Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,663   Posts: 1,481,657   Online: 795

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Expositie Evelyn Hofer

Voor de tweede achtereenvolgende week heb ik een begrafenis gehad aan de andere kant van Nederland. Deze keer in Den Haag. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een foto expositie van Evelyne Hofer te bekijken in het Haagse Fotomuseum. Mooi werk. Beetje statisch. Geen slechte tentoonstelling, maar ook niet wereldschokkend.

Totdat.... ik helemaal achterin de zaal haar meest recente werk zag. Ik viel zowat van mijn stoel ! Acht 50x60 cm uiterst klassieke stillevens van fruitschalen. Maar wat een uitstraling ! Je kon de vruchten zowat vast pakken. Helemaal in de clair-obscur stijl van Zurbaran. Dit is sinds lange tijd het beste werk wat ik heb gezien. Die acht afdrukken alleen zijn al de reis naar Den Haag waard. Als je de gelegenheid hebt, ga er naar kijken. De expositie loopt nog t/m augustus.

Deze kwaliteit was overigens alleen maar mogelijk met analoge middelen. Want ze zijn gemaakt met een 4x5 inch ektachromes en dye transfer afdrukken. Dye transfer is voor de kleurenfotografie wat bariet is voor zwartwit. Het enige kleurenafdruk procédé wat dezelfde drie dimensionale indruk geeft als bariet. Ik wist dat het bestond, maar ik had ze nog nooit in werkelijkheid gezien. WAUW !! Ik zit nu thuis, maar ik ben er nog steeds van onder de indruk.

Overigens heeft Evelyn Hofer twee jaar gewerkt aan deze acht afdrukken. En de reproducties op de site van het http://www.fotomuseumdenhaag.nl/ of in de catalogus, zijn slechts slappe aftreksels van de originelen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic
    Deze kwaliteit was overigens alleen maar mogelijk met analoge middelen. Want ze zijn gemaakt met een 4x5 inch ektachromes en dye transfer afdrukken. Dye transfer is voor de kleurenfotografie wat bariet is voor zwartwit. Het enige kleurenafdruk procédé wat dezelfde drie dimensionale indruk geeft als bariet. Ik wist dat het bestond, maar ik had ze nog nooit in werkelijkheid gezien.
    Dye transfer. Ook al veel goeds over gehoord, maar nog nooit gezien. Het zou dan ook praktisch onbetaalbaar geworden zijn en nog maar weinig mensen kunnen het echt goed doen.
    Maar, welke fotografen exposeren er nog met dye-transfer prints? De enige die ik ken is William Eggleston. Jammergenoeg dus nog geen tentoonstelling van kunnen meepikken. Het schijnt even indrukwekkend te zijn.

Groeten,
    Joachim

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Moet ik onder dye-transfers afdrukken op Cibachrome verstaan??
    harry

Release, the best you can do...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by hka
    Moet ik onder dye-transfers afdrukken op Cibachrome verstaan??
    Neen, het is een proces (in zoverre dat ik het begrijp ) eerder verwant aan het technicolor procede (3 negatieven, voor elke primaire kleur één) en dan via een transfermethode afdrukken op 'echt' papier/karton.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Harry

Gewoon even googelen op dye sub.

Ben

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dank voor de hints...
    harry

Release, the best you can do...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Breunes
    Harry

Ben
    Euh... Is dye sub geen [SIZE=1]digitaal[/SIZE] print procede
    dye transfer is toch wel ietsanders

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Harry

Ben
    Hoi Ben,

Ik neem aan dat je dit als grap bedoeld hebt ? Want Dye sub printen heeft helemaal niets te maken met Dye transfer printen. Dus ik zou zeggen : even googelen op "dye transfer".
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Weer wat geleerd, als echte zwartwitter moet ik me niet met kleurduscussies bemoeien.

Shooter
    Multi Format
    Weer wat geleerd, als echte zwartwitter moet ik me niet met kleurduscussies bemoeien.
    Blijkbaar

En googelen brengt ook niet steeds een antwoord. Een vraag (en vooral de antwoorden) hier op het forum vind ik persoonlijk nog waardevoller!

G

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin