Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,276   Posts: 1,534,710   Online: 914

Page 3 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 21 to 30 of 54

Thread: The End ?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het is jammer dat de prijzen omhoog gaan van de materialen, maar als je prints verkoopt gaan de prijzen van prints ook omhoog. Het is een kwestie van vraag en aanbod, gewoon economie. Voor Nederland zal er uiteindelijk weinig over blijven, al was het maar dat de huidige generatie bij de Fotovakscholen geen analoog meer krijgen. Maar Wilbert heeft in Frankrijk meer toekomst, want daar is de wereld veel analoger.

Ik neem je even mee in een digitale zijsprong, wees niet bang, het wordt weer analoog. Ik heb de afgelopen periode veel tijd geïnvesteerd in digitaal. Ik heb een foto van 10 MB en van 150 MB laten printen door een vaklab. En ik zie geen verschil. Het vaklab is daarmee de beperkende factor. Alleen als je drukwerk maakt is het verschil wél te zien. Weinigen van ons zullen onze foto's drukken, dus de conclusie is dan dat het aantal megapixels niet uitmaakt. En als ik de print zie (boom met takken tegen stromachtige lucht) dan springen de tranen me in de ogen. Inderdaad van de emoties, maar ook dat ik het zonde vind van alle moeite en tijd. Het haalt het niet bij analoog midden- en grootformaat. Nog steeds niet. En dat zal wel een hele tijd blijven.
    En over tijd gesproken, hoe lang is de print houdbaar? Ik heb een Epson stylus photo 2800, het neusje van de zalm. In de handleiding staat dat de prints nog een half uur na printen kleur echt zijn. Laat staan na een paar maanden. Het zal wel lang duren voordat het de kwaliteit van analoog behaald wordt.
    Nu kan je je afvragen of kwaliteit nog telt. Voor de meeste mensen maakt het niet uit. Voor de meeste mensen is deze kwaliteit goed genoeg. Voor mensen die geen midden- of grootformaat hebben. Voor de meeste mensen zal het verlies van analoog geen issue zijn, want ze zien toch het verschil niet.
    Voor alle kunstvormen zijn kenners die het wel (financiëel?) zullen waarderen. Dus zolang het beschikbaar is zal de analoge techniek gewaardeerd worden. Zolang het gewaardeerd wordt, zal het beschikbaar zijn? Goede wijn behoeft geen krans.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    U kan het niet beter formuleren - ik neem slechts waar.
    Bedoeld u van de trein stappen of eraf geduwd worden ?

"Eraf geduwd worden" is helaas voor de huidige situatie een niet zo slechte bewoording.

De zilverprijs is in het afgelopen half jaar geexplodeerd, dat wil zeggen, verdubbeld van iets van 15 dollar per troy ounce (30 g) naar bijna 30. Dat kan niet anders dan fikse consequenties hebben.

Vervelend is de speculatieve grootschalige opkoop van zilver. Ik kan er nog steeds niet zo bij dat er in de wereld van die "hedge funds" enzo zijn, die letterlijk met tientallen miljarden dollars van vaak bij banken geleend geld, de markt in een soort gokpaleis op de kop mogen zetten...

Echter, een ander probleem is de toename in het gebruik van zilver voor andere dan fotografische toepassingen, en de al jaren beperkte productie die maar net de vraag bijhoudt (of niet, waarbij dan de marktvraag is aangevuld uit zilvervoorraden bij nationale banken).

Erg verhelderend op dit laatste vlak vond ik het bijgevoegde USGS (United States Geological Survey) artikel uit 2000 dat ik laatst in een andere APUG thread gerefereerd zag. Dat is misschien wat verouderd, maar geeft wel de problemen bij de zilverproductie en recycling aan. Lees het eens door...

Silver Recycling in the United States in 2000:
    http://pubs.usgs.gov/circ/c1196n/c1196n.pdf

Op een overspannen markt, waar productie en vraag elkaar nauwelijks in balans houden, dat inmiddels met onze uit de klauwen lopende wereldbevolking voor steeds meer producten en grondstoffen gaat gelden, is het haast onvermijdelijk dat er geregeld problemen ontstaan.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Dag Jed:

Dit is nu mijn bezorgdheid: ik ben 100% overtuigd wat kan en wat niet kan in de analoge fotografie. Wat je zegt is juist: geen twijfel. Maar waar mijn post over gaat is dat het jonge volkje afgestoten wordt door mijn argumenten in de OP;
    men begint er gewoonweg niet meer aan. Tradionele zilverhalide fotografie is al vreemd laat staan de edele procedes. Ik zie het als een neerwaardse spiraal, waar initiatieven van jou en mij behulpzaam zijn maar uiteindelijk de zaak niet kunnen redden.

YMMV, Marc
    Marc,

Iedere culturele uiting ontwikkelt zich in een golfbeweging. Daar vormt de analoge fotografie geen uitzondering op. De oorzaak van de golfbeweging wordt gezocht in kennisoverdracht. Zo maakte men zich in de schilderkunst erg druk, waarom de schilders niet meer zo konden schilderen als de 17 e eeuwse meesters. Dit leidde in de 19 e eeuw tot een onderzoek door Eastlake, dat geleid heeft tot 'Methods and materials of painting of the great schools and masters '. (1847). Een interessant boek, maar de methoden van Rembrandt etc. zijn niet duidelijk geworden. De werkwijze is verloren gegaan.
    In de fotografie zien we een ontwikkeling, waarbij eindeloos veel mogelijkheden zijn gekomen, maar waar het moeilijk is door de bomen het bos te zien. Een structuur, de grote lijn, is niet makkelijk meer te herkennen.
    Een 40 jaar terug werd een structuur aangegeven door het zone systeem. Het werd als een praktische benadering gezien. Maar met de komst van de moderne optiek is de benadering niet meer geldig en er geen vervanging voor het zone systeem gekomen. Het inwisselen van de ene visie door een andere visie is een moeizaam proces.
    ' Het jonge volkje ' krijgt te maken met een rijstebrijberg, waar het geen raad mee weet. Aan de andere kant zien ze wat met analoge fotografie mogelijk is. Ik verwacht dat de doorzetters dan grijpen naar eenvoudige cameras ( bijv. technische cameras en twee-ogige reflexen) en daarmee gaan experimenteren. En met die vereenvoudigingen kun je kwalitatief prima resultaten krijgen tegen een zeer lage prijs en je krijgt inzicht in het veelzijdig fotografisch gebeuren. En bij die grotere formaten is de afstand tussen analoog en digitaal het grootst. Zo ben ik zelf destijds begonnen met een 9x12 platencamera, terwijl er in die tijd ook al middenformaat en kleinbeeld was. Zo leerde je fotografie. Pas 9 jaar later heb ik een Rolleicord voor het 'snelle' werk gekocht.

We praten hier over enthousiaste liefhebbers. Niet direct een klant voor megafabrieken. De megafabrieken worden daarom kleinere fabrieken. Maar volgens mededeling van Kodak is er vraag vanuit de professionele hoek. Vorig jaar werkten 75% van de professionele fotografen (mede) analoog.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik verwacht dat de doorzetters dan grijpen naar eenvoudige cameras ( bijv. technische cameras en twee-ogige reflexen)
    In de praktijk is het 35mm en vooral rolfilm camera's, al dan niet SLR of twee-oog. De Yashica-Mat en Rolleiflex (cord) zijn erg populair.
    Daarnaast wordt er veel gescand. Epson V500-V700 is heel populair. Samen met bovengenoemde camera's heb je direct een behoorlijke kwaliteit.
    Als ik kijk naar mijn vrij nieuwe C.V. Bessa III 667 camera en wat er uit komt (6x7cm, 56mm x 68mm) met een (Rollei) ATP1.1 film (E.I. 25-32), de (Agfa) Copex (extended red) variant van de CMS 20 ( E.I. 12-15) (Ortho) micro film, dan hoeft 4x5" niet meer

Een fijne camera, zeker voor te reizen (1000g en plat-compact) maar natuurlijk niet met alle verstel mogelijkheden van een T.C. Maar wel 20-24 of 10-12 opnames resp. 220-120 op rolfilm.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De productie van film. Een promotie film van Kodak anno 1958:

http://www.youtube.com/watch?v=UJ6w1...eature=related
    (Deel 1) en
    http://www.youtube.com/watch?v=4-d0W...eature=related
    (Deel 2).

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    De productie van film. Een promotie film van Kodak anno 1958:

http://www.youtube.com/watch?v=UJ6w1...eature=related
    (Deel 1) en
    http://www.youtube.com/watch?v=4-d0W...eature=related
    (Deel 2).
    Goed dat je mijn, en Ray Rogers (ook APUG lid), werk weer even onder de aandacht brengt. Of had je de aftiteling in deel 2 gemist?

Verder dank aan AgX, en natuurlijk Frank Bruinsma van het Super 8 Reversal lab en zijn contacten in die wereld om de film aan ons beschikbaar te stellen.

Overigens: ik ben er trouwens vrij zeker van dat onder de "nieuwe" analoge fotografen, naast de "terugkeer" van mensen die vroeger al analoog fotografeerden, ook een hoog aandeel jongeren zit.

En ik denk, ondanks Jed's twijfels over de overdracht of verloren gaan van kennis, dat die zich best in de "jungle" van methoden en technieken weten staan te houden. Zo bijzonder is het uiteindelijk ook weer allemaal niet... laten we het nu niet verheffen tot het leren van spijkerschrift, of hiërogliefen in de tijd voordat de Rosetta stone werd gevonden. En de behoefte een aan nieuwe "Ansel Adams" of beter gezegd een nieuw "systeem" is denk ik ook weer niet zo groot. Zoals Jed zelf al constateerde: met 150 jaar geschiedenis, keus genoeg.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Of had je de aftiteling in deel 2 gemist?
    Nee niet gemist. Ik vroeg mij al af waarom de NL promotie film Engels ondertiteld was anno 1958 ......

In ieder geval krijg je een goede indruk wat er allemaal nodig is voor een film te produceren en welke Q.C. stappen onderweg nodig zijn voor een goede kwaliteits bewaking.

Voor iedereen die (opnieuw) of nieuw instapt in de analoge fotografie zijn er redelijk simpele algemene richtlijnen om snel tot een goed resultaat te komen. Wil je het (uiterste) beste dan kost dat heel veel moeite meer. Net zoals de prijs van een kamera voor uiterste top prestatie's. Vergelijk het maar met een auto. Van A naar B of dezelfde route uiterst snel en comfortabel. Een veelvoud van een goede gezins auto.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    In ieder geval krijg je een goede indruk wat er allemaal nodig is voor een film te produceren en welke Q.C. stappen onderweg nodig zijn voor een goede kwaliteits bewaking.
    Ook erg leuk en leerzaam (op de dodelijk saaie commentaarstem na in de eerste video), zijn de volgende twee videos die je via mijn website kunt bekijken:

The Alchemist in Hollywood:
    http://www.boeringa.demon.nl/menu_te...nhollywood.htm

Geeft inzicht in de chemische processen achter de analoge fotografie. Wat doet licht nu precies met een filmpje?, en wat doen ontwikkelaar en fixeer nu precies? Erg verhelderend.

"Murder on the screen" - 1958:
    http://www.boeringa.demon.nl/menu_te...screen1958.htm

Geeft, via een "bioscoop" stijl filmische "murder story", inzicht in het behandelen van cinematografische film. Dus iets meer gericht op de bioscoop, maar toch ook voor fotografen leuk om te zien...
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Voor iedereen die (opnieuw) of nieuw instapt in de analoge fotografie zijn er redelijk simpele algemene richtlijnen om snel tot een goed resultaat te komen. Wil je het (uiterste) beste dan kost dat heel veel moeite meer. Net zoals de prijs van een kamera voor uiterste top prestatie's. Vergelijk het maar met een auto. Van A naar B of dezelfde route uiterst snel en comfortabel. Een veelvoud van een goede gezins auto.
    Het is zeker waar dat je met simpele richtlijnen snel tot een resultaat kunt komen. Maar ik vermoed dat een nieuweling de keuze analoog maakt vanwege de betere prestaties dan digitaal. En dan moet je al meteen naar de tweede stap kijken. Het zou daarom goed zijn om een procedure te hebben om gericht keuzes te maken in de jungle van mogelijkheden. Die procedures bestaan, maar zijn niet erg 'klantgericht'. Het is geen alternatief voor een zone-systeem, omdat het zich richt op een ander doel.
    Dat er momenteel veranderingen plaats vinden in de keuzes blijkt uit het feit dat men bij Linhof de productie de vraag niet kan bijhouden. En ook in Nederland heb ik de indruk dat de laatste jaren een verschuiving naar grootformaat heeft plaats gevonden ( bij de amateurs). In de VS daarentegen is grootformaat bij de amateurs nooit verdwenen.
    Hoe de veranderingen in het middenformaat zijn, is moeilijk vasttestellen, omdat middenformaat van ouds her sterk vertegenwoordigd was.

Jed

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Overigens: ik ben er trouwens vrij zeker van dat onder de "nieuwe" analoge fotografen, naast de "terugkeer" van mensen die vroeger al analoog fotografeerden, ook een hoog aandeel jongeren zit.
    net zoals deze fotograaf

http://www.stevehuffphoto.com/2010/0...and-re-loaded/

die door de film weer helemaal Refreshed, Re-Inspired and Re-Loaded! is

Page 3 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin