Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,945   Posts: 1,585,818   Online: 971

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 33
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Moe van anti-digitaal

Hoi allemaal,

Ik zie de laatste tijd in zowel de engels als de nederlandstalige discussies het aantal anti-digitale berichten snel stijgen. En hoewel ik het vaak eens ben met de argumenten (en er soms zelf stevig aan mee doe), begin ik mijn buik vol te krijgen van dit soort zinloze discussies. Over een paar jaar zullen de digitale succesverhalen en regelrechte leugens zichzelf wel afstraffen. Intussen moeten wij mooi werk kunnen laten zien, wat digitale fotografen uitnodigt om een cursus doka of edele procedes te gaan volgen.

APUG staat voor analoog. Laten we dat zo houden, en er geen anti-digitaal forum van maken. Prachtige, unieke afdrukken zijn de enige garantie dat er over twintig jaar nog steeds film, papier en chemie te koop zullen zijn.

Dus laten we ophouden met onze energie verspillen aan anti-digitale sentimenten, en gewoon aan het werk gaan.

FWIW

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Gilbert, ik ben het helemaal met je eens. Laten we praten over mooie bariet-afdrukken. Is veel interessanter!

Trouwens, over mooie afdrukken gesproken: wanneer plaatst één van jullie een foto in de gallery?

Groetjes, Anne Marieke

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Nou, ik heb er wel eens een paar geplaatst maar dat was vóór de grote webstekverbouwing. Bovendien werkt mij ouwe scanner niet zo denderend met Windows XP (waarschijnlijk zal een nieuwere versie van de drivers dit oplossen). Vandaag zeven kleinbeeldfilmpjes ontwikkeld....nu het afdrukken nog. Soms denk ik was ik maar digitaal gegaan dan waren de prentjes allang klaar geweest....uh..hoewel?!
    Moe van anti-digitaal? Beetje wel, ja. Kies gewoon voor analoog of digitaal of allebei en verder gewoon fijne platen maken.
    Hans
    Last edited by clogz; 07-25-2004 at 06:26 PM. Click to view previous post history. Reason: toevoeging
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Hans, die prentjes waren je dan waarschijnlijk vies tegengevallen. Kwaliteit voor kwantiteit. Dan duurt het maar wat langer, toch. Geduld is een belangrijke eigenschap van de analoge fotograaf. :-)

Groetjes, Anne Marieke

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Inderdaad, Anne Marieke, en nu met dit aardige zomerweer is de doka niet zo erg aantrekkelijk. Ik vind het altijd iets knus hebben om als het buiten grauw en regenachtig is je terug te trekken in de donkere kamer. Voor morgen: de stad in met de camera, wat plaatjes schieten, een lichte lunch wellicht met een koel glaasje ontwikkelaar van een Franse wijnboer....enz.
    Groeten
    Hans

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    De DoKa wordt vanzelf weer aantrekkelijk zodra dit warme weer weer verleden tijd is.

Ik geniet nu ook liever van de buitenlucht in mijn tuin dan dat ik mij opsluit in een naar chemie stinkend hok ;o)
    Maar........nog even en het is weer winter.

Groetjes,
    Anne Marieke

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Om even in te spelen op dit anti-digitaal (of anti-analoog):
    Ik merk dit sterk op op rec.photo.equipment.35mm en nl.foto (soms) ook. In tegenstelling tot hier vind ik het gedrag van volwassenen soms echt kinderachtig. En dan alles zo overdreven over megapixels of techniek. Ok, dit aspect maakt het fotograferen dan wel (misschien) gemakkelijker, maar ik moet altijd denken aan wat ik onlangs gelezen heb: 80% fotograaf, 15% lens, en 5% body. (waar zat dat filmpje dan? )

Nog een vraagje nu jullie bezig zijn over het feit dat in de zomer ontwikkelen niet zo tof is: hoe lang kan ik mijn belichte filmpjes nu eigenlijk laten liggen? Misschien kan ik dit ergens opzoeken, maar ik zou het tof vinden indien jullie daar een idee van hebben (vooral voor zwart-wit en dia) Of zit er enorm veel verschil tussen de gevoeligheid? (50 tot 800 dan vooral)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Pieter,
    Belichte Z/W films kun je nog maanden bewaren voor je ze ontwikkeld. Zelf heb ik eens voor iemand een filmpje ontwikkeld dat 40 jaar eerder was volgeschoten.
    Kleurmateriaal toch ook wel een paar maanden denk ik. Mocht je het niet vertrouwen: gewoon in een plastic doos stoppen en dan de koelkast in. De Jupiler en de Trappist moeten dan maar even plaatsmaken. Hoewel....met dit warme weer?! Anderzijds duur een filmpje ontwikkelen niet zo gek lang dus veel kans dat de temperatuur van de ontwikkelaar erg oploopt is er niet echt. Dit in tegenstelling tot papierbaden.
    Gegroet
    Hans

Shooter
    Multi Format
    Hi,

Ik ben hier juist nieuw op APUG.
    Moet zeggen dat het een zeer interessant forum is.
    Zelf ben ik al 10 jaar actief als professioneel fotograaf. Hierdoor was ik eigenlijk "verplicht" om toch te investeren in digitaal.
    Nu ben ik zo'n 2 tal jaar bezig met veel en duur digitaal materiaal DOCH sinds een klein half jaar mis ik echt de klassieke doka. De pure vorm van fotografie.
    Gelukkig heb ik al mijn analoge camera's nog en ik ben blij dat ik naast mijn commercieel-digitaal werk voor mijn klanten ook nog tijd heb om voor wat vrijwerk op film :-)
    Analoog blijft voor mij nog steeds het beste gevoel geven.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik reageer gewoonweg niet op posts die iets digitaals beweren....

Daarnaast wordt ik ook ziek van fotobladen die in het voorwoord opperen dat digitaal wel zo makkelijk is want dan heb je geen kamer nodig met ordners met stoffige negatieven???????????? (hoofdredacteur)
    idioot!

is geloof ik het oude foto & doka...
    ben de naam nu al kwijt....

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin