Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,900   Posts: 1,584,388   Online: 685

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 25
    jos
    jos is offline

Shooter
    35mm

stephan vanfleteren

Hallo,

Ik ben een grote fan van vanfleteren. Soms kan ik minutenlang staren naar een foto door hem genomen de de zeno. Ik durf zelfs te zeggen dat ik hem soms probeer na te bootsen. Daarbij stoot ik (buiten op mijn eigen artistieke grenzen) op technische grenzen. Hij werkt met een ongelofelijk kleine Depth Of Field. Soms is er slechts een paar centimeter scherpte in zijn foto's.
    (voor de nederlanders: www.brakkegrond.nl/hedendaagse_dans.htm ) www.nrc.nl/W2/Lab/Buren/belgie.html

Weet er iemand eigenlijk wat voor materiaal hij zou kunnen gebruiken? Ik meen ergens gelzen te hebben dat hij een rolleiflex gebruikt. Maar ik kan me vergissen.

Groeten
    Jos

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by jos
    Hallo,

Ik ben een grote fan van vanfleteren. Soms kan ik minutenlang staren naar een foto door hem genomen de de zeno. Ik durf zelfs te zeggen dat ik hem soms probeer na te bootsen. Daarbij stoot ik (buiten op mijn eigen artistieke grenzen) op technische grenzen. Hij werkt met een ongelofelijk kleine Depth Of Field. Soms is er slechts een paar centimeter scherpte in zijn foto's.
    (voor de nederlanders: www.brakkegrond.nl/hedendaagse_dans.htm ) www.nrc.nl/W2/Lab/Buren/belgie.html

Weet er iemand eigenlijk wat voor materiaal hij zou kunnen gebruiken? Ik
    meen ergens gelzen te hebben dat hij een rolleiflex gebruikt. Maar ik kan me vergissen.

Groeten
    Jos
    Hier ook Jos een grote fan ervan.
    De man maakt schitterende portretten, prachtige reportages.
    De tentoonstelling van zijn reportage van het Ghislain instit. was grote klasse.
    En alle sop bariet afgedrukt.

Ieder w-e knip nog zijn fotokes uit en bewaar ze in een plakboek.
    Zelden is er eentje die ik links laat liggen.
    Een topfotograaf!

Over zijn techniek weet ik niet veel.
    Als er niet met photoshop gepruts wordt aan het scherpte/onscherpte verhaal dan denk ik dat het haast niet anders kan dan met een tc.
    Dus ik deel met jou dezelfde nieuwsgierigheid.

mvrgr
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Je links werkten hier niet...
    Hier een andere poging.

http://www.brakkegrond.nl/images/per...anfleteren.pdf

Voor deze reeks denk ik dat hij idd een6/6 gebruikt heeft.
    Meestal werkt hij nog met meer uitgesproken scherpte/onscherpte.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    De man maakt schitterende portretten, prachtige reportages.
    (...) En alles op bariet afgedrukt.

Over zijn techniek weet ik niet veel.
    Als er niet met photoshop gepruts wordt aan het scherpte/onscherpte verhaal dan denk ik dat het haast niet anders kan dan met een tc.
    Dus ik deel met jou dezelfde nieuwsgierigheid.

Zo te zien doet hij vooral middenformaat. Gezien de onscherpte is dat ofwel photoshop, ofwel Rolleiflex SL66 ofwel Fuji GX680, ofwel met een diffusor werken onder de vergroter. Ik vermoed het laatste omdat ook de rest van de afdrukken stevig doorgedrukt en tegengehouden zijn. Dat levert mooie portretten op. Maar ik erger me wel een beetje aan de overdreven manier waarmee hij in elk portret de ogen opheldert. Bij een of twee portretten is dat leuk. Maar als je dat bij alle portretten toepast komt het op mij over als een beetje goedkoop truukje.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic

...
    Maar ik erger me wel een beetje aan de overdreven manier waarmee hij in elk portret de ogen opheldert. Bij een of twee portretten is dat leuk. Maar als je dat bij alle portretten toepast komt het op mij over als een beetje goedkoop truukje.
    Bij Vanfleteren is het eerder een stijl dan een goedkoop truukje.
    Ik kan je haast zijn heel oeuvre tonen (weliswaar slechts op krantenpapier) en je zal versteld staan van zijn talent en zijn productie.

Bij een volgende gelegenheid?

Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Bij Vanfleteren is het eerder een stijl dan een goedkoop truukje.
    Ik kan je haast zijn heel oeuvre tonen (weliswaar slechts op krantenpapier) en je zal versteld staan van zijn talent en zijn productie.

Bij een volgende gelegenheid?

Fred
    Ja hoor. Graag.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    ULarge Format
    In de magazine bijlage van deze zaterdag enkele foto's vab Mart Smeets gemaakt door hem!
    Niet missen dus!
    Gerrit

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by gerrit
    In de magazine bijlage van deze zaterdag enkele foto's vab Mart Smeets gemaakt door hem!
    Niet missen dus!
    Gerrit
    Yep Gerrit!

Ik mis de 'Zeno' nooit.
    Vandaag ook in de bijlage van de Standaard, 'DSM', goed/prachtig werk van Jan Locus: MongoliŽ. Ook te zien in de biblio van het fotomuseum Antwerpen.

En Gent mogen we ook niet vergeten: F3 in Caermersklooster. wie is al geweest??

Fred

Shooter
    Medium Format
    Ik vermoed het laatste omdat ook de rest van de afdrukken stevig doorgedrukt en tegengehouden zijn. Dat levert mooie portretten op. Maar ik erger me wel een beetje aan de overdreven manier waarmee hij in elk portret de ogen opheldert. Bij een of twee portretten is dat leuk. Maar als je dat bij alle portretten toepast komt het op mij over als een beetje goedkoop truukje.
    Goedkoop vind ik het niet. Het is een manier om je portretten wat meer te latne spreken. Misschien vloek ik in de kerk hoor, maar ik heb het gevoel dat deze protretten in Photoshop tot stand gekomen zijn. Of de man heeft een erg lange Doka-adem. Die softeffecten komen niet enkel van een Softar denk ik te kunnen zien en de lichtafval en alle doorgedrukte partijen zouden wel een erg ingewikkelde belichting van het papier betekenen. In Photoshop is het gewoon een kwestie van laagjes stapelen...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Goedkoop vind ik het niet. Het is een manier om je portretten wat meer te latne spreken. Misschien vloek ik in de kerk hoor, maar ik heb het gevoel dat deze protretten in Photoshop tot stand gekomen zijn. Of de man heeft een erg lange Doka-adem. Die softeffecten komen niet enkel van een Softar denk ik te kunnen zien en de lichtafval en alle doorgedrukte partijen zouden wel een erg ingewikkelde belichting van het papier betekenen. In Photoshop is het gewoon een kwestie van laagjes stapelen...
    In de doka kan je ook heel wat tegenhouden en doordrukken.
    Met een TC kom je ook overal...
    En zelfs met een tussenring bereik je al heel enge scherptediepte.
    En onder devergroter heb je ook nog wat mogelijkheden terwijl je afdrukt.

Zijn reeks van het Ghislaininstituut Gent was in ieder geval allemaal op bariet afgedrukt en daar speelde hij ook heelwat met onscherpte.

Dus niet vloeken hier,
    Je hebt echt geen photoshop nodig om wat onscherpte te printen...

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin