Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,974   Posts: 1,558,727   Online: 806

Results 1 to 7 of 7

Thread: Art Amsterdam

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Art Amsterdam

Wie is er naar Art Amsterdam (voorheen kunst Rai) geweest?

Ik had hoge verwachtingen van Art Amsterdam.
    Maar naar mijn menig was het 95% rotzooi, gemaakt door onder andere sexueel gefrustreerde "kunstenaars". Er wordt heel veel geld voor gevraagd.

Ik had meer fotografie verwacht en wat er hing was niet opgeplakt en golfde heel storend en dan vragen ze daar duizenden euro's voor.
    Maar er hing ook heeeeel mooi werk van Nick Brandt. Grote platinum drukken van wilde dieren uit Afrika. http://www.nickbrandt.com/
    Niet opgeplakt en golfde lichtjes. met prijzen tussen de 3 en de 8000 Euro.

Blijkbaar wordt die 95% rotzooi toch verkocht. De gallerie houders doen dit al jaren. Misschien voortaan toch naar het museum, die hebben een filtering toegepast.

Art Amsterdam dagje vol verwondering.

Daniel

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik heb daar vorig jaar rondgelopen (of bij een vergelijkbare beurs, het was in ieder geval ook in de RAI). Ik kan je opmerking over sexueel gefrustreerde kunstenaars niet helemaal plaatsen, of het moet gaan over de moderne kunst die in het algemeen een hoog poep-pies-naakte figuren gehalte hebben... maar dat dateert al uit de jaren 60-70, niks nieuws onder de zon en ik kan mij er eerlijk gezegd niet meer druk over maken. Soms is het wat, vaak niet, en dan loop ik er gewoon langs...

Ja, die prints van Nick Brandt zijn geweldig. Maar weet je zeker dat de grote platen Pt/Pd waren? Ik heb ze vorig jaar ook gezien, maar volgens mij waren de metersgrote prints glicee, oftewel inktjet. Ik weet in ieder geval zeker dat een aantal grote prints inktjet waren, want daar heb ik toen nog specifiek naar staan kijken, en het stond bij die prints vermeld. De kleinere waren volgens mij wel Pt/Pd, als ik het mij goed herinner.

Metersgrote prints is op zijn zachtst gezegd nogal moeilijk, zo niet onmogelijk in Pt/Pd, aangezien het een contactprinting process is. En een coating rod van 1-1.5 meter lang lijkt mij ook haast onhanteerbaar.

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    of het moet gaan over de moderne kunst die in het algemeen een hoog poep-pies-naakte figuren gehalte hebben... maar dat dateert al uit de jaren 60-70, niks nieuws onder de zon en ik kan mij er eerlijk gezegd niet meer druk over maken. Soms is het wat, vaak niet, en dan loop ik er gewoon langs...
    Dit bedoel ik ook, Met dit soort kunst vraag ik me af , wat willen ze zeggen.
    Hier mee bedoel ik niet het soort kunst dat Ian Leake maakt.

Ja, die prints van Nick Brandt zijn geweldig. Maar weet je zeker dat de grote platen Pt/Pd waren? Ik heb ze vorig jaar ook gezien, maar volgens mij waren de metersgrote prints glicee, oftewel inktjet. Ik weet in ieder geval zeker dat een aantal grote prints inktjet waren, want daar heb ik toen nog specifiek naar staan kijken, en het stond bij die prints vermeld. De kleinere waren volgens mij wel Pt/Pd, als ik het mij goed herinner.

Metersgrote prints is op zijn zachtst gezegd nogal moeilijk, zo niet onmogelijk in Pt/Pd, aangezien het een contactprinting process is. En een coating rod van 1-1.5 meter lang lijkt mij ook haast onhanteerbaar.
    Ik weet niet meer de exacte maten, maar ongeveer 30cm bij 70 cm.
    Er stond echt op het briefje naast de lijst dat het een platinum druk is.
    Ik heb nog ge googled op Nick Brandt en daar las ik dan dat hij daar sinds kort mee bezig is. Ik was zeer onder de indruk van dit werk.

Daniel

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ja, die 30x70 cm kunnen best wel Pt/Pd zijn. Ik had het over de metersgrote prints die inktjet zijn, die hingen er vorig jaar, naast kleiner werk. Misschien dat ze dit jaar er niet hingen.

Een van de mooiste of indrukwekkendste prints van Nick, vond ik persoonlijk een print waarbij je een rivier ziet die wordt overgestoken door een troep van die afrikaanse runderen. Het was een IR plaat volgens mij, maar redelijk subtiel, en het deed het prachtig in de bruine tinten.

Maar eigenlijk zijn ze allemaal fantastisch, er zit geen zwak werk tussen.

Shooter
    4x5 Format

Paris Photo

Jaarlijks vindt in Parijs de 'Paris Photo' plaats in het Caroussel de Louvre'. Hier komen een 100 tal foto galeristen van over de hele wereld tesamen. Een 15 jaar geleden kwam ik er, vooral in combinatie met de 'Mois de la Photo'. Het was een waar genoegen. Er liepen,zo werd genoemd, sjeiks met zakken goud rond. De spoeling werd al snel dun. Het genoegen was verdwenen.
    De recsencent van NRC-Handelsblad kwam er nog wel. Een artikel van, ik denk twee jaar terug, kwam er op neer dat 'goede' fotografie vaak falsificaten waren. De recsencent van NRC-Handelsblad stelde vast dat hijzelf een jaar eerder ook een falsificaat had gekocht.
    Klaarblijkelijk zijn er toch heel wat mensen die de falsificaten niet herkennen.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Jed, wat versta je onder "falsificaten"? Bedoel je inktjet prints die eruit zien en verkocht worden als bariet of Pt/Pd of een ander analoog proces? Ja, het kan wel eens moeilijk zijn om het onderscheid te maken. Omdat b.v. Pt/Pd net als inktjet rechtstreeks op het kale papier wordt aangebracht, dus zonder een emulsie.

En dat nieuwe zogenaamde "inkjet-bariet" maakt het er voor de gewone mens ook niet makkelijker op. In het nieuwe Mediamuseum in Hilversum heb ik zo recent een tentoonstelling van twee fotografen gezien, onder andere Sasja de Boer, die op dat nieuwe papier waren geprint. Zo op het eerste oog, en zeker voor de leek, lijkt dat inderdaad wel sterk op glanzend bariet. Voor mij, mede omdat ik tevens weet hoe ontzettend veel werk er in dergelijke prints zit en er meer dan 200 stuks hingen, wat praktisch gezien al nauwelijks doenlijk is, was het onderscheid wel duidelijk, maar de leek?? Het verraadde zich uiteindelijk vooral door een toch zichtbare verticale "banding" door een niet geheel goed functionerende inktjetprinter.

Speciaal die Z/W prints zijn moeilijk te onderscheiden (in ieder geval bij EPSON), omdat de Z/W prints aanzienlijk scherper en beter van kwaliteit zijn dan kleuren. Bij kleuren verraadt een inktjet zich ook vaak door grovere stippels in zeer lichte kleurtinten (b.v. geel / roze), die je in een analoge print niet snel zult zien.

Shooter
    4x5 Format
    Jed, wat versta je onder "falsificaten"? Bedoel je inktjet prints die eruit zien en verkocht worden als bariet of Pt/Pd of een ander analoog proces? Ja, het kan wel eens moeilijk zijn om het onderscheid te maken. Omdat b.v. Pt/Pd net als inktjet rechtstreeks op het kale papier wordt aangebracht, dus zonder een emulsie.
    Ik versta onder een falsificaat een druk die nagemaakt is en onder de naam van de oorspronkelijke fotograaf verkocht wordt. Dat was, zo heb ik begrepen, de situatie bij de rescencent van de NRC-Handelsblad. Maar bij zijn verhaal in de krant is hij niet zo diep op de materie ingegaan, anders dan dat hij zich flink genomen voelde.
    Er zijn echter tussenvormen. Zo heeft de zoon van Edward Weston herdrukken van de originele negatieven van zijn vader gemaakt. Als die verkocht worden als originele Edward Westons is het niet in de haak. Als vermeld wordt dat het een herdruk is van een origineel negatief, dan is het OK (wat mij betreft).
    Als je een beetje in de materie thuis bent, kun je zo zien of het om een origineel of een herdruk gaat. En dat geldt voor veel van dat soort falsificaten.
    Zo ben ik niet thuis in Pt/Pd drukken en zal mij daar dan ook niet over uitlaten. Maar er zijn zovele mensen niet thuis in de verschillende druktechnieken. En als je dan bedenkt dat zo'n falsificaat duizenden euros kan opleveren, is het een lucratieve markt.
    Overigens ben ik die falsificaten niet alleen bij galeristen tegengekomen. Ook op veilingen ben ik ze tegengekomen.

Jed
    Last edited by argentic; 05-20-2008 at 02:51 PM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin