Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,933   Posts: 1,585,576   Online: 774

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 14 of 14

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Jan Nieuwenhuysen
    Kunst in beeld is een interessant geval.
    Ja Jan, beslist lastige soep, dit soort vragen. Maar dat deze discussie zo heftig gevoerd wordt, betekent wel dat het ergens over gaat. Het recht van fotografen om foto's te maken versus de auteursrechten op gefotografeerde objecten. En die zijn net zo reŽel als de rechten van een fotograaf. Die laatste gaat immers ook mekkeren als een foto van hem of haar wederrechtelijk wordt gepubliceerd en dat vinden 'we' ook heel terecht.

Kortom, gelukkig hebben we rechters om hier uitspraken over te doen, maar mijn pakkie-an is het niet.

Groet, Paul.

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Nou ben ik nog maar een amateur, en ik weet niet of ik me hierin moet mengen

Maar ik doe het toch.

Als iemand niet wil dat zijn/haar auto/huis/standbeeld word gefotografeerd, dan lijkt het me beter om dat ding dan lekker in de schuur te zetten.
    Zodra je iets op straat zet, dat het fotograferen waard is, dan kun je ervan uitgaan dat dat ook gebeurt.
    Wat betreft personen kan ik het weer wel begrijpen dat mensen niet hun eigen gezicht willen zien in de lokale krant.

Wat ik ook weer kan begrijpen is, wanneer er een foto van een voorwerp word gemaakt dat de eigenaar niet wil dat daarbij het adres of de plaats word vermeld zodra deze foto word gepubliceerd.
    Dit weer ivm diefstal en andere gevaren die hierin schuilen.

Dit is slechts mijn idee...

Tim
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Tim Vriend
    Zodra je iets op straat zet, dat het fotograferen waard is, dan kun je ervan uitgaan dat dat ook gebeurt.
    Tim, dat is geen enkel probleem, iets of iemand op straat fotograferen. Waar het in deze discussie om gaat is of die foto vervolgens gepubliceerd gaat worden. De fotograaf verdient daar - doorgaans - geld mee.

De 'beweging' die nu gaande is, is dat de makers van die gefotografeerde objecten in sommige gevallen een beroep doen op hun auteursrecht. En dat is niet geheel onterecht natuurlijk (het gaat immers om hun creatie en waarom moet iemand anders daar geld aan of mee verdienen in plaats van zijzelf?), hoewel de juridische discussie hierover naar mijn idee af en toe wel een beetje erg op de spits wordt gedreven.

Groet, Paul.

Shooter
    Large Format

Openbaar debat: beeldrecht van de architectuur

Als nakomertje in deze draad: het Architectuur Instituut Rotterdam organiseert morgenavond een openbaar debat over het beeldrecht van de architectuur. Zie hier

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin