Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,573   Posts: 1,545,682   Online: 809

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 26

Shooter
    35mm

Fotografen gezocht

Hey,

Ik Ben momenteel bezig met een onderzoek naar het thema 'rust' in de fotografie. Zowel deze thematiek in beeld brengen, als een beeld opbouwen dat een bepaalde rust uitstraalt.

Nu ben ik op zoek naar fotografen (zowel bekende als onbekende) die een gelijkaardig thema onder de loep genomen hebben. Dit moet echter niet met zoveel woorden gebeurd zijn. Als er een werk is van een fotograaf die onder bovenstaande noemer zou vallen, maar eigenlijk een totaal andere thematiek bevat, dan nog ben ik er in geïnteresseerd.

Het gaat hier dus niet puur over 'landschappen' en 'zonsondergangen' enzo, zeker niet. Het mogen evengoed abstracte stills, intieme zwart-wit beelden of geënsceneerde situaties in kleur zijn.

Ik zou een aantal voorbeelden kunnen geven, maar doe dat bewust niet.
    Geef me gewoon een paar namen die spontaan in je opkomen. Ongeacht of ze wel 100% aanleunen bij het thema.

Allemaal alvast vriendelijk bedankt,

Joachim Naudts

PS: binnen een aantal maanden laat ik wel eens wat resultaten zien.

n_mercenier's Avatar
    Shooter
    35mm
    Wat is precies je bedoeling? Een artikel, een reeks foto's, een tentoonstelling?

Nicolas
    May the light be with us !!!
    http://users.telenet.be/merceniernicolas

Shooter
    35mm
    Een reeks foto's. Maar, de studie rond het thema acht ik voor mezelf even belangrijk en interessant. Mogelijks komt er dus nog een 'tekst' bij ook. De conclusies zullen uiteindelijk (hopelijk) leiden tot een aantal beelden.

In eerste instantie was ik niet echt op zoek naar voorbeelden, maar om mijn werk te kunnen kaderen naar anderen toe (al is het op een enorm ruime manier interpreteerbaar), leek het me toch nuttig.

Groeten,
    Joachim

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by nixx
    Hey,

Ik Ben momenteel bezig met een onderzoek naar het thema 'rust' in de fotografie. Zowel deze thematiek in beeld brengen, als een beeld opbouwen dat een bepaalde rust uitstraalt.

Nu ben ik op zoek naar fotografen (zowel bekende als onbekende) die een gelijkaardig thema onder de loep genomen hebben. Dit moet echter niet met zoveel woorden gebeurd zijn. Als er een werk is van een fotograaf die onder bovenstaande noemer zou vallen, maar eigenlijk een totaal andere thematiek bevat, dan nog ben ik er in geïnteresseerd.

Het gaat hier dus niet puur over 'landschappen' en 'zonsondergangen' enzo, zeker niet. Het mogen evengoed abstracte stills, intieme zwart-wit beelden of geënsceneerde situaties in kleur zijn.

Ik zou een aantal voorbeelden kunnen geven, maar doe dat bewust niet.
    Geef me gewoon een paar namen die spontaan in je opkomen. Ongeacht of ze wel 100% aanleunen bij het thema.

Allemaal alvast vriendelijk bedankt,

Joachim Naudts

PS: binnen een aantal maanden laat ik wel eens wat resultaten zien.
    Jouw studie heeft, zo lijkt het mij, te doen met de overdracht van gevoelswaarden via fotografie. Het middel om dit te doen is het gebruik van licht. Je kunt het licht zo inzetten dat het 'rust' uitstraalt; net zo goed als het andere gevoelswaarden uitstraalt.
    De cineast Henri Alekan heeft in zijn boek 'Des lumieres et des ombres' de relatie tussen licht en gevoelswaarde ( sentiment) uitnemend beschreven.
    Ik vermoed echter dat je foto alleen maar rust zal uitstralen als je zelf de rust hebt, om die er in te leggen. De foto is als het ware de spiegel van jezelf.
    Nu zou je kunnen denken dat wat voor de ene persoon 'rust' betekent, voor een ander helemaal geen rust is. Toch blijkt dat niet het geval te zijn; Alekan laat zien dat er een soort universele benadering van gevoelswaarden blijkt te zijn.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Jouw studie heeft, zo lijkt het mij, te doen met de overdracht van gevoelswaarden via fotografie. Het middel om dit te doen is het gebruik van licht. Je kunt het licht zo inzetten dat het 'rust' uitstraalt; net zo goed als het andere gevoelswaarden uitstraalt.
    De cineast Henri Alekan heeft in zijn boek 'Des lumieres et des ombres' de relatie tussen licht en gevoelswaarde ( sentiment) uitnemend beschreven.
    Ik vermoed echter dat je foto alleen maar rust zal uitstralen als je zelf de rust hebt, om die er in te leggen. De foto is als het ware de spiegel van jezelf.
    Nu zou je kunnen denken dat wat voor de ene persoon 'rust' betekent, voor een ander helemaal geen rust is. Toch blijkt dat niet het geval te zijn; Alekan laat zien dat er een soort universele benadering van gevoelswaarden blijkt te zijn.

Jed
    Misschien, is buiten het licht (zie bvb Misonne zijn landschapjes) ook andere elementen die kunnen bijdragen tot die rust..
    ritme?
    onscherpte?

En in je afdruk kan je wel wat bewerkstelligen weerom,vermoed ik
    zachte afdruk bvb?

En met opnamehulpmiddelen? zoals wat vaseline op de uv-filter?

En de keuze van je opname toestel: pinhole, lomo? of een prachtigzacht werkende lens?

En ook de onderwerpskeuze?
    bvb: een geportretteerde kan rust uitstralen maar evenzeer een andere heel veel onrust

En de keuze van op welk papier ga je afdrukken (warmtone/cooltone)

En het afdrukformaat: klein en frêle of maximaal en opdringerig?

En de keuze van de passe-partout? crème chamois-achtig bvb, od zwart?

En de keuze van rand of geen rand?? een zware rand of een heel fijne rand à la focomat Ic?

Het lijnenspel in het onderwerp kan belangrijk zijn... bvb een S-weg of een strakke autostrade

Allez,allez, we zijn hier je werk aan het maken...

mvrgr
    fred

Shooter
    35mm
    Inderdaad, jullie zijn mijn werk aan het maken
    Veel van bovenstaande opmerkingen had ik me zelf ook al gemaakt. En een groot deel van mijn studie zal dan ook gaan over die 'beeldende middelen' en de gevoelswaarden die ze met zich meedragen.
    Het boek van 'Henri Alekan' zal ik dan ook zo snel mogelijk te pakken proberen krijgen! En er hopelijk een zinvolle aanvulling op kunnen geven. Alvast zeer bedankt voor deze naam.
    Die universele benadering van gevoelswaarden spreekt me enorm aan en dit op een of andere manier toetsen aan beeldmateriaal lijkt me dan ook zeer interessant.

Als er nog namen zijn waar jullie spontaan aan denken, laat het me dan weten aub. Niet als leidraad, maar eerder als inspiratie en als 'beginpunt'.

Vriendelijk bedankt,
    Joachim

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Nog snel een tip voor wat het waard is: uit al je fotoboeken/kranten/weekbladen en websites de beelden aanstippen/uitknippen die voor "jou" rust betekenen.

mvrgr
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    ...

http://www.davidchalliday.com/

http://goodfab.com/

http://www.livinginabox.net/

http://www.williamscottart.com/landscapes.htm

Hier al 4 website waar je op zoek kan gaan naar "rustige (?) rustgevende (?) beelden.

Een opdracht voor de vele bezoekers hier? Ieder met een rustig beeld te berde komen??

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Misschien, is buiten het licht (zie bvb Misonne zijn landschapjes) ook andere elementen die kunnen bijdragen tot die rust..
    ritme?
    onscherpte?

En in je afdruk kan je wel wat bewerkstelligen weerom,vermoed ik
    zachte afdruk bvb?

En met opnamehulpmiddelen? zoals wat vaseline op de uv-filter?

En de keuze van je opname toestel: pinhole, lomo? of een prachtigzacht werkende lens?

En ook de onderwerpskeuze?
    bvb: een geportretteerde kan rust uitstralen maar evenzeer een andere heel veel onrust

En de keuze van op welk papier ga je afdrukken (warmtone/cooltone)

En het afdrukformaat: klein en frêle of maximaal en opdringerig?

En de keuze van de passe-partout? crème chamois-achtig bvb, od zwart?

En de keuze van rand of geen rand?? een zware rand of een heel fijne rand à la focomat Ic?

Het lijnenspel in het onderwerp kan belangrijk zijn... bvb een S-weg of een strakke autostrade

Allez,allez, we zijn hier je werk aan het maken...

mvrgr
    fred
    Door de keuze van het objectief, de wijze van afdrukken en ga maar door, beinvloeden we het effect van het licht in de uiteindelijke fotografische druk.
    We kunnen van een en hetzelfde negatief een druk met scherpe harde schaduwen en een met zachte schaduwen maken. (hard en zacht licht). De gevoelswaarde van het resultaat beinvloeden we door het effect van het licht te beinvloeden. Leonardo da Vinci heeft deze interpretatie van het licht(verloop) 'chiaroscuro' genoemd. Fotografen (en schilders), die deze chiaroscuro in hun vingers hebben en het in een sterke compositie weten te brengen kunnen een gesteld doel ( bijv. rust) bereiken. Het fotografisch manual van H.P. Robinson (herdrukt door het Eastman House, Rochester) gaat over dit onderwerp.
    De vraag is nu: hoe krijg je de beinvloeding van dat licht in de vingers? Een goede start is om op een groot formaat camera ( of gewoon een oude platencamera) het matglasbeeld met een loupe te bekijken. Het onderwerp kan een stilleven zijn, waarbij het licht veranderd wordt. Zo zie je de invloed van het invallend licht. De camera obscura werd voor precies hetzelfde doel gebruikt.
    Door verschillende drukken van een negatief te maken, krijg je wat van de invloed van druktechnieken te zien. En zo kun je voort gaan.
    Verder is het goed om je fotos te laten zien aan anderen voor commentaar. Vaak zien anderen dingen waar je zelf overheen kijkt.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    ...
    Verder is het goed om je fotos te laten zien aan anderen voor commentaar. Vaak zien anderen dingen waar je zelf overheen kijkt.

Jed
    Yep, je eigen blinde vlekken leren ontdekken...
    Bijzonder moeilijk idd!

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin