Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,544,967   Online: 743

Results 1 to 9 of 9
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Aanraders voor Robbedoes

Ben je beginner dan raad ik kleine witte boekjes aan van Götze, over Negatieven, Over Positieven, Retoucheren. Het ziet er niet uit, je kunt er niet mee in je boekenkast pronken, maar er staat heel zinnige informatie in over de doka.

Doe je aan chemie, dan kan je niet zonder The Darkroom Cookbook en The Film Developing Cookbook, beide handboeken op eenzame hoogte over heel veel samenstellingen en de aparte stoffen worden uitgelegd.

Eigenlijk alles van Tim Rudman is de moeite waard. Zijn Photographers Master Printing Course is en blijft interessant, van beginner tot gevorderde. Het fotowerk is mooi, de stapsgewijze uitleg en tests zijn van hoog niveau. Hij heeft ook een standaard werk geschreven over tonen, wat een ingang geeft om jarenlang te experimenteren. Verder wordt hij gezien als een expert op het gebied van Lith.

Hier hou ik het effe bij, wellicht heeft nog iemand anders wat toe te voegen voor Robbedoes?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dank je Jaap,

Ik zal eens binnenwandelen bij de tweedehands boekenwinkels. Die hebben inmiddels kelders vol. Misschien staat er iets bij uit jouw lijstje.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Jaap,

Eindelijk in het antiquariaat het boekje “over negatieven” van Hans Götze gevonden.
    Het valt me echter op hoe weinig er nog antiquarisch te koop is op het gebied van analoge fotografie.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    FOTOTECHNIEK van de Nederlandse auteur P. Charpentier (PRISMA NR 1623, vijfde druk 1976), dit was toen zo ongeveer het enige Nederlandstalige en complete handboekje, maar het was dan ook echt goed. Dit was overigens wat wij gebruikten in de Academie waar ik m'n vak aanvankelijk heb geleerd (1979-'80).
    Hierin staat alles wat een beginnend vakman moet weten over analoge (Z/W-) fotografie. Natuurlijk is er nu een en ander verandert, maar het is een betrouwbaar startpunt.

Veel leesgenot,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    Medium Format
    Ik ga altijd even "strunen" in de kringloopwinkel. Die hebben een redelijk verzorgde boekafdeling.
    Ik heb al diversen boeken uit de jaren 60-70 op de kop getikt in de prijs 0,50 - 1,50 euro. O.a bovengenoemde "fototechniek" van Charpentier en zijn "foto- en film omnibus".(met recht een bijbel). Maar ook de boeken van de Boer en de serie van Buschman.
    Ik ben nog op zoek naar "Way beyond Monochrome" maar dat is een kwestie van geduld.

groet,

Theo

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Oudere boekjes haal ik meestal via boekwinkeltjes.nl
    Ik heb er al diverse van Hans Götze
    Ook heb ik boeken van de Boer daarvandaan gehaald.

Grtz.
    MIke
    --Mike

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    En dan is er nog: Handboek Zwartwit Fotografie van Gerard de Jong. Zeer uitgebreid.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @Theo, Way beyond Monochrome heb ik via amazon.de aangeschaft. Het boek was daar het meest voordelig.
    @Mike, Dat adres heb je me al een keer doorgegeven. Ik was het weer vergeten..... Dank je voor de herinnering :-)
    @Hans, Dank je voor de titel. Die staat nu op mijn zoeklijst.
    @Philippe, Die ook.
    @all, ik heb net op marktplaats over positieven gescoort.

Hartelijk dank en een goed weekeinde.

Rob

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Fototechniek Prisma 1623 en Handboek Zwartwit Fotografie gevonden en besteld op http://www.booktrader.nl/

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin