Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,487   Posts: 1,571,318   Online: 857

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 33
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Je hebt "digigrafie" en "fotografie", "digigraaf" en "fotograaf", lol
    En bij beide workflows heb je kaf en koren...Het blijft maar een workflow ten dienste van het beeld.
    Waarbij "het oog", "het geduld", "het geluk", "de vorm" (compositie) en "de tijd" die je vastlegt (le temps qui passe Willy Ronis) zowat het belangrijkst is, "zowel" voor de digigraaf als de fotograaf.

Uiteraard stimuleert de analoge workflow veel meer al dat oog, geduld, geluk, vorm en tijd.
    Dat laatste is een vooroordeel...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    (hoofdredacteur) idioot!
    ben de naam nu al kwijt....
    Terrecht dat je z'n naam niet onthoudt. Beter een kamer met een (goedkope) ordner, dan een met (dure) externe harde schijven, opladers, batterijen, opslagmedia, veel te dure inktpatronen, camera's van een paar jaar geleden met een enkele megapixel, etc...

(Er zijn gek genoeg erg veel aanloop problemen, waar je weinig van hoort tussen alle successen. Er worden nu weer erg veel grijskaarten verkocht, vanwege problemen met de witbalans. Heel veel foto's zijn mislukt door stofjes op de CCD. enz. etc.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    (Er zijn gek genoeg erg veel aanloop problemen, waar je weinig van hoort tussen alle successen. Er worden nu weer erg veel grijskaarten verkocht, vanwege problemen met de witbalans. Heel veel foto's zijn mislukt door stofjes op de CCD. enz. etc.)
    Bespeur ik hier iets van leedvermaak...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Zeker weten. Het stofvrij werken van digitaal was/is één van de grote argumenten.
    Moeten ze nu toch terug stofjes gaan wegphotoshoppen :-)

G

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Momenteel volg ik zeer geamuseerd de berichten over landelijke wedstrijden in Nederland van de Fotobond (waar mijn Fotokring lid van is).

De eerste klapper was de BMK-inzending. Een van de weinige mensen die het predikaat BMK kreeg toegewezen was een fotograaf de een prachtige serie landschappen (Schots en IJslands) had afgedrukt op bariet. Helaas heb ik de foto's niet 'live' gezien, maar de scans zijn al schitterend.
    Zie www.fotobond.nl

Natuurlijk een hoop gemopper van de andere inzenders (die het predikaat niet kregen) over "ouderwets" en "jury's die niet met hun tijd meegaan".

De tweede klapper was een verslag van de jury van de Bondsfotowedstrijd (voor clubs) die kortgeleden is gejureerd. Het verslag staat ook op www.fotobond.nl, dus jullie kunnen het allemaal lezen.

Er wordt sterk getwijfeld aan de kwaliteit van de digitale techiek, en afdruktechniek, uiteraard tot mijn grote vreugde.

Ik ben nog de enige die binnen onze club 100% analoog is gebleven, alhoewel er nog enkele leden analoog fotograferen en dan scannen en de rest digitaal afwerken.

Nu voel ik me voor één keer niet de laatste der Mohikanen. Ik geniet.

Anne Marieke
    Last edited by Annemarieke; 04-13-2006 at 10:44 AM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    De boodschap is eenvoudig.

Doe datgene wat je leuk vind en waar je goed in bent.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heerlijk nieuws zo vlak voor de Pasen.
    Overigens is de fotobond te bereiken onder www.fotobond.nl en dus ook die heerlijke natuurfoto's ... genieten geblazen. Dank aan Anne Marieke voor het scouten van deze info...
    harry

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Oops, inderdaad een verkeerde URL. Ik heb het inmiddels aangepast.

Die zwartwit barieten zijn echt om te smullen, vooral omdat mijn favoriete eiland (Skye) zeer sterk vertegenwoordigd is!

Ik denk niet dat men het licht gaat zien, maar er wordt eindelijk een signaal afgegeven dat de slechte afdrukken die worden geproduceerd (hoe dan ook) echt niet kunnen en dat een Photoshop trucje geen goede foto maakt van een slechte.

Anne Marieke

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    ...echt niet kunnen en dat een Photoshop trucje geen goede foto maakt van een slechte.
    Eh, wacht eens, volgens mij was Photoshop het doel, het beeld het middel? Is dat andersom?

Ik ben ook lid van de Fotobond, ik dacht dat het een club van veel geneuzel was. Maar gelukkig vinden ze afdrukkwaliteit ook belangrijk. Maar ik moet zeggen dat er digitale printers zijn, die goede kwaliteit leveren (epson, erg duur, drie zwarte inkten). In dat geval gaat het weer om het beeld. Techniek is maar voor een gedeelte belangrijk. Een heel goede print van een technisch correcte foto waarvan het beeld mislukt is, is mischien wel erger dan een prachtig beeld van slechte kwaliteit...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een goede fotograaf hoeft nog geen goede printer te zijn. Kijk maar naar HCB die nog nooit een print zelf afgedrukt heeft. Was daar in Engeland niet Larry Bartlett dé laborant die voor de "groten" op deze aarde al het fotowerk afdrukte. Dat deed met een ongekende passie en bovenal kwaliteit en vakmanschap. Helaas is hij niet meer onder ons. Heb zijn boek van de week nog maar weer eens opengeslagen om met zijn techniek mijn probleem op te lossen en zijn aanpak maakt hem voor mij onsterfelijk. Dat vind ik zo mooi aan de traditionele manier van fotograferen. Ten eerste geniet je tijdens de opname, glurend door het matglas je compositie zorgvuldig inkaderen. Nog eventjes wachten want dan is het licht net iets beter. Dan het openen van de sluiter en je beeld licht vast. Ten tweede, thuiskomend onmiddelijk het latente beeld in de emulsie tot leven brengen en in een uitgekiend sapje (al dan niet zelf gebrouwd) en een uitgekiende tijd en dito temperatuur. Spannend als je de trommel opent en je ziet dat het er opstaat zoals je bedoelt hebt. Na zorgvuldig drogen stap drie het negatief in de vergroter het licht aan en uiteindelijk komen tot een print waarvan je zelf de kriebels krijgt. Das minimaal drie keer genieten geblazen en je voelt de spanning in al je vezels... Mooi toch...
    harry

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin