Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,747   Posts: 1,515,673   Online: 780

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Kleinbeeld versus grootbeeld

Ik had van de week iemand aan de telefoon die op kleinbeeld werkt.

Uiteraard kwam de term apug voorbij en hij had hier een vervelend gevoel bij.
    Als kleinbeeld fotograaf vond hij n.l. dat er nogal denigrerend werd gesproken over kleinbeeld door midden/grootformaat gebruikers.

Nu is het volgens mij niet de opzet dat analogisten elkaar in de haren gaan vliegen in dit tijdperk maar elkaar helpen.

Misschien is het ook wel een macht der gewoonte of een stuk tekst dat onbedoeld door een ander anders kan worden gelezen (dat is het nadeel van internet, je mist de intonatie van de spreker), maar ik zou iedereen willen verzoeken om in zijn/haar beleving hier rekening mee te houden zodat we met nog meer personen kunnen communiceren hier....

Just my 2 cents.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Denk persoonlijk dat het wel meevalt. In de APUG galleries komt in ieder geval genoeg 35mm kleinbeeld materiaal voorbij. Wel is het natuurlijk zo, dat onder de resterende die-hard analoge fotografen, het aandeel MF/LF fotografen misschien hoger is dan het ooit in de hoogtij dagen was, hoewel ik daar geen harde uitspraak over kan doen, want zolang ben ik zelf nog niet serieus bezig.

Voor de rest ben ik zelf in ieder geval erg tevreden over printjes van 35 mm op kleiner formaat, en van 100 ISO film kunnen ook probleemloos prachtige scherpe prints op groot formaat worden gemaakt... maar feitelijk kan elke film op elk formaat worden afgedrukt. In musea kom je toch ook geregeld metershoge prints van 35m 400 ISO film tegen, en de dan zichtbare korrel, doet vaak echt niets af aan het beeld, maar hoort er gewoon bij.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Willy-jan en Marco
    Ik fotografeer al 25 jaar met een kleinbeeld formaat en vind het zo meer dan goed, heb tot nu toe maar afgedrukt op 30x40 formaat en wil nu wel groter gaan afdrukken en zo overschakelen naar 6x4.5 formaat van neg.
    Als ik bv. een tentoonstelling ga bekijken en zie daar afdrukken van 100x150 bv., kan ik ze mooi vinden om het formaat maar me dan zeker geen andere gedachten bij maken. Waarmee ik dan bedoel als iemandt het zich kan veroorlofen om een groter formaat van foto's kan afdrukken , mooi maar zal er zeker geen andere gedachten bij hebben.
    En wat betreft de persoon die zich er dan misscien aan stoort dat er veel over de techniche camera word gesproken , dat ze maar doen denk ik en probeer mijn voordeel met te doen.
    Heb het als dikwijls gezegt , wat is fotografie bij mij , tussen haakjes ook tegen onze digitale vrienden.
    "Men ziet ergens een beeld dat men interessant vind, dan moet of kan men het maar vastleggen op film met de middelen die men op dat moment voor handen heeft, gelijk welke combinatie van toestel en film , op de manier die men het beste kent".
    Waarmee ik dan bedoel , als men kennis genoeg heeft , word daar dan toch de foto gemaakt , is het kleinbeeld of t.c

Shooter
    Multi Format
    eigenlijk vind ik dit wel een beetje een vreemd topic.

Ik heb nergens deze denigrerende opmerkingen gelezen. Als die betreffende iemand hier wegblijft vanwege de afkeer van kleinbeeld moet dat geen incident geweest zijn of losse opmerking maar iets wat hier structureel heerst. Wat dus regelmatig terugkomt.

Volgens mij is dat niet zo.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Mmmm...tja...de weinige ontmoetingen voor de Ned tak van Apug de laatste jaren werd toch wel een tikje gedomineerd door de jongens met de technische cameras, sjouwend met hun apparatuur langs de Nijmeegse uiterwaarden. Eerlijk gezegd vond ik deze nadruk op grootformaat verwonderlijk en dit heeft me ook ervan weerhouden deze ontmoetingen bij te wonen omdat ik het idee kreeg dat minder dan 6x6 niet goed genoeg was...ik kan het mis hebben natuurlijk.
    Groeten
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    gaap

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by clogz View Post
    Mmmm...tja...de weinige ontmoetingen voor de Ned tak van Apug de laatste jaren werd toch wel een tikje gedomineerd door de jongens met de technische cameras, sjouwend met hun apparatuur langs de Nijmeegse uiterwaarden. Eerlijk gezegd vond ik deze nadruk op grootformaat verwonderlijk en dit heeft me ook ervan weerhouden deze ontmoetingen bij te wonen omdat ik het idee kreeg dat minder dan 6x6 niet goed genoeg was...ik kan het mis hebben natuurlijk.
    Groeten
    Hans
    In het verleden ben ik wat onbezonnen bezig geweest door hier op apug, op persoonlijke titel, mensen bij mij thuis uit te nodigen, die met het zelfde bezig waren als ik.
    Naderhand is mij duidelijk geworden dat het de bedoeling is dat als er via apug mensen bij elkaar komen, er voor "elk wat wils" moet zijn.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Beste Gary, Ik denk dat mijn reactie ingegeven werd door nostalgie en de herinnering aan de twee eerste Apug ontmoetingsdagen waar ik het erg naar mijn zin had. Jammer is het daarom dat deze niet meer georganiseerd worden. Verder is het geen kritiek op de activiteiten voor de grootformaatliefhebbers die je hebt geinitieerd, in tegendeel zelfs!
    Groetend
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    In het verleden ben ik wat onbezonnen bezig geweest door hier op apug, op persoonlijke titel, mensen bij mij thuis uit te nodigen, die met het zelfde bezig waren als ik.
    Naderhand is mij duidelijk geworden dat het de bedoeling is dat als er via apug mensen bij elkaar komen, er voor "elk wat wils" moet zijn.
    Gary,
    Er waren destijds mensen die geen tc hadden, maar wel vragen en speciaal daarvoor waren gekomen. Verder vond ik het machtig om een 8x10 vergroter te zien zodat ik aan mijn vrouw kon vertellen dat wat ik in de doka had staan wel meeviel! En het brood en de soep was zeer lekker!

Ik heb een groepje hier in Best opgericht (FFotone) waar we alleen praten over foto's tijdens de avonden en als we daarmee klaar zijn hebben we het over andere (foto) zaken. De een maakt ze met 35mm, de ander met 6x6, 4x5 of 5x7. Ons gaat het om het uiteindelijke beeld en of het aanspreekt.
    In Veghel zit ik in een werkgroep die nog breder is. Digitalisten,analogisten, hybrides etc... Maar ook daar gaat het om het beeld. Natuurlijk zie je kwaliteitsverschil, maar techniek is ondergeschikt in de groep. Inhoud is veel belangrijker.

Ik heb samen met iemand wel aan zitten denken om een keer een nl apug uitje te organiseren in omgeving boven Eindhoven, waar hele mooie plekjes (natuurgebieden) zijn. Maar ik weet niet of iedereen hier interesse in heeft.
    Helaas door tijdsgebrek is het er nog niet van gekomen.

Ik weet niet of er interesse is in fotos bekijken van elkaar in groepsverband en dit bekritiseren op zo'n dag. Ik leer er veel van, maar ik weet dat niet iedereen hiernaar op zoek is.

Gegroet,

Willie Jan.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by clogz View Post
    Groeten
    Hans
    Zo heb ik de nijmeegse bijeenkomsten niet ervaren. Een deel van de bijeenkomst was fotograferen in het veld en een deel was fotos bekijken/ bespreken. Bij het fotograferen in het veld waren technische cameras, hele oude cameras, middenformaat en mogelijk was er geen kleinbeeld. Maar wel weer een minox. Nu is kleinbeeld meer geschikt voor reportage en de grotere formaten voor landschap. Het onderwerp landschap is dus meer bepalend, dan de keuze van de camera. En wat het bespreken van fotos betreft, speelt de TC al helemaal geen specifieke rol.
    Uitgangspunt was het werk en niet de camera ( althans voor mij). Dat een andere indruk bestaat komt mogelijk door GAS-effecten.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin