Quote:
Originally Posted by hka Jawel dat was het onderzoek en nu zie ik ook dat het 9.000 fotografen geweest zijn die er aan meegewerkt hebben.
Wilbert, volgens jou allemaal door Kodak ingehuurd om "the yellow box" te pleasen...!
Kan ik me nauwelijks voorstellen. |
Of ze door Kodak ingehuurd waren weet ik niet. Maar de "wetenschappelijkheid" van de conclusies ging helemaal mank. In 2007 schreef ik daarover :
Quote:
Van de 40.000 verstuurde formulieren hebben slechts 9.000 gereageerd, waarvan 6.750 positief voor film. I.p.v. 75% van 9.000 kun je net zo goed zeggen 17% van 40.000. Het hangt maar van je uitleg af. En van de reactie-bereidheid van "film-ografen" t.o.v. "dig-ografen".
Zeggen dat je film wilt blijven gebruiken betekent niet dat je dat ook doet. (...) Wie van de beroepsfotografen heeft tijd om nog beroepsmatig in de doka te werken?
(...) Het feit dat dit zeer reële aspect (uren onbetaald computerwerk doen wat voorheen het vaklab verzorgde) in het Kodak-onderzoek totaal niet voorkomt maakt het voor mij erg verdacht. Is het geen verkapte reclame?
|
Nu, na enige tijd, vind ik dit onderzoek nog steeds erg tendentieus, en dus niet geloofwaardig. Ik zou net als ieder ander hier graag zien dat het waar was. Maar ik vrees het tegendeel.
Blijft dat we wat over de anti-analoog fase heenraken. Analoog is niet persé vies meer. Dat vind ik al een hele vooruitgang. Ik herinner me toen ik apug NL startte, dat je op .nl nieuwsgroepen letterlijk voor misgeboorte uitgemaakt werd als je nog analoog fotografeerde. Die tijd lijkt voorbij.