Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,544,939   Online: 791

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 23
    WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Wel leuk eigenlijk dat er vanuit de Analoge kant ruimte gegeven wordt aan de digitale kant.
    Peter, je hebt helemaal gelijk, de digitale fotografie moet haar eigen plek opeisen. Het zou goed zijn als dat gebeurt door vooral gebruik te maken van de eigen kwaliteiten die in in digitaal zitten.
    Zolang analoog en digitaal bezig blijven met de discussie "wat is nou beter?" Komen we niet verder. Het is echt niet een kwestie van meer pixels of meer lp/mm, korrelgrootte of ruis, kleurweergave of contrastweergave, en last but not least het kostenaspect.
    Het is een kwestie van accepteren dat er digitale fotografie is en analoge fotografie.

Overigens, als iemand alleen maar plaatjes wilt maken van de familie op vakantie of zo, stel ik voor dat hij of zij zo snel mogelijk een handig toestelletje koopt met een chip erin, dan kun je lekker aanklikken. Het via het beeldschermpje op verjaardagen laten zien, eventueel op de computer zetten, tot de harde schijf crasht. Geen probleem met chemicaliŽn (die er ook in printerinkt en zo zitten).
    Ik wil maar zeggen, fotografie is meer dan alleen maar plaatjes maken.

Johan

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Bij deze discussie denk ik dan ook aan bijvoorbeeld een bloempot die met de hand of machinaal gemaakt is. Twee verschillende technieken maar het blijft een bloempot.
    Reality is whatever stays when you stop believing in it.
    allthingsanalogue.weebly.com
    darkroomninja.blogspot.com

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Peter de Groot View Post
    Bij deze discussie denk ik dan ook aan bijvoorbeeld een bloempot die met de hand of machinaal gemaakt is. Twee verschillende technieken maar het blijft een bloempot.
    Dus jij vind een inkjet print foto net zo mooi als een analoge bariet druk?

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Peter,
    Willie Jan,
    Dus jij vind een inkjet print foto net zo mooi als een analoge bariet druk?
    Misschien bemoei ik mij met een discussie tussen Willie Jan en Peter, maar ik kan het niet laten. De bloempotten blijven bloempotten ook al zijn ze fabrieksmatig of handmatig gemaakt.
    Datzelfde geldt voor foto's.
    Persoonlijk vindt ik mijn eigen met de hand afgedrukte barietfoto's mooier dan in het HEMA-lab ontwikkelde foto's.
    Je kunt je overigens wel afvragen, als je het criterium daar legt, wat we dan moeten met foto's die analoog gemaakt zijn en weergegeven worden in tijdschriften. Zijn ze dan minder mooi?
    Heeft dat iets weg van een reproduktie bij schilderkunst?
    Zie je in die situatie (tijdschrift) nog verschil tussen analoog gemaakte foto's en digitaal gemaakte foto's?

Johan

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Johan, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Puristen vinden foto's in tijdschriften geen foto's maar afbeeldingen. Maar nee je ziet daar niet het verschil tussen de twee technieken.

Willie Jan, persoonlijk vind ik een bariet afdruk mooier. Maar dat is niet het criterium of iets analoog is of niet. PE of RC papier is ook analoog en minder mooi dan bariet. En ja ik heb hele knappe inkjet afdrukken gezien.
    Maar jou initiele vraag was of digitaal wel echte fotografie is. Mijn antwoord daarop is ja vanwege de eerder genoemde redenen. Maar mijn hart gaat wel sneller kloppen door de analoge fotografie. Toch een stukje ambacht en vakmanschap die ik ooit hoop te bereiken. Met analoge fotografie voel ik mij creatiever dan met een digitale camera in de hand. Onzin natuurlijk maar zo voel ik het wel.

Wat digitale fotografie mij gebracht heeft is een 8x10 Cambo technische camera voor weinig. En andere mooie apparaten die 10 jaar geleden nog onbetaalbaar waren. Maar dit alles neemt (voor mij althans) niet weg dat digitaal net zo fotografie is als analoog. We leven in mooie tijden.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    (beetje plagen)

de originele post was alweer een jaar geleden....

Ik heb persoonlijk weinig met digi omdat het beeld niet realistisch is en de kleuren meestal onwerkelijk zijn. Maar dat is mijn probleem.
    Verder ben je als z/w analoog jongen verwend met afgedrukt contrast e.d. en zie ik op amateur expos bedroevend resultaat.
    Toevallig zondag in best een redelijke afdruk gezien en de man arnold een compliment gegeven. Hij gaf aan met een kennis die veel z/w digi kennis heeft te hebben zitten zwoegen voor een mooie afdruk. Niet zo makkelijk dus.

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Plagen is leuk. Ik zag toen ik al een antwoord had gegeven dat het al een oude post van jou was. Maar het klopt dat je met digitaal hele goede resultaten kunt krijgen. Maar dan moet je er wel net als bij analoge fotografie er veel tijd in steken. En dat willen veel mensen nog steeds niet vrees ik.

Shooter
    Large Format
    Ik heb deze thread gevolgd en ook de engelse versies hiervan. Ik denk dat je analoog en digitaal kan scheiden bij de bron. Wordt het originele beeld via een digitale (binaire) opnemer opgenomen, dan is het een digitale foto. Wat je er daarna mee doet, maakt niet zoveel uit. De eerste stap is en blijft digitaal.
    Een foto op film is analoog. Als ik het daarna inscan dan zou het digitaal zijn. Dat wilt zeggen dat alle foto's op dit forum hier niet mogen staan. Dit is uiteindelijk een forum voor analoge fotografie.
    Maar nu dit: Ik heb een groot formaat camera gemaakt, met in plaats van film, een flatbed scanner. Een digitale opnemer, dus in principe digitaal. (Dit werkt dus echt, zelf gemaakt)
    Nu met een beetje meer verbeelding. Stel dat ik nu een constructie maak achter de camera wat een electronisch oogje van boven naar beneden, van links naar rechts, het beeld laat scannen. Het oogje zet in in verbinding met een relais met een potloodje wat bij de donkere plekken naar beneden gaat en bij lichte plekken naar boven. Zodanig dat je een tekening krijgt met lijntjes. Het kan allemaal analoog (weliswaar elektrisch, maar zonder omzetten naar binair)
    Is dit analoog of digitaal?
    Of dit: In plaats van een gevoelige plaat, gebruik ik een plank die egaal geschilderd is met lichtgevende verf. Ik weet niet of het werkt, maar stel dat je daarmee een beeld kan creeeren. Dat is dus analoog. Uiteraard zou dit beeld alleen in een doka gezien kunnen worden. De enige manier om de afbeelding permanent te maken, is door in te scannen met een flatbed scanner zonder lichtbron. Is dit analoog of digitaal?
    Ik geef nu absurde en misschien onmogelijke voorbeelden, maar wanneer is het analoog of digitaal? Er zijn zoveel technieken die steeds meer digitaal en analoog laten vervagen.
    Uiteindelijk gaat het erom wat je wensen zijn, wil je delen via de digitale snelweg, gebruik digitaal. Hecht je meer waarde aan realistische kleuren (Ik vind dat je gelijk hebt, Willie Jan) dan kies je analoog.

Shooter
    Large Format
    Sorry, dubbele post, denk ik...

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Tja wat zijn realistische kleuren? Willie Jan bijvoorbeeld maakt hele mooie foto's maar weinig van zijn werk is in kleur.....maar voor beide heb je licht nodig om op welke manier dan ook een beeld op een drager te krijgen.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin