emoties wordt be´nvloed tijdens het maken van een beeld. Of je noemt het dat ik het automatisch doe. Als je meer wilt weten over jezelf, moet je je scherp bewust zijn van je emoties tijdens de opnamen en afdrukken, wat al een moeilijk punt is. Zeker als je een techneut bent, zoals ik.

Je neemt jezelf mee bij het maken van een opname of print. Je hele zelf, je emoties inclusief. Het moÚt dus wel effect hebben. Bij het lezen van The Picture Of Dorian Gray werd ik getroffen door de volgende omschrijving. Een schilder maakt een schilderij van een jongeman. Hij zegt: "Dat ben ik". Dat is raar, want hij schilderde toch die jongen en niet zichzelf? Als je zoveel tijd en energie -en dus ook emoties- stopt in een beeld, dan is het minimaal een handtekening van jezelf, zo niet dat je er iets in stopt.

Dan komt Jed ook met een punt waar ik nog niet aan dacht, de emoties op het moment van bekijken van het eindresultaat. Dat geldt voor je eigen werk, maar ook dat van anderen. Als een foto iets oproept, kan dat voor de hand liggend door de gebruikte kleuren zijn (Marc Leest) of door andere technieken (Fred). Of breng je meer over dat wat je uitdrukt in techniek en onderwerp?

Er zijn twee manieren om er tegen aan te kijken. Je neemt je emoties mee omdat die er nou eenmaal zijn. Je bent wel of niet bewust er van, maar je bent zoals alle fotografen. Of je bedenkt bewust dat je in een bepaalde emotie een beeld wilt maken. Dat impliceert dat je bewust bent van je emoties en dat je ze meer als gereedschap inzet. Maar hoe komt dat dan tot uiting in je beeld?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format

emoties

Ik denk dat je je bewust kan zijn van je emoties. Maar dat betekent nog niet dat je dat bewust kunt vertalen naar een beeld. Om dat te doen ben je cerebraal bezig. En dat is nu net niet de toestand die bestaat als je emotioneel bent. Noem het maar een contradictie.
    Daarom: bij de opname en het drukken, laat je gevoelens de vrije loop. Je foto is een document van je gevoelens. Een document dat je naderhand op een analyserende manier kunt bekijken.

Dat neemt allemaal niet weg, dat je je techniek niet kunt afstemmen op het weergeven van gevoelens. Dat is misschien wel de hoofdreden voor mij om in zwart wit (het volledige lichtspectrum) te werken. Deze beelden werken op het lange termijn geheugen en het gevoel.
    Kleur (een deel van het lichtspectrum) heeft ook zijn mogelijkheden: korte termijn geheugen en een sensationele ervaring.
    Ieder moet kiezen wat hem het meeste aanstaat. Deze keuze is uiteraard het gevolg van een cerebrale overweging.

En deze twee alineas geven een betje aan dat in de fotografie ( en net zo in de schilderkunst) het gevoelsmatige en cerebrale hand in hand gaan. Die handen raken op den duur wel heel verweven. Het gevoelsmatige, automatisch handelen bij opname en drukken, wordt gesteund door een cerebraal verkregen technische ervaring.

Jed

jelke's Avatar
    wat mij in de (goede) stemming brengt is een oud verlaten kerkhof in de mist

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Voor mij is dat de lichtinval in gebouwen, nieuw of oud, als ik ergens licht zie binnenvallen kan ik niet snel genoeg mijn toestel in handen .
    Bij het afdrukken speeld mijn gemoed of stemming zeker niet mee, probeer ze altijd goed te afdrukken, maar zoals al gezecht de muziek erbij nooit slecht.
    Ludo.

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin