Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,222   Posts: 1,532,377   Online: 1118

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 14 of 14

Shooter
    Multi Format
    ik vind het een hele kunst om een bal in een doel te trappen, dat maakt voetbal echter nog geen kunst (tenzij natuurlijk Bergkamp de bal in het doel trapt...)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Voor mij is kunst (algemeen gesproken) datgene waar registratie ophoudt en interpretatie begint, ongeacht het medium. Ik denk wel
    dat sommige technieken zich hiervoor beter lenen dan andere - (analoge fotografie zit m.i daarbij een beetje in het midden)
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Ik denk dat die ouwe Grieken nog niet zo gek waren - er is een stroming die ook vandaag de dag nog stelt dat de scheiding tussen kunst en vakmanschap kunstmatig is, en dat die in stand wordt gehouden door een "elite", die daar baat bij heeft.

Het probleem is natuurlijk dat het begrip "Kunst" zoals dat tegenwoordig wordt gehanteerd, zich onttrekt aan elke definitie. En dan kan je dus inderdaad met een verfroller rode verf op een doek van 6 vierkante meter rollen... of een reeks frontale, overbelichte, van voren keihard ingeflitste foto's van bange pubermeisjes in ondergoed maken.

En als je nou zo'n ondefiniëerbaar begrip tot Criterium gaat verheffen, wordt de discussie natuurlijk erg moeilijk. En dat is in het belang van die Elite.
    Ik had een tijdje terug een galeriehouder in mijn kennissenkring, en heb toen ontdekt dat goeie maatjes zijn met een galeriehouder de simpelste manier om Kunstenaar te worden (de status van Kunstenaar te bereiken).

Robert Pirsig schreef ooit op dat het onderscheid tussen produktie en vakmanschap is dat je begint met een idee voor ogen, en dat je, naarmate je werkstuk vorm aanneemt, de beslissingen continu herziet, en dat het resultaat misschien in concrete zin wel heel anders is dan je voor ogen had, maar in essentie toch hetzelfde. Een beetje de manier waarop Dennis Bergkamp voetbalt, inderdaad
    Als je het zo ziet, is een onderhoudslasser dus eigenlijk een beeldhouwer. En dat is zo ge nog niet, want als 'ie niet met een onderhoudsklusje bezig is, staat 'ie vaak gewoon voor de lol iets heel moois in elkaar te lassen.
    Maar als Anton Heyboer met een mes een paar krassen in een plaat blik zet, is het ineens Kunst (dat voorbeeld gaf 'ie trouwens zelf, in een interview).

Mijn idee is dat, als we nou eens besluiten het begrip "Kunst" als onderscheidend criterium in de kliko te mikken, we een heleboel meer vrijheid krijgen bij het maken van, of bij het bekijken van, dingen die we mooi vinden.

peter
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic
    Zelfs kunstschilders kennen hun materialen vaak niet meer. Een kennis van mij werkt als suppoost in een museum, en vertelde me dat de verf van veel moderne schilderijen na enkele tientallen jaren letterlijk van het doek afvalt. De nachtmerrie voor elk museum.
    Doet me denken aan ... got hoeheettieookalweer... ohja, Bennie Jolink, die in een kunstprogramma naast een schilderij van Barnett Newman stond te betogen dat het technisch beste schilderwerk in die ruimte de witgeschilderde muur was waar het doek aan hing... veel beter dan het doek zelf.
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin