Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,990   Posts: 1,524,133   Online: 1139

Results 1 to 6 of 6
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Dagje Amsterdam Foam/Huis Marseille

Gisteren met een collega fotograaf naar Amsterdam geweest om Foam en Huis Marseille te bezoeken. We hadden vooraf een positief beeld van beide galeries (een galerie in Adam, dan moet het toch wel goed zijn).

Foam
    Daniel & Geo Fuchs: Stasi, Secret rooms
    Stellar Faber: Bergregenwouden in Ecuador
    Jessica Dimmoch: the ninth floor
    Collectie zoom: Expanding the city

Stasi wordt weergegeven door beelden van 1-2 meter doorsnee. Bevat een overzicht van de stasi zoals het er destijds uitzag.

De bergregenwouden bevat nietzeggende beelden van een regenwoud. Veelal veel te donkere platen. Mij bekroop het gevoel dat de serie in een weekend in elkaar was geschoten ipv een jaar zoals wordt verondersteld.

The ninth floor bevat beelden van een verslaafde vrouw die wordt gevolgd. Idee is mooi, maar de technische uitwerking zeer beperkt. Uit een reeks van zo'n 12 foto's was er maar 1 technisch goed. (De rest niet eens scherp). Een paar treffers qua sfeer.

Expanding the city met wederom wandvullende beelden van onscherpe bergen zand met sneeuw. Een lelijk ingeflitse boomwortel.
    Een serie met een circel van planten die door het seizoen gefotografeerd is waarbij het standpunt iedere keer iets anders is en geen rekening is gehouden met de zonstand tov de gebouwen waardoor dan wel/ dan niet schaduwen ontstaan.

Huis Marseille
    Edwin zwalkman: fake but accurate

Deze man heeft veel werk gehad aan deze serie.
    Ook hier weer muurvullende beelden aan de muur. Technisch prima gemaakt met mooi plak en knip werk. Helaas sprak mij dit totaal niet aan.

Conclusie
    We waren verbaasd omtrent sommige werken die tentoon worden gesteld. Is het idee op dit moment belangrijker dan de uitvoering? techniek is een ondergeschoven onderdeel geworden? Waarom moet een foto op 2x3 meter worden gedrukt als een 40x50 ook prima toonbaar is en misschien minder pixel/ruisvorming laat zien? Waarom wordt inferieur werk getoond?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Gisteren met een collega fotograaf naar Amsterdam geweest om Foam en Huis Marseille te bezoeken. We hadden vooraf een positief beeld van beide galeries (een galerie in Adam, dan moet het toch wel goed zijn).

Foam
    Daniel & Geo Fuchs: Stasi, Secret rooms
    Stellar Faber: Bergregenwouden in Ecuador
    Jessica Dimmoch: the ninth floor
    Collectie zoom: Expanding the city

Stasi wordt weergegeven door beelden van 1-2 meter doorsnee. Bevat een overzicht van de stasi zoals het er destijds uitzag.

De bergregenwouden bevat nietzeggende beelden van een regenwoud. Veelal veel te donkere platen. Mij bekroop het gevoel dat de serie in een weekend in elkaar was geschoten ipv een jaar zoals wordt verondersteld.

The ninth floor bevat beelden van een verslaafde vrouw die wordt gevolgd. Idee is mooi, maar de technische uitwerking zeer beperkt. Uit een reeks van zo'n 12 foto's was er maar 1 technisch goed. (De rest niet eens scherp). Een paar treffers qua sfeer.

Expanding the city met wederom wandvullende beelden van onscherpe bergen zand met sneeuw. Een lelijk ingeflitse boomwortel.
    Een serie met een circel van planten die door het seizoen gefotografeerd is waarbij het standpunt iedere keer iets anders is en geen rekening is gehouden met de zonstand tov de gebouwen waardoor dan wel/ dan niet schaduwen ontstaan.

Huis Marseille
    Edwin zwalkman: fake but accurate

Deze man heeft veel werk gehad aan deze serie.
    Ook hier weer muurvullende beelden aan de muur. Technisch prima gemaakt met mooi plak en knip werk. Helaas sprak mij dit totaal niet aan.

Conclusie
    We waren verbaasd omtrent sommige werken die tentoon worden gesteld. Is het idee op dit moment belangrijker dan de uitvoering? techniek is een ondergeschoven onderdeel geworden? Waarom moet een foto op 2x3 meter worden gedrukt als een 40x50 ook prima toonbaar is en misschien minder pixel/ruisvorming laat zien? Waarom wordt inferieur werk getoond?
    Deze ervaring is niet alleen karakteristiek voor Amsterdam. Goed werk wordt voor goede prijzen aan verzamelaars verkocht en verdwijnt in een la. Professionelen maken in de regel geen vrij werk. Je moet dus rondneuzen om goed werk aan te treffen.

Jed

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Over smaak valt niet te twisten.
    Have you seen the light..?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by hadeer View Post
    Over smaak valt niet te twisten.
    Ik denk dat hier weinig tegen in valt te brengen, maar om het wat concreter te maken:

Ik woon nu al 7 jaar in de omgeving van Amsterdam (Heemstede) en heb dus de gelegenheid gehad om zeer geregeld beide plekken te bezoeken. Los van of Willie Jan's kritiek hout snijdt, waarover ik hier geen discussie wil aangaan omdat die inderdaad vrij zinloos is als het gaat om zoiets als kunst, kan ik wel beamen dat er veel van dergelijke fotografietentoonstellingen te zien zijn met "arty" metersgrote prints. Techniek staat daarbij inderdaad niet altijd voorop, het gaat vaak meer om een bepaalde sfeer die de beelden uitstralen en, inderdaad, het idee erachter.

Wat dat laatste betreft heb ik recent ook nog een aardig voorbeeld gezien, waarbij een fotografe in Arabische landen op zich vrij nietszeggende huis- en kantoorinterieuren had gefotografeerd. Het verhaal / idee daarachter was dat deze huizen en luxe kantoren allemaal van "corporate" succesvolle vrouwelijke directrices van arabische bedrijven waren (de personen in kwestie waren overigens niet zichtbaar, de foto's moesten het verhaal vertellen). Een aspect, in deze tijd waarin we alleen nog maar aan het hoofddoekje als synoniem voor onderdrukking kunnen denken, dat toch vaak vergeten wordt. Sommige vrouwen daar zijn toch wel zeer succesvol en onafhankelijk...

Maar goed, of zo'n serie "werkt", en iemand aanspreekt, is verder weer een hele persoonlijke zaak. Ik had er gemengde gevoelens bij. Technisch was deze serie trouwens wel perfect.

Daarnaast hebben beide instellingen (vooral Foam) toch ook zeer geregeld "retrospectieve" overzichtstentoonstellingen van beroemde (pers-) fotografen. Daar heb ik er al meerdere van gezien, kan ze zo niet allemaal ophoesten (ik zie daarvoor teveel in allerlei soorten musea en heb een vrij slecht geheugen voor namen), maar 1 van de laatste was die hele mooie Weegee tentoonstelling waarover ik hier op APUG eens eerder heb gepost met circa 150 authentieke "vintage" prints op "klein/normaal" formaat. Dergelijke tentoonstellingen vormen een zeer zeker welkome afwisseling. Ik denk dat Foam wat dat betreft ook een iets afwisselender tentoonstellingsaanbod heeft, waarbij bijna alle facetten van de fotografie in een jaar wel aan bod komen, terwijl Huis Marseille meer naar het arty neigt.

Hoop dat dit wat verduidelijkt.

Marco
    Last edited by Marco B; 05-06-2008 at 11:10 AM. Click to view previous post history.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Oh ja, en als laatste: check van tevoren even de tentoonstellingsagenda's van de verschillende instellingen om erachter te komen welke fotografen er "draaien". Dat is nu juist het voordeel van internet, zo voorkom je teleurstellingen. En bij onbekende fotografen kun je natuurlijk even de website opzoeken.

Een beetje bijhouden kan goed zijn, zo liep ik nog tegen een expositie van het werk van Koos Breukel aan in het Fotografie museum Den Haag 1 a 2 jaar geleden. Die wilde ik erg graag zien, prachtige barietprints van 1x1.25 meter ofzo vanaf 8x10. Maar ik hoef jullie allen hier op Apug niet uit te leggen dat Koos Breukel wel kan fotograferen.

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    een fotografe in Arabische landen op zich vrij nietszeggende huis- en kantoorinterieuren had gefotografeerd.

Marco
    Marco,
    Bij dat soort tentoonstellingen ga ik ook soms teleurgesteld weg, en soms pakt het me wél. Het is toch voor een groot deel afhankelijk van de begenadigde kunstenaar die zijn beleving weet over te brengen, maar ook van je eigen instelling en zelfs van het moment van de dag of je er voor open staat, of er iets over komt.
    Ik blijf wel komen in FOAM en huis Marseille ondanks de miskleunen (voor mij persoonlijk dan) die ik soms ervaar.
    Hans
    Have you seen the light..?

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin