Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,809   Posts: 1,581,528   Online: 945

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20

Thread: Ansel Adams

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Ansel Adams

Tijdens het instuderen van "the Negative" met feedback van de www kwam ik deze link tegen...

http://www.atara.net/ansel/

geniet!!

BTWw: wat ik niet wist, het reciprocity effect (zeer korte en zeer lange belichtingstijden) beïnvloeden ook het contrast.
    Zie tabel blz 45.

Fred

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Fred,

de link heeft als resultaat: 'de bekende AA plaatjes'.

Ik weet het niet, maar bij mij werken ze meer en meer als een cliche, is dit een beginnende AA-Fatique?

Toen ik begin dit jaar naar een nieuwe baas wisselde kreeg ik van de oud-collega's een aantal AA boeken o.a. eentje met foto's die AA gemaakt heeft in opdracht van Ministerie van Binnenlandse zaken: afgezien van de waanzinnige slechte reproducties zijn het ook onstellend slechte foto's imho, slechte composities, saaie onderwerpen, brrr.

Die 20 tot 40 bekende foto's zijn ook niet zo maar heel bekend, het is dat wat na kritische selectie uit het mans oevre overblijft en dat geeft te denken als je weet hoeveel foto's hij wel niet gemaakt heeft.

Huib

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Huib
    .... de link heeft als resultaat: 'de bekende AA plaatjes'.
    afgezien van de waanzinnige slechte reproducties zijn het ook ....
    Weet iemand een boek met zeer goede reproducties van AA ?
    Het zou me wel interesseren, zij het al als naslagwerk.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Fred,

...

Toen ik begin dit jaar naar een nieuwe baas wisselde kreeg ik van de oud-collega's een aantal AA boeken o.a. eentje met foto's die AA gemaakt heeft in opdracht van Ministerie van Binnenlandse zaken: afgezien van de waanzinnige slechte reproducties zijn het ook onstellend slechte foto's imho, slechte composities, saaie onderwerpen, brrr.

Die 20 tot 40 bekende foto's zijn ook niet zo maar heel bekend, het is dat wat na kritische selectie uit het mans oevre overblijft en dat geeft te denken als je weet hoeveel foto's hij wel niet gemaakt heeft.

Huib
    Volkomen met je eens Huib. De link toont de bekende plaatjes. En ondertussen met al de zijn kennis zijn er fotografen die AA voorbijsteken.

Nu in de "Making of 40 photographs" zijn ze wel heel goed afgedrukt. En ik wens dat ik er zo een paar in huis hangen had. Of dat ik er sommige van dit niveau gemaakt had. Grapje!

Het boek 'Ansel Adams at 100' geeft denk ik een beter beeld van de man zijn kwaliteiten. bvb 101 Stump Trinidad Head van 1966... pfffffff
    of bvb 70 Grass Yosemite Valley

Maar inderdaad, AA is een mythe geworden.
    Ondertussen zijn er, ik vermoed,wellicht dank zij hem, tientallen AA adepten
    met belangrijker oeuvre.

Misschien eens een lijst samenstellen ervan?

Fred

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by fred
    Volkomen met je eens Huib. De link toont de bekende plaatjes. En ondertussen met al de zijn kennis zijn er fotografen die AA voorbijsteken.

Maar inderdaad, AA is een mythe geworden.
    Ondertussen zijn er, ik vermoed,wellicht dank zij hem, tientallen AA adepten
    met belangrijker oeuvre.

Misschien eens een lijst samenstellen ervan?

Fred
    Tja Fred, ik denk dat dat normaal is.... Maar als ik deze foto's zie krijg ik toch wel de rillingen van de pracht ervan. Ik merk wel dat ze helemaal niet zo duur zijn via die site om een repro te bestellen...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

AA is een icoon

AA-Fatique? Volgens mij ligt het aan de manier waarop een foto wordt gepresenteerd. Op de prent Early Morning, Merced river kun je de mos op de boom bijna voelen. Elk takje is haarscherp, een prachtige prent. Op het beeldscherm blijft er niets van over, een beetje vaag en oninteressant.

Door te zeggen dat na kritische selectie maar een paar slechte composities en saaie onderwerpen overblijven, ga je voorbij aan het feit dat hij een voorloper was in de natuurfotografie en als natuurconservator. Het is hetzelfde als te zeggen dat de plaatjes van Rembrandt zo oudbollig zijn, of waarom Bach niet wat modernere muziek maakte...

Natuurlijk is na AA de wereld verder gegaan. Ooit werk gezien van John Saxton? Waanzinnig mooie foto's. Maar AA heeft de naam en de beroemde foto's, waar je nu zo moe van wordt. Ik geef je daarin gelijk en raad je ook Ansel Adams at 100 aan, omdat er ook minder bekend werk in staat. Je moet wel van zwart/wit natuur houden natuurlijk, smaken verschillen. Ook al vind je de voorstelling saai, ik weet zeker dat zijn afdruktechniek beter is dan de jouwe...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Jaap, bedoel je niet John SExton?
    Dat is één van mijn favorieten. Zijn boek 'Quiet Light' is prachtig (en dan denk jij dat 'Way Beyond Monochrome' duur is.....).

www.johnsexton.com

Anne Marieke

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    'Listen to the trees'...
    Is ook al niet mis...
    plaat 9, 12, 14, 18, 27, 30, 39 enz
    eigenlijk de ene na de andere
    absolute top, zelfs in drukwerk.

Alles is reeds gefotografeerd, en veel beter dan we het ooit zouden kunnen... :-)

Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Huib
    Waarmee hij weer een mens wordt net als jij en ik. In werkelijkheid zijn bijna alle bekende foto's van Adams in de jaren 30 en 40 gemaakt. Maar hij is daarna nog 30 jaar fotograaf gebleven. En ook tijdens zijn meest artistieke periode moest hij zijn brood verdienen met portretten en opdrachten van industrie en overheid. Bijna niks daarvan is de moeite waard.

Enige tijd geleden heb ik in de buurt van Parijs een tentoonstelling bezocht van Robert Doisneau. Een fotograaf die werkelijk geweldig werk heeft gemaakt van het leven in de Parijse voorsteden. De tentoonstelling toonde alle foto's van een bruiloft. Het was miserabel werk. De eerste de beste bruidsfotograaf doet het beter. Maar er zat één foto bij die werkelijk geweldig was.

Tja, ik geloof dat topfotografen ook maar gewoon mensen zijn zoals jij en ik. De fotograaf die 36 goede foto's op een rolletje produceert bestaat volgens mij helemaal niet.

Moraal: laat alleen je beste werk aan anderen zien.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Het boeit niet (of wel)...

Quote Originally Posted by argentic
    Moraal: laat alleen je beste werk aan anderen zien.
    Maar dan alleen zo vaak dat ze niet verveeld worden. Moraal: houd je publiek geboeid. (Dat werkt met name goed in de sm-kelder en de gevangenis...)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin