Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,816   Posts: 1,581,631   Online: 803

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 31 to 40 of 54

Thread: The End ?

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Steve Huff is natuurlijk heel bekend. Maar al zijn referentie's zijn even fantastisch. Alle kamera's en dat geeft toch ook wel tot nadenken.....

En ook in Nederland heb ik de indruk dat de laatste jaren een verschuiving naar grootformaat heeft plaats gevonden
    Gezien mijn verkoop cijfers: Naar midden formaat. Vlakfilm is een zwakke markt in NL.

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Gezien mijn verkoop cijfers: Naar midden formaat. Vlakfilm is een zwakke markt in NL.
    dag robert, ik zie net op je website dat de fomapan 200 film terug van weggeweest is..! ik heb deze film gemist, lijkt de emulsie nog op de oude uitvoering of is het een complete nieuwe film geworden m.a.w. kan ik deze nog net zo belichten en ontwikkelen als de oude 200

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    lijkt de emulsie nog op de oude uitvoering of is het een complete nieuwe film geworden
    Ik heb nog een pack van 20 stuks "oude type" 1/2012 voor Eur. 42,- . De nieuwe Fomapan films zijn inmiddels ook allemaal duurder geworden. De emulsie is iets verandert vanwege een andere toeleverancier van een ingredient, maar dit is alleen densitometrisch te meten. Een gemiddelde gebruiker zal het niet eens merken.

Shooter
    4x5 Format
    Steve Huff is natuurlijk heel bekend. Maar al zijn referentie's zijn even fantastisch. Alle kamera's en dat geeft toch ook wel tot nadenken.....

Ik koop mijn vlakfilm (Adox 50, Fortepan 200, FP4+ en Fomapan 200) via internet in het buitenland. Dus verkoopcijfers zijn een slechte maat. Productiecijfers zeggen meer. De Fomapan 200 is trouwens al een oud beestje, mogelijk 7 jaar oud. Ik heb er weinig op gewerkt, omdat de emulsie fouten vertoonde. Ik heb contact met Foma gehad. En met de nieuwe Fomapan 200 is dat mogelijk verholpen. Onlangs heb ik de Fomapan 200 vlakfilm nog in de test voor het 'pushen' laten meelopen naast adox 50, adox 100, FP4+ , Fortepan 200 in een hoogst nivellerende pyrogallol-ontwikkelaar ( eigen ontwerp). Interessant is dat de Fomapan 200 het beste uit de bus kwam als pushen het doel is. Hoe de nieuwe Fomapan 200 , zich gedraagt weet ik niet.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Zijsprongetje: is het niet een idee om deze thread door onze moderator argentic te laten hernoemen naar "Het Einde?", zodat de Engelstalige leden van APUG zich niet elke keer wezenloos klikken op een thread waarvan ze toch niets begrijpen...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hoe de nieuwe Fomapan 200 , zich gedraagt weet ik niet.
    Bijna zoals de oude Fomapan T200. Persoonlijk vind ik het de BESTE Fomapan film kwa karakter. Ik gebruik de film vnml. op 35mm. Pushen kan tot E.I. 800 maar in de meeste gangbare ontwikkelaars is Fomapan T200 iso 125-160. Deze nieuwe Fomapan T200 emulsie is door ons Fotohuis en Bergger geselecteerd om op een Efke heldere (polyester) drager 100um gegoten te worden voor 35mm en 120 rolfilm verwerking.

Shooter
    4x5 Format
    Bijna zoals de oude Fomapan T200. Persoonlijk vind ik het de BESTE Fomapan film kwa karakter. Ik gebruik de film vnml. op 35mm. Pushen kan tot E.I. 800 maar in de meeste gangbare ontwikkelaars is Fomapan T200 iso 125-160. Deze nieuwe Fomapan T200 emulsie is door ons Fotohuis en Bergger geselecteerd om op een Efke heldere (polyester) drager 100um gegoten te worden voor 35mm en 120 rolfilm verwerking.
    Betekent dit dat de problemen met de emulsie van deze film nog steeds bestaan? En hoe zit het met de vlakfilm 4x5", want daar ging het om.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De meeste problemen zijn met de 120 rolfilm ivm het toegepaste backing papier.

Dit geldt overigens voor alle Fomapan 120 rolfilms.
    De T200 wordt standaard niet geproduceerd in 4x5" en 8x10". Wel voor de USA als Arista brand/merk. En enkele grote importeurs laten deze apart snijden.

Ik heb de Fomapan 100 en 400 in 4x5" op voorraad.
    Daarnaast de Rollei Retro 100 TONAL, een (iso 100) Orthopan film.

Vlakfilm wordt op 175um geproduceerd. Bergger zal daarin het voortouw moeten nemen. Voor de NL vlakfilm markt ga ik er geen 1000 stuks / 100 vel op voorraad nemen ......

Shooter
    4x5 Format
    Voor de NL vlakfilm markt ga ik er geen 1000 stuks / 100 vel op voorraad nemen ......
    Hier staat in een notendop waar deze draad over gaat. Zodra de mogelijke verdiensten ten op zichtte van de risico's te klein of negatief zijn zal de handel stoppen.

Overigens denk ik dat de verkoop cijfers van RobertV wat betreft vlakfilm niet representatief zijn voor de Nederlandse markt. En ontbreekt het ons aan objectief onderzoek naar het volume van de markt in analoge fotomaterialen.

Wel geeft het bovenstaande citaat inzicht in de schaal die nodig is om handel rendabel te maken.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=gary mulder;1127373]Hier staat in een notendop waar deze draad over gaat. Zodra de mogelijke verdiensten ten op zichtte van de risico's te klein of negatief zijn zal de handel stoppen.

Overigens denk ik dat de verkoop cijfers van RobertV wat betreft vlakfilm niet representatief zijn voor de Nederlandse markt. En ontbreekt het ons aan objectief onderzoek naar het volume van de markt in analoge fotomaterialen.

Wel geeft het bovenstaande citaat inzicht in de schaal die nodig is om handel rendabel te maken.[/QUOT

Met de internethandel is het inzicht in de omzet verdwenen. Daarom kijk ik liever naar het aanbod. En daar krijg je op de internetsites van de VS-fotohandelaren het beste inzicht. Dat resulteert voor vlakfilm in een groot aanbod, dat lijkt te stijgen. Zo groot dat je gaat selecteren. Een fabrikant kan zich geen missers permitteren en dat resulteert in een scherpe kwaliteitscontrole bij de productie. Hetgeen ten gunste komt aan de fotograaf.

Jed

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin