Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,814   Posts: 1,581,606   Online: 794

Results 1 to 4 of 4

Thread: de expert

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

de expert

Vandaag artikel in De Standaard over nieuwste fenomeen: photobucket, www.photobucket.com

Met commentaar van de Expert in dit geval de fotograaf Michiel Hendrickx.

Enkele opmerkelijke gedachten van Hendrickx:
    "Méér dan een uur zitten bladeren en geen enkele foto heeft me artistiek beroerd".

Photobucket laat hem zien "Hoe slecht het gesteld is met de fotografie"

"Fotografie is één van de toegankelijkste expressiemiddelen. Iedereen kan het maar eigenlijk kan niemand het".

"De klungeligheid van hun fotografie ontroert me".

Ivm de massale digitalisering van de fotografie: "Ook iedereen die professioneel foto's maakt doet dat nu digitaal, maar ik zie de fotografie zelf niet veranderen".

Volgens Hendrickx leeft een foto pas echt op papier.
    "Een foto is een ding, dat je in je portemonnée kunt steken. Digitaal is het geen ding. Stel dat je een meisje voor, dat een foto van haar geliefde voor zijn neus in stukken scheurt. Dat zal de jongen enorm kwetsen. Als zij een foto van hem op de computer verwijdert, dan doet hem dat niets. Ik geloof dat dat zo zal blijven."

Einde citaten...

Leuke, interressante opmerkingen.

Kanttekening: het w-e voordien in "Trottoir" van dezelfde krant een aantal bloedmooie zwart-wit beelden van dezelfde fotograaf.
    Digitaal opgenomen weliswaar.
    Hendrickx blijft een uitstekend fotograaf. Daar verandert digitaal niets aan.

Alleen in elk beeld (in de bijlage Trottoir) waren de zwarten onvoldoende doortekend weergegeven. Is dit het compromis, "leven met een gebrek aan dynamisch bereik van de digitale fotografie"... is dit het (ondoortekende zwarten) waard?

En hoe krijgt hij die goede beelden "levend" op papier (dwz óók met voldoende zwarte doortekening) ...

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    In de fotografie kies je voor zwart-wit of voor kleur. Met zwart-wit kun je de tonale schaal goed weergeven, maar geen kleur. Met kleur geef je de kleur weer maar is de tonale schaal een probleem. Dit is een keuze, die je moet maken. Het heeft op zichzelf nog niets met digitaal te maken. De aard van de beeldreceptor is bepalend. In een analoog camera kun je kiezen tussen zwart-wit en kleur. Bopvendien kun je weer kiezen tussen vele films en ontwikkelaars. Bij digitaal is dat alles onmogelijk. Er is een beeldreceptor en die is in kleur. Zelf als de kwaliteit digitaal zeer goed zou zijn, lijkt het mij een eentonig resultaat.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    ...
    Zelf als de kwaliteit digitaal zeer goed zou zijn, lijkt het mij een eentonig resultaat.

Jed
    Is dit een muzieksite hier??? Ik hoor hier constant muziek...

Frederique l' Argentique

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Is dit een muzieksite hier??? Ik hoor hier constant muziek...

Frederique l' Argentique
    Als ik fotos maak hoor ik steeds muziek

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin