Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,541   Posts: 1,544,370   Online: 1068

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 20 of 20
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wie was het ook al weer die zei: "Compositie is de sterkste manier van zien"? Volgens mij bestaan er niet veel andere regels dan die ene.

Quote Originally Posted by Huib
    Waarom is fullframe afdrukken goed?
    Omdat Henri Cartier-Bresson wilde dat de hoofdredacteur met zijn tengels van de foto's af bleef. Het was destijds namelijk de gewoonte om van alles en nog wat met de uitsnede uit te vreten. Sindsdien is het een soort heilige wet geworden die ik heel dom vind. Als een foto sterker wordt door hem opnieuw te kaderen moet je dat vooral doen. Alleen, hoe minder je van het negatief gebruikt, hoe slechter de beeldkwaliteit. Dus kun je beter meteen een goede compositie maken.

Waarom is just croppen goed?
    Waarom de gulden-snede toepassen?
    Waarom niet gewoon het onderwerp in het midden?
    Waarom moet een print zwart en papierwit bevatten?
    Omdat fotoclub leden zekerheid nodig hebben, en redenen om elkaar af te kraken. In werkelijkheid is voor elk van deze regels wel een goede reden. Maar er zijn evenveel goede redenen om deze regels te breken.

Wat voor je werkt is volgens mij de goede aanpak.

a print a day keeps the doctor away.
    Helemaal mee eens.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    a print a day keeps the doctor away
    A print a day keeps the doctor alife:-)

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hahaha. Da's een goeie.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    By a print a day supports the docter his wife.

[size=1]("alive" is met een v)[/size]
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Buying a pint a day, keeps the doctor away.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

n_mercenier's Avatar
    Shooter
    35mm
    Regels om de regels zijn er om gebroken te worden. Er was een tijd waar ik op zoekt ging naar de perfecte foto, die aan alle regels zou voldoen (welke dat dan ook zijn), maar ik werd heel gefrustreerd. Mijn foto's misten iets wezenlijks, in mijn ogen.

Anderzijds valt er iets voor te zeggen om jezelf bepaalde 'regels' als creatieve keuzes op te leggen. Zoals bijvoorbeeld enkel in zwart wit werken reeds een keuze is, net zoals bvb gebruik van kleinbeeld, of korrel, enz... IK denk dat de creativiteit 'm zit in de beperking. Persoonlijk denk ik dat je creatiever moet zijn door bijvoorbeeld alles met 35mm Tri-X film te werken, dan voor elke situatie een ander formaat, film, enz...
    Op die manier wordt de 'regel' als het ware een rode draad door je werk!

Mvg,
    Nicolas
    May the light be with us !!!
    http://users.telenet.be/merceniernicolas

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    De "regels van de fotografie" zijn volgens mij ontstaan door te kijken wat er gelijkaardig was aan verschillende "goeie" foto's. Als bijvoorbeeld blijkt dat bij 70% van de "goeie" foto's het onderwerp niet in het midden staat, dan wordt dit aanzien als een goeie regel om te volgen...

In deze regels zit zeker wel een zeker waarheid, maar elke foto is anders en er zijn zeker "goeie" foto's die de "regels" ook niet volgen.

Volgens mij verbeteren je foto's door veel foto's te nemen en ga je onbewust rekening houden met dingen die in het verleden goed of slecht zijn uitgekomen.

De mens heeft de neiging om alles in vakjes onder te brengen door regels te voorzien om het overzichtelijk en bevattelijk te maken, maar de wereld steekt zo niet in mekaar, en fotografie dus ook niet.

Ik zou zeggen, laat je creativiteit niet verdringen door regeltjes...

Schotc's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Tja regels, heb me er nooit echt in verdiept ooit begonnen met fotograferen.
    En gaandeweg informatie tot me genomen veel over fotografie gelezen, fotoboeken bekeken, en zo nu en dan een foto expositie bekeken.
    En dus waarschijnlijk wel enkele regels overgenomen.
    Hou me enkel aan 1 regel, en wel mijn eigen.
    Het klinkt wat simpel wellicht wat kort door de bocht, maar mijn regels zijn

Het leuke van een hobby als fotografie is dat je, je aan geen enkele regel hoeft te houden dan aan je eigen regel.
    En voor mij houd dat in, niet te gauw tevreden te zijn met het resultaat, proberen op je eigen manier door te groeien.
    En vooral veel plezier aan het fotograferen en alles wat daar bij hoort te beleven.

En dat lukt tot nu toe aardig

jelke's Avatar
    mijn mooiste foto's maak ik als ik helemaal los ben (van regels) en af ga op mijn gevoel, dat is ook de reden dat ik niet (meer) lid ben van een fotoclub,

het bezig zijn met licht en schaduw, inspiratie en vorm...dit alles heeft niets te maken met regels maar met fotografie, de grootste vernieuwers in de fotografie en ook in andere kunstvormen waren die mensen die zich onderscheiden van hun soortgenoten en zich niets aantrokken van REGELS

Shooter
    Medium Format
    regels zijn er omdat velen onder ons ze nodig hebben als structuur, meetwaarde, leiddraad en houvast.
    Pas als je techniek, compositie en feeling voor het vak zo onder de knie hebt dat je voor jezelf te ontrplooien deze "waarden" achterwege kunt laten en "kunst" te maken, kun je regels doorbreken en nieuwe regels maken voor anderen.

Dit is maar weinigen onder ons meegegeven.

Zet regels eens overboord en maak iets waar je zelf totaal achterstaat zonder aan anderen te denken en jezelf iets voor te liegen.
    Dat is moeilijk, zeer moeilijk.
    Let wel, dat mag geen frustratie worden. We houden van fotografie, allereerst voor het plezier.

Jan

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin