Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,902   Posts: 1,555,827   Online: 762

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 33

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    De Fotobond is inderdaad een club van behoorlijk veel geneuzel, maar deze keer hadden ze het volkomen bij het rechte eind, tot twee keer toe.

Anne Marieke

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Das minimaal drie keer genieten geblazen ...
    Vier keer, als je er zo mooi over kan vertellen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Een goede fotograaf hoeft nog geen goede printer te zijn. Kijk maar naar HCB die nog nooit een print zelf afgedrukt heeft. Was daar in Engeland niet Larry Bartlett dé laborant die voor de "groten" op deze aarde al het fotowerk afdrukte. Dat deed met een ongekende passie en bovenal kwaliteit en vakmanschap. Helaas is hij niet meer onder ons. Heb zijn boek van de week nog maar weer eens opengeslagen om met zijn techniek mijn probleem op te lossen en zijn aanpak maakt hem voor mij onsterfelijk. Dat vind ik zo mooi aan de traditionele manier van fotograferen. Ten eerste geniet je tijdens de opname, glurend door het matglas je compositie zorgvuldig inkaderen. Nog eventjes wachten want dan is het licht net iets beter. Dan het openen van de sluiter en je beeld licht vast. Ten tweede, thuiskomend onmiddelijk het latente beeld in de emulsie tot leven brengen en in een uitgekiend sapje (al dan niet zelf gebrouwd) en een uitgekiende tijd en dito temperatuur. Spannend als je de trommel opent en je ziet dat het er opstaat zoals je bedoelt hebt. Na zorgvuldig drogen stap drie het negatief in de vergroter het licht aan en uiteindelijk komen tot een print waarvan je zelf de kriebels krijgt. Das minimaal drie keer genieten geblazen en je voelt de spanning in al je vezels... Mooi toch...
    Van het fotograferen heb je nog meer plezier dan van een openhaardvuur. Daar heb je maar twee keer plezier van. De eerste keer wordt je warm van het hakken of zagen, de tweede keer als je voor het vuur zit.

Shooter
    Multi Format
    En iedereen blijft hier maar de meest essentiële stap in de fotografie vergeten: het zoeken/vinden van een onderwerp.
    Daar heb ik ook al heel veel plezier beleefd, ook al zijn de resultaten niet altijd wat ik voor ogen had ;-)

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    ...het zoeken/vinden van een onderwerp.
    Soms dan loop ik ergens (zonder camera) en zit ik overal foto's te nemen. In gedachte dan. Heb je dat ook wel eens? Dat je er zo druk mee bent, dat je alle mooie momenten vast wil leggen op de gevoelige plaat? (Mooie zonsondergang: @#$% geen camera bij me. Prachtige boom: hier kom ik ooit eens terug. Etc.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heel herkenbaar...
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Er is slechts één keuze (zoals HCB het vertelt in de documentaire):
    Je leeft met je camera: hem "steeds" op zak hebben...van bij het opstaan tot het slapen gaan...
    Ik vermoed dat we versteld zullen staan van al die prachtige beelden die we dan wel genomen hadden, nu slechts in gedachten...

Dus vanaf nu geen excuus meer (en in de eerste plaats voormezelf)... een Mju, een rollei 35, een Leica minilux, er zijn genoeg camera's die er zich voor lenen...
    Last edited by fred; 04-16-2006 at 01:41 AM. Click to view previous post history.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik had een simpele camera bij me op een heel oude begraafplaats. Ik heb daarmee 'aantekeningen' gemaakt en dat werkt erg goed. Ik zie nu de beelden en ik ben blij verrast door beelden waarvan ik dacht dat die niet geweldig zouden zijn. Ik ben een beetje teleurgesteld door geweldige beelden in mijn hoofd, die niet op het papier staan. Het is een goed middel om eerst te kijken en dan de op de juiste plek te staan. Al fotograferend kwam ik er ook achter op welk tijdstip van de dag ik terug moet komen met mijn grootformaat. Verder zag ik dat ik (ondanks de rol kleurenfilm) echte zwart-wit foto's heb genomen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Zoals HCB het ongeveer zei: je gaat niet (ne keer) fotograferen, neen je leeft én je fotografeert tergeljkertijd...

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    :o
    Quote Originally Posted by clogz View Post
    Hallo Pieter,
    Belichte Z/W films kun je nog maanden bewaren voor je ze ontwikkeld. Zelf heb ik eens voor iemand een filmpje ontwikkeld dat 40 jaar eerder was volgeschoten.
    Kleurmateriaal toch ook wel een paar maanden denk ik. Mocht je het niet vertrouwen: gewoon in een plastic doos stoppen en dan de koelkast in. De Jupiler en de Trappist moeten dan maar even plaatsmaken. Hoewel....met dit warme weer?! Anderzijds duur een filmpje ontwikkelen niet zo gek lang dus veel kans dat de temperatuur van de ontwikkelaar erg oploopt is er niet echt. Dit in tegenstelling tot papierbaden.
    Gegroet
    Hans

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin