Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,514   Posts: 1,543,641   Online: 1159

Page 1 of 6 123456 LastLast
Results 1 to 10 of 54

Thread: The End ?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

The End ?

Even een bedenking. Ik ben altijd optimistisch geweest maar nu ben ik toch echt somber gestemd over de toekomst van de analoge fotografie.
    Ik zie een aantal indicatoren die me doen denken dat dit niet goed afloopt :

Prijsstijgingen: alle fabrikanten hebben hun prijzen deftig verhoogd. Ik kan dit niet alleen verklaren door de hoge zilverprijs: de vraag naar fotografisch zilver is sowieso achteruit gegaan door de verminderde vraag. Ik kan dus alleen concluderen dat de algemene vraag van analoge fotoproducten achteruit gaat.
    Als ik zie wat een een doos Ilford WT FB 24x30 tegenwoordig kost - wie begint er nog aan ?

Stopzetten producten: ook dit duidt erop dat het niet goed gaat bv. Kodak Tri-X 320, verschillende vlakfilms en positieve films (dias).

Gebrek aan nieuwe instap camera's (135) : Niemand begint onmiddelijk met grootformaat (uitzonderingen daargelaten). Niet bepaald bemoedigend (ik zie een beginner niet beginnen met een Leica M7) . De occasie markt wordt rijkelijk bediend door versleten cameras.

Teloorgaan van de ontwikkelcentrales: De grote markt van de analoge kleurenfotografie is verdwenen. Er is geen geld meer te verdienen. Ik geef toe momenteel ook vrede te nemen met digitale kleurenfotografie (en maak er een boekje van à la Blurb). Ik zie op niet al te grote vergrotingen het verschil al niet meer...

Digitaal afdrukken: Ik denk dat dit een belangrijke factor is, door de beschikbaarheid van steeds goedkopere printers en weliswaar dure inkten. Maar zoals al gezegd, ook hier verliest de klassieke analoge print terrein (het is niet meer het beterkope alternatief).
    Als ik een matte bariet vergelijk met een een top inkjet print (Zw/W) mat - dat legt de analoge afdruk het loodje. De D-max van een top inkjet print (mat papier) is essentieel groter dan de analoge druk.

Analoge fotografie evolueert niet meer . De laatste technologische innovatie hebben we gehad met de komst van XTOL (begin '90?). En nu ?

somber, somber

YMMV, Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Even een bedenking. Ik ben altijd optimistisch geweest maar nu ben ik toch echt somber gestemd over de toekomst van de analoge fotografie.
    Ik zie een aantal indicatoren die me doen denken dat dit niet goed afloopt :

Prijsstijgingen: alle fabrikanten hebben hun prijzen deftig verhoogd. Ik kan dit niet alleen verklaren door de hoge zilverprijs: de vraag naar fotografisch zilver is sowieso achteruit gegaan door de verminderde vraag. Ik kan dus alleen concluderen dat de algemene vraag van analoge fotoproducten achteruit gaat.
    Als ik zie wat een een doos Ilford WT FB 24x30 tegenwoordig kost - wie begint er nog aan ?
    Zilver is zilver. De prijs gaat omhoog omdat er meer vraag naar is/er mee gespeculeerd wordt.
    Dat heeft vreselijk weinig met fotografie en hoeveel zilver daar gebruikt wordt te maken.
    Dit is bij lange na niet de eerste keer dat de zilverprijs de prijs van film en papier omhoog jaagt. Het gebeurde ook toen er nog geen electronisch alternatief bestond.

Voor de rest heb je helemaal gelijk.
    Analoge fotografie is al een hele tijd een aflopende zaak. Daar bestaat geen twijfel over.
    De enige vraag is hoe lang het zal duren, en tot welk niveau het zal 'aflopen'.

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ik heb het vermoeden dat het tot een dusdanig niveau teruggaat lopen dat er alleen nog maar wet plate of mensen ermee bezig zijn die hun eigen emulsies maken. Hooguit 1 of twee fabriekjes in een obscuur land die misschien 1 soort film en papier maken. Dan is de toekomstige fotograaf erop aangewezen zelf zijn chemicalien te brouwen om alles ontwikkeld te krijgen. Met de opkomst van tablads pc en electronisch papier zal ook de geprinte versie van foto's teloor gaan. Mijn idee is dat over een jaar of 20 tot 30 bovenstaand secenario werkelijkheid is.....maar ja dan loop ik zelf tegen de 60 aan dus dan was het vroeger toch altijd al beter.....
    Reality is whatever stays when you stop believing in it.
    allthingsanalogue.weebly.com
    darkroomninja.blogspot.com

Shooter
    4x5 Format
    Eén ding is zeker de tijd dat analoog fotograferen goedkoper was dan digitaal zal in de nabije toekomst voorgoed achter ons liggen. Wen er maar vast aan, of stap uit de trein.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

jelke's Avatar
    [QUOTE Analoge fotografie evolueert niet meer . De laatste technologische innovatie hebben we gehad met de komst van XTOL (begin '90?). En nu ?

somber, somber

YMMV, Marc[/QUOTE]

nooit de moed verliezen ...

http://www.ardmediathek.de/ard/servl...mentId=5776290

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Eén ding is zeker de tijd dat analoog fotograferen goedkoper was dan digitaal zal in de nabije toekomst voorgoed achter ons liggen. Wen er maar vast aan, of stap uit de trein.
    U kan het niet beter formuleren - ik neem slechts waar.
    Bedoeld u van de trein stappen of eraf geduwd worden ?

We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Nou Marc, niet zo somber. In het verleden is ook al het nodige gespeculeerd met de zilverprijs. Het moet omstreeks 1980 geweest zijn met een beruchte zilverspeculant. De zilverprijs ging toen omhoog, maar als je dat op een pak papier ging doorrekenen, kwam je op een verhoging van 2 Nederlandse centen. De verhoging was echter 2 gulden. Maar de klap op de vuurpijl was dat de prijs van de D-76 ook omhoog ging als gevolg van de hogere zilverprijs.

Als ik zie wat voor analoog fotografisch materiaal ik momenteel kan krijgen en met wat voor kwaliteit, dan zou ik het niet graag inruilen voor de situatie van 40 jaar geleden. De keus in films is zo groot dat ik een aanmerkelijke tijd bezig ben om dat te testen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    [QUOTE Analoge fotografie evolueert niet meer . De laatste technologische innovatie hebben we gehad met de komst van XTOL (begin '90?). En nu ?

somber, somber

YMMV, Marc
    nooit de moed verliezen ...

rl][/QUOTE]
    In de laatste 20 jaar zijn er heel wat ontwikkelaars commerciel verkrijgbaar geworden.
    En op het gebied van filmtechnologie wordt veel research gedaan ten behoeve van industriele filmprodukten; maar dat heeft zijn off-spin in de films voor picturaal werk ook.
    Ook in de research van de papieren hebben de nodige ontwikkelingen plaats. Noem bijv. de ontwikkelingen ten behoeve van het nieuwe MCC110. Verder staan er ontwikkelingen in de Ilford hoek op het program.
    De ontwikkelingen werden vroeger met nadruk aangeprezen. Nu kun je mbv internet de specificaties en prestaties van de produkten beter vergelijken om zo tot een keus te komen.

Jed

Shooter
    4x5 Format

D Max

Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    ?

Digitaal afdrukken: Ik denk dat dit een belangrijke factor is, door de beschikbaarheid van steeds goedkopere printers en weliswaar dure inkten. Maar zoals al gezegd, ook hier verliest de klassieke analoge print terrein (het is niet meer het beterkope alternatief).
    Als ik een matte bariet vergelijk met een een top inkjet print (Zw/W) mat - dat legt de analoge afdruk het loodje. De D-max van een top inkjet print (mat papier) is essentieel groter dan de analoge druk.

YMMV, Marc
    Ik kan de vergelijking bij matte papieren niet volgen, Marc.
    Als ik een papier met een hoge D-max wil hebben, dan kies ik analoog voor een glanzend papier met een geschikte papierontwikkelaar. Zo kun je met MCC 110 een D-max=2,30 halen. Zie dat maar eens digitaal te bereiken. Als die D-max =2,30 je te hoog is, dan kun je het papier gewoon drogen. Als dat ook nog te hoog is, dan verander je de ontwikkelaar of bij een variabel contrast papier door filtratie. Als dat alles nog niet genoeg is, kun je papieren met een lagere D-max nemen. Bij analoog kun je je keus maken, met als startpunt een hoge D-max. Nou D-max= 2,30 is echt wel diep zwart.
    Daarom vind ik dat je een vergelijking moet maken bij hoge D-max.
    Maar het is niet de D-max alleen, die bepalend is voor wat er in de schaduwen gebeurt. Het wordt ook bepaald door de doortekening bij de lage densiteiten op het negatief. En daar lopen analoog en digitaal niet parallel. Al was het alleen maar dat je een enorme variatie hebt door de film en ontwikkelaar-keuze.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Als die D-max =2,30 je te hoog is, dan kun je het papier gewoon drogen.
    Heb jij natte prints aan jouw muren hangen, Jed?

Page 1 of 6 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin