Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,692   Posts: 1,548,957   Online: 772

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Thread: HCB en Paul Huf

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

HCB en Paul Huf

Enkele gedachten bij het werk van de onlangs overleden Henri Cartier-Bresson. De opmerkingen die ik nu ga maken zijn waarschijnlijk heiligschennis. Maar so be it.

Enige tijd geleden is er op nl.foto een lange discussie geweest over de werkelijke waarde van Paul Huf foto's. En ik moet toegeven dat ik ook tijdens zijn leven menigmaal gedacht heb: "Is dat nou zo bijzonder?" Helemaal toen ik zijn laatste serie zag: in de voetsporen van v Gogh. Gewone landschapkiekjes. Echt niks bijzonders als je niet weet wie ze gemaakt heeft. Elke tiener met een redelijk toestel maakt dezelfde nietszeggende plaatjes.

En ik herinner me hoe Eva Besnyo enkele maanden voor haar dood van haar eerste foto's uit het interbellum zei dat dit het beste werk was wat ze ooit gemaakt had. Alle jaren daarna die ze als fotografe gewerkt heeft en waarmee ze beroemd geworden is veegde ze met één zin van tafel. Volgens mij was dat geen valse bescheidenheid maar gewoon de nuchtere waarheid.

In mijn boekenkast staat de HCB catalogus die vorig jaar uitkwam ter gelegenheid zijn grote overzichtstentoonstelling in Parijs. Een pil van meerdere kilos en ettelijke eurootjes. En ik heb er helemaal geen spijt van. Maar...

Veel van zijn foto's inspireren bij mij hetzelfde gevoel als bij Paul Huf. Bijvoorbeeld de laan populieren die in de verte wegloopt. Ik herinner mij dat ik praktisch dezelfde foto maakte toen ik 15 was en nog nooit van HCB gehoord had. Natuurlijk is zijn foto technisch beter (ik had een compactje van mijn moeder met een goedkoop kleurenrolletje). Maar de visie was hetzelfde.

Ook veel van zijn journalistieke foto's vind ik niet uitzonderlijk. Vaak denk ik: "Op dezelfde plek en hetzelfde moment had ik dezelfde foto gemaakt." M.a.w. de visie die eruit spreekt is vaak helemaal niet zo origineel. En zijn zogenaamd geweldige composities wekken bij mij soms gaapneigingen op.

Let wel, ik doe helemaal niets af aan het belang van HCB voor de fotografiegeschiedenis. En sommige van zijn foto's zijn ronduit geweldig (Het jongetje met de wijnflessen bijv.). Maar vaak denk ik ook dat mensen foto's geweldig vinden uitsluitend vanwege de naam die eronder staat. En iedereen papagaait elkaar vervolgens na.

Gisteren heb ik de tentoonstelling "J'aime la France" bezocht in het gemeentemuseum van Helmond. (Nog tot einde van de maand een echte aanrader!) Een aantal grote namen van de franse fotografiegeschiedenis bij elkaar gebracht. Veel prachtige barietafdrukken. Geweldig.

Toch valt me ook hier op hoeveel foto's alleen beroemd zijn omdat er een beroemde naam onder staat, of omdat hij de eerste was die dat deed. (Lartigue, Atget e.d.) Als ik ze gemaakt had zou niemand er een stuiver voor geven, omdat de foto op zichzelf uitdrukkingskracht mist.

Wel heb ik bij foto's van de broers Seeberger en Willy Ronis minstens 20 minuten met open mond staan kijken.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Leve de knuppel in het hoenderhok!
    Fotografie is een gewone menselijke bezigheid en als zodanig is het ook het voorwerp van soms niet al te prettige emoties en verlangens.
    Mensen hebben helden nodig en een held dient perfect zo niet half-goddelijk te zijn. We zien dit in de wereld van de muziek, de sport, de politiek enz, enz. Iedere kritiek wordt door de gelovigen/fans/supporters onmiddellijk afgedaan als een soort heiligschennis. Ieder welkdenkend mens weet dat halfgoden niet bestaan maar jammer genoeg zijn er niet zoveel nuchterdenkende lieden op deze aardkloot. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je geen grote waardering kunt hebben voor iemand die veel presteert. Edoch, iedere pilaarheilige staat in beginsel wat wankel en hem c.q. haarzelf is enige hoogtevrees vaak niet vreemd.
    Iets anders is dat teveel van het goede in de kunst, sport enz een zekere verveling met zich meebrengt. Teveel Adams foto's bekijken heeft bij mij dit effect. Veel platen van hem gezien in druk en in het echt en nu .....effies niet meer.
    Nog iets: de mens en ook de halfgoden in de kunst, sport enz hebben de neiging tot zelfoverschatting door te denken dat ze op hun gebied álles kunnen. Is iedere goeie voetballer ook een begenadigd trainer? Het sierde Eva Besnyö op het eind van haar leven dat ze haar werk zo eerlijk beoordeelde. Haar foto's in de jaren dertig zijn zéér goed en vernieuwend, haar werk voor het Dolle Mina-gedoe letterlijk plichtmatig.
    Adams heeft zich tijdens zijn leven gelukkig wat meer beperkt tot zijn Z/W landschappen omdat hij wist dat zijn portret- en kleurenfotografie niet zo heel bijzonder was.
    Alleskunners bestaan niet echt; alleen in de geest van lieden die hun leegte wensen op te vullen met met de gedroomde levens van helden. Er is niets nieuws onder zon zei de Prediker reeds.
    Hans
    Last edited by clogz; 08-08-2004 at 06:32 PM. Click to view previous post history.
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    [knip, HCB]Ook veel van zijn journalistieke foto's vind ik niet uitzonderlijk. Vaak denk ik: "Op dezelfde plek en hetzelfde moment had ik dezelfde foto gemaakt."
    De logische tegenvraag luidt dus: waarom stond jij dan niet op dat moment op die plek, en waarom HCB wel? Dat is om te beginnen al een verschil tussen jou en hem.

M.a.w. de visie die eruit spreekt is vaak helemaal niet zo origineel. En zijn zogenaamd geweldige composities wekken bij mij soms gaapneigingen op.
    Sorry, kan het niet helemaal met je eens zijn op dit punt. HCB heeft een aantal foto's gemaakt, dat tot de iconen van de 21-ste eeuw behoort. Zijn werk was onder meer vernieuwend, doordat het een visuele esthetiek aan een politieke visie koppelde.

Let wel, ik doe helemaal niets af aan het belang van HCB voor de fotografiegeschiedenis.
    Volgens mij wel dus. Hij maakte gaapfoto's die door papagaaiende bewonderaars de hemel werden ingeprezen, maar die jij 1-op-1 ook zo gemaakt zou hebben, ware je toen-en-daar op dezelfde plek geweest...

["J'aime la France"] ... Toch valt me ook hier op hoeveel foto's alleen beroemd zijn omdat er een beroemde naam onder staat, of omdat hij de eerste was die dat deed. (Lartigue, Atget e.d.)
    Hij - of zij - die in de fotografie voor het eerst iets doet, voor het eerst een nieuw kunstje vertoont, heeft nu eenmaal een stapje voor op zijn of haar navolgers. Dagelijks wordt in de fotografie - en overal elders - nog geprobeerd nieuwe kunstjes te vertonen. Wie het eerste maalt, het eerste in de 'medailles' valt. Tegenvraag: waarom zijn namen als Lartigue of Atget eigenlijk beroemd denk je? Door de commercie er omheen? Of om andere redenen?

Mijn mening hierover: Cartier-Bresson heeft een indrukwekkende hoeveelheid indringende foto's achtergelaten, waarvan vele op mijn netvlies gekleefd blijven. Dat is volgens mij niet alleen omdat hij zo beroemd is, maar ook omdat hij nu en dan aardige plaatjes wist te schieten. Ik wou dat ik één procent van zijn talent had...

Groet, Paul.

/* "Mijn eerste 100.000 foto's stelden niet zo veel voor..." - Henry Cartier-Bresson.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Paul,

Quote Originally Posted by paulmat
    De logische tegenvraag luidt dus: waarom stond jij dan niet
    op dat moment op die plek, en waarom HCB wel? Dat is om te beginnen al een verschil tussen jou en hem.
    Dat is een dooddoener Paul, die aan mijn argument voorbij gaat. Ik kan daar heel flauw op antwoorden: "Omdat ik niet in 1908 in Chanteloupe geboren ben."

Sorry, kan het niet helemaal met je eens zijn op dit punt. HCB heeft een aantal foto's gemaakt, dat tot de iconen van de 21-ste eeuw behoort. Zijn werk was onder meer vernieuwend, doordat het een visuele esthetiek aan een politieke visie koppelde.
    Dat heb ik ook nooit ontkend. Ik vind een aantal van zijn foto's geweldig. Waar ik me aan erger is de verering van foto's enkel en alleen omdat er HCB onder staat. Dan is ineens de kritische blik verdwenen die we allemaal wel gebruiken voor andere foto's of fotografen. Een aantal foto's in de Helmond tentoonstelling zouden in de eerste de beste fotoclub afgekeurd zijn omdat ze bewogen waren of onscherp. Nu hangen ze (soms terecht) heel duur in een lijst aan de muur. Maar het geeft aan dat we vaak met twee maten meten omdat er een beroemde naam onder staat, niet omdat de foto op zich zo goed is.

Hij - of zij - die in de fotografie voor het eerst iets doet, voor het eerst een nieuw kunstje vertoont, heeft nu eenmaal een stapje voor op zijn of haar navolgers. Dagelijks wordt in de fotografie - en overal elders - nog geprobeerd nieuwe kunstjes te vertonen. Wie het eerste maalt, het eerste in de 'medailles' valt. Tegenvraag: waarom zijn namen als Lartigue of Atget eigenlijk beroemd denk je? Door de commercie er omheen? Of om andere redenen?
    Dat bedoel ik precies. Met een eeuw afstand tussen hen en ons wordt het tijd om foto's niet meer te beoordelen omdat het de eerste keer was dat een truukje uitgevoerd werd, maar omdat een foto op zichzelf staand wel of geen uitstraling heeft. Soms zijn foto's van Artigue of Atget volkomen terecht beroemd. En soms allen uit historisch oogpunt of omdat er een handtekening op staat.

Edward Weston is ooit heel boos geworden tegen een klant die niet wilde dat hij met zijn initialen signeerde, maar met zijn hele naam. Hij viel toen uit en zei: "Wil je mijn handtekening kopen of mijn foto?" Vervolgens weigerde hij om die klant de foto te verkopen. Hij heeft zijn foto's ook nooit voor hele hoge prijzen willen verkopen omdat hij vond dat iedereen die van zijn werk hield een van zijn foto's moest kunnen betalen. Volgens mij had hij groot gelijk. Nu worden ze voor honderdduizenden euro's geveild. Dat is de wereld op zijn kop.

Mijn mening hierover: Cartier-Bresson heeft een indrukwekkende hoeveelheid indringende foto's achtergelaten, waarvan vele op mijn netvlies gekleefd blijven. Dat is volgens mij niet alleen omdat hij zo beroemd is, maar ook omdat hij nu en dan aardige plaatjes wist te schieten. Ik wou dat ik één procent van zijn talent had...
    Helemaal mee eens.

"Mijn eerste 100.000 foto's stelden niet zo veel voor..." - Henry Cartier-Bresson.
    Van dit soort uitspraken hou ik. Hijzelf ziet blijkbaar de op-zichzelf-staande kwaliteit wel, en relativeert de hype. Ik ben het overigens niet met hem eens. Sommige van zijn beste foto's zitten wel degelijk tussen die eerste 100.000.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Gilbert,

Ik ga me niet mengen in deze discussie, maar ik wil toch even reageren op jouw 'maatstaf' dat bepaalde foto's op de eerste en beste fotoclub zouden zijn afgekeurd.

Er is heel veel dat in een fotoclub wordt afgekeurd omdat men het niet begrijpt of omdat het niet voldoet aan de standaard-criteria (zoals gulden snede, scherp, niet scheef, horizon niet in het midden, onderwerp niet in het midden enz...).

Vind jij dat nou écht een maatstaf?

Anne Marieke

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ja en bovendien moet het onderwerp van de foto nog naadloos aansluiten bij de algemene smaak. Zet maar eens een foto in de galerij hier op APUG die niet past in de canon - landschap, het leuke ouwe gebouwtje, kleine kinderen en puppies - en je kunt een reactie wel vergeten. Safety first zal ik maar zeggen.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Gilbert,

Ik ga me niet mengen in deze discussie, maar ik wil toch even reageren op jouw 'maatstaf' dat bepaalde foto's op de eerste en beste fotoclub zouden zijn afgekeurd.

Er is heel veel dat in een fotoclub wordt afgekeurd omdat men het niet begrijpt of omdat het niet voldoet aan de standaard-criteria (zoals gulden snede, scherp, niet scheef, horizon niet in het midden, onderwerp niet in het midden enz...).

Vind jij dat nou écht een maatstaf?

Anne Marieke
    Ik ben het helemaal met je eens. De fotoclub maatstaven zijn geen referentie. Met regelmaat zie ik mensen heel creatief beginnen, en na enkele jaren fotoclub perfect gecomponeerde maar doodsaaie foto's maken.

Wat ik bedoelde te zeggen was dat we vaak met twee maten meten omdat er een naam onder de foto staat.

.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Dat is een dooddoener Paul, die aan mijn argument voorbij gaat. Ik kan daar heel flauw op antwoorden: "Omdat ik niet in 1908 in Chanteloupe geboren ben."
    Gilbert,
    waar het mij om gaat (natuurlijk), is dat je de vernieuwing van het werk van HCB deels lijkt te ontkennen. Wat we (jij) nu afdoen als saai of inhoudsloos of ethetisch slaapverwekkend, was dat vijftig jaar geleden misschien niet... Vergeet de historische dimensie niet. Daarom mag je foto's van klassieke/beroemde fotografen ook nooit beoordelen volgens de huidige maatstaven zoals die bv. bij een fotoclub worden gebezigd. Deze laatste worden heel erg bepaald door de nu heersende smaak, dus mode. En die is weer aan verandering onderhevig.

[knip]

>> Waar ik me aan erger is de verering van foto's enkel en alleen omdat er HCB onder staat. Dan is ineens de kritische blik verdwenen die we allemaal wel gebruiken voor andere foto's of fotografen.

Ik snap wel enigszins wat je bedoelt, verering op grond van een bekende/beroemde naam alleen is inderdaad een beetje dwaas. Maar in het geval van HCB... gisteren heb ik op de site van Magnum nog eens een grote hoeveelheid foto's van hem bekeken (39 webpagina's met elk ik meen elf of veertien foto's). Ik kan dan maar één conclusie trekken: die gast had werkelijk een bijzonder oog voor compositie en voor foto-inhoud. Jij noemt dat misschien een maniertje, of maniërisme of een truc - in elk geval slaapverwekkend in sommige gevallen - ik noem dat toch fotografie van een bijzondere kwaliteit. Onder andere (en misschien wel vooral) zijn foto's hebben me geleerd dat het vaak een goede zaak is als 'er wat gebeurt' op een foto. Maniertje of niet...

>> Een aantal foto's in de Helmond tentoonstelling zouden in de eerste de beste fotoclub afgekeurd zijn omdat ze bewogen waren of onscherp.

Hmm, de foto's die ikzelf heb gemaakt en die ik tot mijn betere of zelfs beste acht, zijn opmerkelijk vaak onscherp of bewogen. En nogal wat foto's van anderen (veelal beroemdheden) zijn ook vaak bewogen of onscherp of anderszins 'niet goed'. Misschien klopt er iets niet helemaal aan 'de regeltjes'...

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by clogz
    Ja en bovendien moet het onderwerp van de foto nog naadloos aansluiten bij de algemene smaak. Zet maar eens een foto in de galerij hier op APUG die niet past in de canon - landschap, het leuke ouwe gebouwtje, kleine kinderen en puppies - en je kunt een reactie wel vergeten. Safety first zal ik maar zeggen.
    Gegroet
    Hans
    Moet je net zoals ik gek zijn van het fotograferen van zandpatronen (zandpatronen? JA, zandpatronen!) en die vervolgens lithprinten. Men vindt het meestal erg mooi, maar de allereerste vraag is toch: "Wat is het?". Mijn standaard-antwoord is dan: "Maakt dat wat uit dan?"

Ik bedoel maar...
    Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ik ben het helemaal met je eens. De fotoclub maatstaven zijn geen referentie. Met regelmaat zie ik mensen heel creatief beginnen, en na enkele jaren fotoclub perfect gecomponeerde maar doodsaaie foto's maken.

Wat ik bedoelde te zeggen was dat we vaak met twee maten meten omdat er een naam onder de foto staat.

.
    Gilbert,
    Ik ben wel lid van (een hele goede) fotoclub, maar blijf zeer koppig mijn eigen 'ding' doen. Het maakt mij niet zoveel uit of het aan de regels voldoet, of niet. Inmiddels ben ik in de hele fotoclub (±25 leden) nog de enige met een eigen DoKa. Dat wil nog niet zeggen dat ik die ga opgeven! (echt NIET!)

Mijn stijl is mijn eigen stijl, niet een stijl zoals men vindt dat ik zou moeten fotograferen.

Groetjes,
    Anne Marieke

p.s. ik werd trouwens erg triest van het bericht op Engelstalig APUG dat Kodak per december 2004 stopt met het produceren van Technical Pan. Dat is één van mijn favoriete films! Stel dat ik een grote partij zou kunnen invriezen, hoe lang houd ik dat dan goed? Enne, Technidol, hoe lang zou ik dat (op één of andere manier) goed kunnen houden? Iemand ideeën?

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin