Quote:
Originally Posted by hadeer Over smaak valt niet te twisten. |
Ik denk dat hier weinig tegen in valt te brengen, maar om het wat concreter te maken:
Ik woon nu al 7 jaar in de omgeving van Amsterdam (Heemstede) en heb dus de gelegenheid gehad om zeer geregeld beide plekken te bezoeken. Los van of Willie Jan's kritiek hout snijdt, waarover ik hier geen discussie wil aangaan omdat die inderdaad vrij zinloos is als het gaat om zoiets als kunst, kan ik wel beamen dat er veel van dergelijke fotografietentoonstellingen te zien zijn met "arty" metersgrote prints. Techniek staat daarbij inderdaad niet altijd voorop, het gaat vaak meer om een bepaalde sfeer die de beelden uitstralen en, inderdaad, het idee erachter.
Wat dat laatste betreft heb ik recent ook nog een aardig voorbeeld gezien, waarbij een fotografe in Arabische landen op zich vrij nietszeggende huis- en kantoorinterieuren had gefotografeerd. Het verhaal / idee daarachter was dat deze huizen en luxe kantoren allemaal van "corporate" succesvolle vrouwelijke directrices van arabische bedrijven waren (de personen in kwestie waren overigens niet zichtbaar, de foto's moesten het verhaal vertellen). Een aspect, in deze tijd waarin we alleen nog maar aan het hoofddoekje als synoniem voor onderdrukking kunnen denken, dat toch vaak vergeten wordt. Sommige vrouwen daar zijn toch wel zeer succesvol en onafhankelijk...
Maar goed, of zo'n serie "werkt", en iemand aanspreekt, is verder weer een hele persoonlijke zaak. Ik had er gemengde gevoelens bij. Technisch was deze serie trouwens wel perfect.
Daarnaast hebben beide instellingen (vooral Foam) toch ook zeer geregeld "retrospectieve" overzichtstentoonstellingen van beroemde (pers-) fotografen. Daar heb ik er al meerdere van gezien, kan ze zo niet allemaal ophoesten (ik zie daarvoor teveel in allerlei soorten musea en heb een vrij slecht geheugen voor namen), maar 1 van de laatste was die hele mooie Weegee tentoonstelling waarover ik hier op APUG eens eerder heb gepost met circa 150 authentieke "vintage" prints op "klein/normaal" formaat. Dergelijke tentoonstellingen vormen een zeer zeker welkome afwisseling. Ik denk dat Foam wat dat betreft ook een iets afwisselender tentoonstellingsaanbod heeft, waarbij bijna alle facetten van de fotografie in een jaar wel aan bod komen, terwijl Huis Marseille meer naar het arty neigt.
Hoop dat dit wat verduidelijkt.
Marco