Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,732   Posts: 1,515,268   Online: 804

Page 2 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 11 to 20 of 54

Thread: The End ?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dag Jed.
    Ik spreek wel degelijk over matte papieren. Voor bepaalde onderwerpen is een matte presentatie beter (glasloze presentatie), maar ik was nooit gelukkig met de zwarting (D-max, Zone I en een beetje) van analoge matte papieren. (D-max 1,90 .. Ik meen een densiteit te halen dat zeker de D-max van analoog matte overtreft en dat van een glanzend bariet haalt - met een dergelijk inkjet papier (maw het is meetbaar maar niet meer zichtbaar). Ik ga eens kijken of ik het nog eens gemeten krijg.

Marc

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Heb jij natte prints aan jouw muren hangen, Jed?
    Waar slat dat op? Heeft dat iets met de vergelijking van D-max te doen? Want dat heeft Marc als vraagsteller aangeroerd. En daar ga ik op in.

MCC110 is een papier met glanzend oppervlak. De glans bereik je met een hete glansmachine. Alternatief kun je dat papier gewoon aan de lucht drogen. De glans is dan minder, de D-max ook, maar is nog steeds heel hoog. Daarna gaan ze bij mij in de dry-mount pers, waarbij ze niet alleen geplakt worden maar ook gehard.

Er zijn mensen die natte prints aan een (gladde) muur of glasplaten hangen om ze te drogen; maar ik heb die methode nooit gevolgd.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Waar slat dat op? Heeft dat iets met de vergelijking van D-max te doen? Want dat heeft Marc als vraagsteller aangeroerd. En daar ga ik op in.
    Waar dat op slaat?
    Op jouw advies om prints te drogen om een lagere D-max te krijgen.

En droog zijn die prints allemaal, of je ze nu met een glanspers droogt of niet. Maar jij bedoelt 'niet glanzen'. Moet je dan ook zeggen. We hebben je inmiddels aardig door, maar gedachtenlezen blijft moeilijk.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Dag Jed.
    Ik spreek wel degelijk over matte papieren. Voor bepaalde onderwerpen is een matte presentatie beter (glasloze presentatie), maar ik was nooit gelukkig met de zwarting (D-max, Zone I en een beetje) van analoge matte papieren. (D-max 1,90 .. Ik meen een densiteit te halen dat zeker de D-max van analoog matte overtreft en dat van een glanzend bariet haalt - met een dergelijk inkjet papier (maw het is meetbaar maar niet meer zichtbaar). Ik ga eens kijken of ik het nog eens gemeten krijg.

Marc

Marc
    Hallo Marc,
    Voor (studio) portretten is een mat papier zeker te prefereren. En dat moet je dan ook zonder glas bekijken. Maar heel wat van die matte papieren maakte op mij een futloze indruk ( of dat aan D-max moet toeschrijven, laat ik in het midden). Klaarblijkelijk hadden die papieren in het verleden een grote populariteit. Een uitzondering vormde het Portriga-Rapid. IK heb hier toevallig zo een portret op Portiga in de buurt. En ik denk dat de werking niet (of niet alleen) toegeschreven moet worden aan de D-max, maar dat de toonscheiding in de diepe schaduwen een belangrijke rol speelt bij de beeldkwaliteit.
    De toonscheiding in de diepe schaduwen wordt mede bepaald door het gebied van lage densiteit op het negatief. Dus: door filmkeuze, filmontwikkeling en belichting. Zo zijn er long toe films, die vaak voor portret ingezet worden en de filmontwikkeling is uiteraard ook van invloed. En met de objectiefkeuze wordt de toonscheiding ook beinvloed. Voor portretten kun je een portretlens inzetten.
    Maar om op het papier terug te komen. Het gegradeerde portriga-rapid papier he je nu niet meer en ik heb naar een alternatief gezocht. Dat heb ik gevonden in de variabel contrast papieren en ik regel de D-max door de filtering in te stellen. Ik heb hier voorbeelden van drukken bij verschillende filtering. Deze voorbeelden zullen op de komende doka sessie aan de orde komen. De papieren, die ik meest gebruik zijn: Forte pgV-4/5 en PW14, en Adox MCC110. Alle paieren worden aan de lucht gedroogd, met het doel om glans te vermijden. Ik heb onlangs zowel landschap als portretten gedrukt en kan mij in het resultaat wel vinden. De portretten moeten echter wel achter museumglas als je ze achter glas wilt hebben.
    De landschappen neem ik het liefst met moderne objectieven op, zodat je een goede toonscheiding in de diepe schaduwen hebt. De ontwikkeling van het negatief moet je wel nivellerend maken.
    Verder kun je ook nog het een en ander aan de papierontwikkeling doen. Om van het futloze effect af te komen vervang ik de natriumcarbonaat wel door kaliumcarbonaat. Dat geeft een heel ander karakter aan de diepe schaduwen. En zo werk ik ook wel met hydrochinon-loze ontwikkelaars, want de hydrochinon kan de D-max ook flink op een onvriendelijke manier opjagen. Diepe zwarten, moeten, zo vind ik, nog een vriendelijke 'uitstraling' hebben.
    Ik heb een vriend met een professionele printer ( een enorm apparaat). Ik heb hem gevraagd om een vergelijk te maken. Hij kon dan een negatief lenen om te scannen. Hij is er niet aan begonnen. En dan praten we alleen nog maar over het printen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 01-21-2011 at 06:59 AM. Click to view previous post history.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Hallo Marc,
    Voor (studio) portretten is een mat papier zeker te prefereren. En dat moet je dan ook zonder glas bekijken. Maar heel wat van die matte papieren maakte op mij een futloze indruk ( of dat aan D-max moet toeschrijven, laat ik in het midden). Klaarblijkelijk hadden die papieren in het verleden een grote populariteit. Een uitzondering vormde het Portriga-Rapid. IK heb hier toevallig zo een portret op Portiga in de buurt. En ik denk dat de werking niet (of niet alleen) toegeschreven moet worden aan de D-max, maar dat de toonscheiding in de diepe schaduwen een belangrijke rol speelt bij de beeldkwaliteit.
    De toonscheiding in de diepe schaduwen wordt mede bepaald door het gebied van lage densiteit op het negatief. Dus: door filmkeuze, filmontwikkeling en belichting. Zo zijn er long toe films, die vaak voor portret ingezet worden en de filmontwikkeling is uiteraard ook van invloed. En met de objectiefkeuze wordt de toonscheiding ook beinvloed. Voor portretten kun je een portretlens inzetten.
    Maar om op het papier terug te komen. Het gegradeerde portriga-rapid papier he je nu niet meer en ik heb naar een alternatief gezocht. Dat heb ik gevonden in de variabel contrast papieren en ik regel de D-max door de filtering in te stellen. Ik heb hier voorbeelden van drukken bij verschillende filtering. Deze voorbeelden zullen op de komende doka sessie aan de orde komen. De papieren, die ik meest gebruik zijn: Forte pgV-4/5 en PW14, en Adox MCC110. Alle paieren worden aan de lucht gedroogd, met het doel om glans te vermijden. Ik heb onlangs zowel landschap als portretten gedrukt en kan mij in het resultaat wel vinden. De portretten moeten echter wel achter museumglas als je ze achter glas wilt hebben.
    De landschappen neem ik het liefst met moderne objectieven op, zodat je een goede toonscheiding in de diepe schaduwen hebt. De ontwikkeling van het negatief moet je wel nivellerend maken.
    Verder kun je ook nog het een en ander aan de papierontwikkeling doen. Om van het futloze effect af te komen vervang ik de natriumcarbonaat wel door kaliumcarbonaat. Dat geeft een heel ander karakter aan de diepe schaduwen. En zo werk ik ook wel met hydrochinon-loze ontwikkelaars, want de hydrochinon kan de D-max ook flink op een onvriendelijke manier opjagen. Diepe zwarten, moeten, zo vind ik, nog een vriendelijke 'uitstraling' hebben.
    Ik heb een vriend met een professionele printer ( een enorm apparaat). Ik heb hem gevraagd om een vergelijk te maken. Hij kon dan een negatief lenen om te scannen. Hij is er niet aan begonnen. En dan praten we alleen nog maar over het printen.

Jed
    Dag Jed:

Dit is nu mijn bezorgdheid: ik ben 100% overtuigd wat kan en wat niet kan in de analoge fotografie. Wat je zegt is juist: geen twijfel. Maar waar mijn post over gaat is dat het jonge volkje afgestoten wordt door mijn argumenten in de OP;
    men begint er gewoonweg niet meer aan. Tradionele zilverhalide fotografie is al vreemd laat staan de edele procedes. Ik zie het als een neerwaardse spiraal, waar initiatieven van jou en mij behulpzaam zijn maar uiteindelijk de zaak niet kunnen redden.

YMMV, Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Kom op, beste Marc, het is zo weer lente....
    Digital is best taken with a grain of silver.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    men begint er gewoonweg niet meer aan. Tradionele zilverhalide fotografie is al vreemd laat staan de edele procedes
    Te duur, te omslachtig dus (misschien) een verloren zaak .....

Te duur:
    Ja, dankzij Ilford, marktleider in analoog. Op de iets langere termijn gooien ze hun eigen ruiten in.

Te omslachtig: Gedeeltelijk waar, met wat moderne electronica kan iedereen snel en eenvoudig op PE/RC afdrukken. Het ontwikkelen in een kleine tank (film) is relatief vrij eenvoudig en met weinig extra middelen goed uit te voeren.

Een verloren zaak: Ik heb natuurlijk echt niet de illusie dat we terug gaan van voor 1995 toen 95% analoog fotografeerde. Het keerpunt in NL was 2002 waarin meer digitale dan analoge kamera's verkocht werden. E.e.a. heeft de vakhandel op z'n kop gezet of beter gezegd geliquideerd.

Analoog blijft een heel prettige manier van fotograferen, zeker op een iets groter formaat.
    En idd. mijn zorg is het nauwelijks uitbrengen van nieuwe types analoge kamera's want 10 jaar verder zullen veel analoge systemen niet meer functioneel zijn.

Wat prijzen betreft: FotoHuis brengt een FH-125 (iso125) eigen film uit met een prijs die de helft zal zijn van de nieuwe Ilford prijzen vanaf Februari 2011. E.e.a. gebeurt ism. Bergger uit Frankrijk.
    We zullen wel zien waar het schip strand
    Last edited by RobertV; 01-21-2011 at 04:19 PM. Click to view previous post history. Reason: typo

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Wat prijzen betreft: FotoHuis brengt een FH-125 (iso125) eigen film uit met een prijs die de helft zal zijn van de nieuwe Ilford prijzen vanaf Februari 2011. E.e.a. gebeurt ism. Bergger uit Frankrijk.
    We zullen wel zien waar het schip strand
    Berger... Schip strandt... Je probeert een slechte grap uit te lokken?

Een ding wat vooral internet ook heeft gedaan is de markt concentreren. Het gemak van via internet bestellen slaat op alle markten toe, niet alleen (analoge) fotografie. Spul waarvoor geen grote, maar wel nog aanzienlijke, aftrek voor is wordt niet meer overal aangeboden. De klanten voor dat spul vinden het wel op internet. En daarmee verdween/verdwijnt de kast vol met een keur aan diverse films uit de fotozaak, en werd die vervangen door ministatiefjes en tasjes voor digies. De klant voor film besteld die wel elders.
    En het gevolg daarvan is dat kleine aanbieders het moeilijk krijgen en verdwijnen, de klanten zich verzamelen bij een paar 'groten'.

Zo zal ieder van ons hier ook wel een adres op het internet hebben waar hij/zij film vandaan haalt. Ik bestel zelf al sinds eeuwen (sinds lang voordat internet er was, en er nog postzegels op enveloppen werden geplakt, en er slagbomen met streng kijkende douaniers aan de grenzen te ontwaren waren) in Duitsland. Hoewel al weer een tijdje bij een andere leverancier, doe ik dat nog.

Dus dat het de fotoboer op de hoek niet meer lukt om een voorraadje wat andere films als die 3-packs Kodak Vakantiefoto Film voor die paar klanten die daar om vroegen in huis te halen verbaasd me niet alleen niet, maar ik betwijfel ook of het een directe maat voor de markt is. (Net zoals het blijkbaar ook geen maat voor de vlakfilm markt is hoeveel klanten jij voor dat spul hebt, Robert)

Kortom: we moeten de effecten van die twee fenomenen - thuiswinkelen en de opkomst van digitale fotografie - goed uit elkaar houden.

P.S.
    Sinds wanneer is Ilford marktleider?

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    (Net zoals het blijkbaar ook geen maat voor de vlakfilm markt is hoeveel klanten jij voor dat spul hebt, Robert)
    <2%, dus voor mij nihil en daarom kun je ook geen afspraken maken met een fabriek (voor een nieuw type film) waar het minimum op ca. 1000 stuks (vlakfilm) per maat ligt.

In z/w is Ilford marktleider, daarna Kodak .......

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Het niet zo somber bekijken Marc.
    Prijzen worden zeker te duur... men profiteert een beetje van de situatie. Alhoewel je kan een klant maar 1 maal voor schut zetten...

btw: 3de jaar in St.-Niklaas 1 op 2 doet het analoog.
    En niet omdat men de digitale workflow niet kent, heel dikwijls start men in 'digi-mode' in het eerste jaar om nadien te kiezen voor de 'trage fotografie'...

Want de keuze is niet meer: digi versus analoog
    maar eerder snelle fotografie versus trage

En zo kan je er nog enkele bedenken
    oppervlakkig versus...
    gemanipuleerd versus...
    honderden printexemplaren versus een unieke print

allez, allez
    Fred

Page 2 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin