Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,909   Posts: 1,521,569   Online: 795

Results 1 to 8 of 8

Thread: Anton Corbijn

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Anton Corbijn

ter info:
    Bespreking tentoonstelling van Anton Corbijn in
    DSM van de Standaard
    met een 7-tal beelden.
    http://www.standaard.be/extra/dsm/

tentoonstelling
    21 januari tot 2 april
    Fotomuseum
    Waalsekaai 47
    2000 Antwerpen.
    http://www.fotomuseum.be

Voor onze Nederlandse vrienden:
    Als je dan toch in België bent:
    met de gps naar Charleroi
    Musée de la Photographie
    http://www.museephoto.be/popup.htm

nog tot einde februari de schitterende fotografie van Misonne!

De afstand Antwerpen-Charleroi is ongeveer te doen, op een auto-luwe zaterdag/zondag, in ongeveer 1h15.
    Voor het bezoek zelf aan het museum mag je toch een uur of 2 uittrekken.

mvrgr
    Fred

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Wat vinden jullie van Corbijns werk? Voor mij is niet alles geslaagd.... voor hem ging de muziek dan ook voor op de fotografie - maar dat kan dan misschien wel het juiste gevoel zijn als je portretten maakt van (rock)artiesten!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Wat vinden jullie van Corbijns werk? Voor mij is niet alles geslaagd.... voor hem ging de muziek dan ook voor op de fotografie - maar dat kan dan misschien wel het juiste gevoel zijn als je portretten maakt van (rock)artiesten!
    Op de photokina ll. was er een grotere tentoonstelling van Corbijn. Ik vind de portretten met de lith techniek briljant. Zijn andere video/digi/kleurenwerk is interressant maar niet overweldigend.

Ga zelf de portretstijl kopieren en in een volgend projectje mijn vriendenkring fotograferen (LF!) en afdrukken in lith.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Op de photokina ll. was er een grotere tentoonstelling van Corbijn. Ik vind de portretten met de lith techniek briljant. Zijn andere video/digi/kleurenwerk is interressant maar niet overweldigend.

Ga zelf de portretstijl kopieren en in een volgend projectje mijn vriendenkring fotograferen (LF!) en afdrukken in lith.

M.
    Beste Marc,

Gewoon ter info...
    Hoe werkt die lith techniek?

Met dank
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by PieterB
    Beste Pieter,

Hier het boek 'Famouz, photographs 1975-1988' in handen.
    Toch wel indrukwekkend!
    bvb Miles Davis
    of Jimm Kerr

Corbijn dacht in die tijd wel echt 'zwart-wit'.
    Zeer boeiend gebruik van het medium analoge zwart-wit fotografie!

Fred

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dag Fred

Lith printing in het kort.

Nodig:
    Speciale papier ontwikkelaar : zeer sterk verdundende lith ontwikkelaar.
    Signaal stopbad (zeer belangrijk !)
    Normaal fixeer
    Dan heb je (bariet)papier nodig dat 'lithable' is. bv Forte, Maco, Oriental papieren
    VC papier is niet nodig aangezien het contrast anders bepaald wordt.
    Agfa en Ilford gaan niet (er mogen geen ontwikkelingsubstanties IN het papier zitten.

Techniek:
    Lith ontwikkelaar is 'infectueus', dit betekent dat een belicht papier volledig zwart wordt in de ontwikkelschaal. Het onwikkelingsproces kan tot 20min(!) duren in de ontwikkelaar. Eerst is er beetje zwarting, na ongv. 15 minuten wachten, om dan supersnel volledig zwart te worden. De oefening is nu tijdens het zwartingsproces, de print uit de schaal te nemen (snatching) en onmiddelijk in het stopbad te plaatsen. Te vroeg: de print is te bleek, te laat de print is te zwart. Dit vergt oefening.
    Door de hoge verdunning is de ontwikkelaar snel uitgeblust.

Belichting: 2x tot 3 stops langer belichten dan bij normaal papier.

Contrast: Wordt bepaald door de verdunning van de lithontwikkelaar. Contrast filters of VC papier is niet nodig.

groetjes, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by fred
    Beste Pieter,

Hier het boek 'Famouz, photographs 1975-1988' in handen.
    Toch wel indrukwekkend!

Fred
    Dag Fred,

Waarschijnlijk kan ik als buitenstaander me bij sommige fot's niet genoeg inleven.

Ik heb wel nog géén lith-werk gezien van Corbijn, maar lith-printen lijkt me wel interessant. Een drijfveer voor analoog zijn bij mij namelijk de 'alternatieve processen', dit lijkt me ook ergens de toekomst voor analoog! Naast kwaliteit op bariet natuurlijk (maaraangezien digitaal op bariet nu ook kan...)
    Ik moet toegeven, voor kleinbeeld zou ik het geluid van een opklappende spiegel en de spoelende motordrive niet meer kunnen missen

De alternatieve processen zijn ook interessant om je gevoel aan iets toe te voegen. Doet me er aan denken dat ik nog heel wat vragen heb ivm retoucheren, maar dat is voor later....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Dag Fred

Lith printing in het kort.

...

groetjes, Marc.

Bedankt Marc!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin