Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,592   Posts: 1,546,009   Online: 947

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Thread: pfffffffffff

Shooter
    4x5 Format
    Idd, mag men wel een beeld op scherm vergelijken met een echte druk?
    Een scherm_beeld geeft slechts het kader aan wat een beeld zou "kunnen" zijn als afdruk.
    En een beeld is maar pas een beeld als het geprint is, of niet?

Je tweede opmerking ivm vergelijken van fotografen. Heb soms de indruk dat de fotograaf jaren terug het makkelijker had, een beetje zoals de dorpsonderwijzer ... méér aanzien, méér mysterie.

Daarom dat als je "nu" een portretje maakt met een 4/5 inch (heb ik me laten vertellen) je méér aanzien hebt bij de geportretteerde. Hij wordt op een "piédestal" geplaatst...

Naar mijn idee moet je een digitaal opname op een beeldscherm bekijken en niet op een print voor aan de muur en een analoog foto moet je juist als print bekijken. Immers een print van een digitaal opname wordt naar een beeld op een beeldscherm -kathodestraalbuis-gemaakt ( na allerlei calibraties). De barietdruk moet je niet verprutsen in een scanner en andere digitale beperkingen. Let wel: digitaal is niet de beperking, maar de manier waarop digitaal gehanteerd wordt. Als je een vrachtwagen met peperdure digitale apparatuur inzet kun je een eind komen. Ik heb zelf wetenschappelijk veel digitaal gewerkt. Vraag niet wat dat kost. En het is niet te slepen. En dan wordt analoog, ook wetenschappelijk, vaak ingezet. Het hangt van de situatie af.

Of een fotograaf het vroeger eenvoudiger had, betwijfel ik. De fotograaf vroeger had een groot arsenaal ( vaak weinig betrouwbare) chemische methoden en materialen. Een groot inzicht in licht en uitlichting. Nu heeft de fotograaf de beschikking over de chemische methoden, maar ze worden vaak niet gebruikt. De technische kwaliteit van moderne lenzen is enorm, maar van een grote eentonigheid. Ik weet niet hoe ik het moet vergelijken. Bovendien zie je tegenwoordig weinig goed fotografisch werk, omdat het door collectionneurs is opgekocht als belegging, voordat het in een museum te zien is.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred
    Je tweede opmerking ivm vergelijken van fotografen. Heb soms de indruk dat de fotograaf jaren terug het makkelijker had, een beetje zoals de dorpsonderwijzer ... méér aanzien, méér mysterie.
    Dat klopt helemaal, Fred.
    Die opmerking doet me denken aan mijn oude leraar kamermuziek, toen ik in een vorig leven nog muzikant was: de tijd dat je de beste muzikant van de wereld was, in je eigen dorp, is lang voorbij.

Door de persoonlijke mobiliteit en ook die van onze communicatie, is de dorpsmentaliteit uitgebreid tot de hele wereld.
    We praten met mensen op een ander continent alsof we ze al jaren kennen, krijgen bliksemsnel andere en nieuwe prikkels op ons afgestuurd en daardoor worden we kritischer t.o.v. de kwaliteit van die prikkels, of ze nu visieel, auditief of van andere aard zijn.

Die grotere kwaliteitseisen vloeien voort uit zelfbescherming: we filteren alles zeer snel volgens een persoonlijke norm (die dan ook weer voortvloeit uit allerlei invloeden) omdat we anders gewoon gek zouden worden van het overaanbod.

Het grote gevolg is dat er een enorm grote middelmoot is ontstaan, met daarboven een heel kleine top.

Nog een geluk dat we allemaal zelf kunnen bepalen wie we tot onze persoonlijke top rekenen.

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Wat een prachtige foto's, daar zou ik ook uren naar kunnen kijken.
    Hier wordt er echt gespeelt met donkere en blekere huidtonen. En licht.
    Als je zo even rondkijkt, zie je eigenlijk wel nog veel goede beelden op internet. Bvb altphoto (doch deze serie... amai!) alleen jammer dat het veel tijd vraagt die te bekijken, en tja... zoals je zegt Geert, dat we moeten filteren hé. Die middelmoot die jij noemt, is volgens mij wel een goede middelmoot, maar ik denk dat er nog een grotere massa "brol" is hoor
    (die ik zelf ook soms lijk te maken... maar ja er valt nog zoveel te leren)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Dat klopt helemaal, Fred.

Door de persoonlijke mobiliteit en ook die van onze communicatie, is de dorpsmentaliteit uitgebreid tot de hele wereld.
    We praten met mensen op een ander continent alsof we ze al jaren kennen, krijgen bliksemsnel andere en nieuwe prikkels op ons afgestuurd en daardoor worden we kritischer t.o.v. de kwaliteit van die prikkels, of ze nu visieel, auditief of van andere aard zijn.

Die grotere kwaliteitseisen vloeien voort uit zelfbescherming: we filteren alles zeer snel volgens een persoonlijke norm (die dan ook weer voortvloeit uit allerlei invloeden) omdat we anders gewoon gek zouden worden van het overaanbod.

Het grote gevolg is dat er een enorm grote middelmoot is ontstaan, met daarboven een heel kleine top.

Nog een geluk dat we allemaal zelf kunnen bepalen wie we tot onze persoonlijke top rekenen.

G
    We kunnen tegenwoordig een enorme hoeveelheid fotos via internet bekijken. Maar als ik zie hoeveel goede echte drukken ik tegenwoordig zie in galeries en musea in vergelijking met vroeger, dan is het erg weinig. De oorzaak is de hoge prijs van goede fotografie. Het gevolg is dat een vergelijking van oude en nieuwe fotografie moeilijk is.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    We kunnen tegenwoordig een enorme hoeveelheid fotos via internet bekijken. Maar als ik zie hoeveel goede echte drukken ik tegenwoordig zie in galeries en musea in vergelijking met vroeger, dan is het erg weinig. De oorzaak is de hoge prijs van goede fotografie. Het gevolg is dat een vergelijking van oude en nieuwe fotografie moeilijk is.

Jed
    De nagel op de kop...
    Het "métier" verdwijnt, is te moeilijk, kost te veel (tijd)...

Shooter
    4x5 Format
    VERGELIJKING VAN FOTOGRAFIE VAN VROEGER EN NU
    Het is eigenlijk niet goed om te spreken over vergelijking van fotografie van vroeger en nu. In de kunst is meestal sprake van continuiteit. De ene kunst ontwikkelt zich uit een voorgaande. De techniek wordt eerst gekopieerd ( bijv. kopieren oude meesters door schilders) en vervolgens wordt de techniek verder ontwikkeld. In de motieven liet men zich soms door vroegere kunstenaars inspireren. Het geheel levert nieuwe kunst op. Het is duidelijk dat in een dergelijk proces van continuiteit een vergelijking moeilijk te maken is.
    In de 20 e eeuw is deze continuiteit geweld aan gedaan door verschillende reactionnaire bewegingen. Na de mislukking van de pop-art lijkt men weer het oude spoor op te nemen. In de schilderkunst wordt weer aandacht besteed aan oude technieken. In de fotografie worden bijv. binnen de APUG de oude technieken, de chemische recepten en zoveel andere zaken als objectieven etc. weer mooi op een rijtje gezet. En zo kan de fotografische wereld daar van profiteren. Uiteraard zijn er nu meer procedes dan enkele tientallen jaren terug. Zo zijn de laatste jaren bijdragen (waaronder van mijzelf) gemaakt op het gebied van high definition ontwikkelaars. Dus de keus wordt steeds groter. Maar daar tegenover staat dat via internet de informatie veel bereikbaarder is. Bovendien is de communicatie tussen fotografen nu via internet veel makkelijker geworden.
    Bij het werk van Nana Sousa Dias heb ik de indruk dat het voortborduurt op het werk van Mapplethorpe, zowel wat motief als techniek betreft. Ik kan via internet echter niet vaststellen op welke wijze dat gebeurt en wat de (technische) kwaliteit van de drukken is. Het medium internet laat dat niet toe. Alleen echte drukken kunnen mij meer informatie verschaffen. Trouwens alleen echte drukken kunnen de 'eeuwigheid' trotseren en aan het continuiteitsproces deelnemen. Ik zie een collectioneur of museum nog geen 100.000 euro neertellen voor een jpeg.
    Ik kan echter niet zeggen dat het métier verdwijnt. Ik stel vast dat de goede fotografie in de laden van verzamelaars verdwijnt. Er is geen aanbod. Een beurs als Paris Photo bulkt van de falsificaten.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    VERGELIJKING VAN FOTOGRAFIE VAN VROEGER EN NU
    ...
    Ik kan echter niet zeggen dat het métier verdwijnt. Ik stel vast dat de goede fotografie in de laden van verzamelaars verdwijnt. Er is geen aanbod. Een beurs als Paris Photo bulkt van de falsificaten.

Jed
    Ivm met deze laatste opmerking: was vandaag gauw even de tentoonstelling gaan bekijken in de ING bank in Kortrijk, prachtige expositieruimte trouwens

"Diafragma's"
    http://www.theartserver.be/theartser...7c04d9a709.asp

Beelden van bvb Salgado en Fastenaekens en een aantal andere uitstekende fotografen... idd de barietafdrukken (alle zwart-wit was op bariet geprint) verdwijnen in de privé verzamelingen

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    De ING bank draagt kunst een warm hart toe en heeft het geld om kunst aan te kopen. Dit in contrast tot vele musea. In Nederland koopt de ING bank al jaren voornamelijk schilderijen maar geen fotografie. Het is interessant om te horen dat deze bank in Belgie ook fotografie heeft. Zo krijg je tegenwoordig nog eens wat te zien.

Jed.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin