Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,294   Posts: 1,535,516   Online: 1019

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20
    Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2

Waarom zijn er regels?

Waarom is fullframe afdrukken goed?
    Waarom is just croppen goed?
    Waarom de gulden-snede toepassen?
    Waarom niet gewoon het onderwerp in het midden?
    Waarom moet een print zwart en papierwit bevatten?

Ik zie wel eens vaker opmerkingen van 'ik print alles fullframe' of 'Vierkant kan niet' en dan vraag ik mij af: ben ik nou gek, snap ik het niet?

Vinden jullie al die regeltjes om daar aan te voldoen niet ontzettend beperkend werken of is het juist een kapstok, een beginpunt voor jullie.

Zelf vind ik het belangrijk dat de afdruk "klopt". Klopt in de zin van compositie en de fysieke afmetingen in relatie tot het onderwerp. Gisteren nog een 6x6 negatief afgedrukt en de onderste helft weggecropped naar een 1:2 verhouding. Ook het contrast behoorlijk opgeschroefd zodat men niet van een realistische weergave spreken kan. Maar volgens mij is het wel een goede afdruk. Maar ja, de dag ervoor een ander negatief gewoon zo goed als full-frame afgedrukt.

Huib

-- a print a day keeps the doctor away.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Huib,
    Regeltjes? Ja, voor de één een handig uitgangspunt voor velen een heilig moeten erin gestampt door de fotoclub. Versterkt het groepsgevoel blijkbaar.
    Voor sommige regels is wel wat te zeggen. Zo denk ik dat de gulden snede iets te maken heeft meet hoe onze hersenen zijn geprogrammeerd. Net zoiets als het oog dat het eerst kijkt naar het lichtste gedeelte van een foto.
    Een z/w foto die alleen grijzen bevat bevat bevat maakt een mistige indruk, tenzij dit de bedoeling is natuurlijk.
    Kortom sommige regels zijn sociaal bepaald andere biologisch. Je kunt er rekening mee houden maar er ook van afwijken. Dit laatste geeft weer wat onzekerheid want we zijn toch allemaal individualist met een sterke neiging tot groepsgedrag. Ergens tussen deze (zwart-wit) uitersten ligt een goeie foto.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Alleen als je de regels 100% kent kun je ze breken

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Dus....

ik ken de regels niet, ik kan ze daarom niet breken. En als ik ze niet breek dan voldoe ik aan de regels.

(met een vette knipoog).

Huib

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Dus Marc,

je vindt dat er regels zijn? waarvoor dan, wat is het doel van de regels?

Huib

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Als je naar de foto Black Oaks - Yosemite kijkt in de gallery, weet je waarom er regels zijn. Op zich een prachtige foto, maar hij gaat compleet mank op zijn techniek.

Anne Marieke

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dag Huib,

Ik kan de stelling (gelukkig zijn we fotografen en geen filosofen) illustreren met een voorbeeld. De link die ik toon is van Arnold Newman met de foto 'Igor Stravinsky'.
    Newman kent de regels op zijn duimpje:
    - de regel van derden (a.k.a de gulden snede) het grijze vlak t.o.v het witte vlak
    - de regel van 'patronen': de elleboog van de pianist versus de vorm van pianovleugel

en dan worden de 'regels' met maximale impact gebroken:

De regel zegt: plaats het onderwerp op een van de sterke punten van het beeld. Newton doet dat bewust niet. hij zet het onderwerp miniscuul in de linker benedenhoek.
    Elke andere compositie is fout. Dat is wat ik bedoel.

Kijk maar:

http://www.jacobsonbest.com/arnold_newman_1.htm

groetjes, Marc.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    ...knip...Elke andere compositie is fout.....knip...
    Hoi Marc,

Ik denk niet zo zeer fout maar met minder visuele impact, dan was het een 'klassieker' portret geworden, meer 13 in een dozijn.

Ik vraag mij af of je hiervoor "de regels" moet kennen? of dat je alleen een goed ontwikkeld gevoel voor visuele zaken moet hebben, dat eerder talent is dan een vaardigheid, je moet maar net op dat moment die mogelijkheid 'zien', dat kun je niet leren of oefenen, je hebt het of je hebt het niet.

Huib

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Dag Huib,

Ik kan de stelling (gelukkig zijn we fotografen en geen filosofen) illustreren met een voorbeeld. De link die ik toon is van Arnold Newman met de foto 'Igor Stravinsky'.
    Newman kent de regels op zijn duimpje:
    - de regel van derden (a.k.a de gulden snede) het grijze vlak t.o.v het witte vlak
    - de regel van 'patronen': de elleboog van de pianist versus de vorm van pianovleugel

en dan worden de 'regels' met maximale impact gebroken:

De regel zegt: plaats het onderwerp op een van de sterke punten van het beeld. Newton doet dat bewust niet. hij zet het onderwerp miniscuul in de linker benedenhoek.
    Elke andere compositie is fout. Dat is wat ik bedoel.
    Maar de gulden snede zit hier wel in. Er wordt aan een regel gehouden en daarnaast ook weer niet en dat kan spannend zijn.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Je moet niet vanuit de 'regels' redeneren. Je maakt foto's, sommige werken wel en anderen weer niet, dan ga je je afvragen hoe dat komt en dan kom je bij de regeltjes terecht. De regels die verklaren waarom iets wel of niet werkt. Ze zijn hierboven al genoemd. Daar kun je gebruik van maken ook door er bewust van af te wijken. Je kunt er lang of kort over redeneren, maar er zijn talloze wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.De verwerking van beelden door de hersenen.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin