Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,926   Posts: 1,585,118   Online: 847

Results 1 to 4 of 4

Thread: Andreas Gursky

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2

Andreas Gursky

Hi,

Zag gisteren een programma over deze tot gisteren voor mij onbekende fotograaf. Na afloop van het programma bleef ik een beetje zitten met een 'nou en' gevoel. Misschien is het wel de schuld van de presentator die op een bewust opvallend-onopvallende manier meer met zichzelf bezig leek te zijn dan zijn onderwerp.

Wat maakt zijn fotografie zo speciaal dat men er grif(grof) geld voor betaald? Afgezien van het übergroot formaat waarop hij zijn afdrukken laat maken kon ik niet echt iets speciaals ontdekken. Deels straight beelden, deels gemanipuleerd. Wat mij opviel is de afstandelijke (letterlijke) registratie, alles uit de verte gefotografeerd.

Misschien moet ik van 40x50 ook overstappen op 200x500...

Huib

Shooter
    Medium Format
    Ik heb het programma niet gezien en heb even op de naam gegoogled. Ik moet zeggen dat ik zijn foto's wat betreft compositie wel heel mooi vind. Ik denk dat de afstandelijkheid die je ziet met opzet is. Dit is in mijn ogen geen reportagefotograaf (die zitten meestal wel dicht op hun onderwerp) maar iemand die een vorm probeert te maken uit een groot geheel. Ik vind zijn beelden toch wel krachtig hoor.

De volgende vraag is waarom mensen er grof geld voor betalen. Dat is met fotografie (en kunst in het algemeen) altijd maar de vraag. Vaak is het ook een kwestie van marketing en/of op het juiste moment op de juiste plaats. Er zijn veel goed verkopende fotografen waarvan ik de beelden best goed vind, maar afgewogen tegen wat ik op de vele tentoonstellingen zie van minder bekende fotografen, zeker niet bijzonder. Het draait allemaal om naam is vaak de conclusie en Gursky is erin geslaagd zo'n naam te verwerven.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Het draait allemaal om naam is vaak de conclusie en Gursky is erin geslaagd zo'n naam te verwerven.
    Maar doorgaans verwerf niet zomaar een naam, zonder iets te presteren. Althans geen naam & faam die lang stand houdt. Alhoewel in onze moderne tijd een flinke bak geld voor de marketingweleens wil helpen.

Nu eens goegelen op die man ...

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Medium Format
    De schilderijen van Herman Brood gingen toch aardig als warme ..... over de toonbank. Toegegeven, de man was niet voltrekt talentloos, maar zijn wel voortdurend onder invloed van een of ander. De mythe rond zijn persoon heeft volgend mij meer schilderijen verkocht dan de pracht van zijn kunst.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin