Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,499   Posts: 1,543,267   Online: 977

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

De kunst van het fotoarchief

Nieuw boek uit
    een turf van 475 blz
    auteurs Roger Kockaerts en Johan Swinnen

Titel: De kunst van het fotoarchief , 170 jaar fotografie en erfgoed

uitgever UPA ISBN 978 90 5487 540 6

een aanrader, een naslagwerk!

http://www.artesis.be/academie/uploa...cover_vs08.pdf

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    De inhoud klinkt interessant, maar met zo'n titel (met name dat "erfgoed" deel), zou ik denk ik toch voor een andere cover hebben gekozen... :o

Overigens kan ik je ook de volgende download link aanraden, als identificatie van historische procedés je interesse heeft:

PHOTOGRAPHS FROM THE 19th CENTURY: A process identification guide
    Door William E. Leyshon

http://www.sharlot.org/archives/phot...th/leyshon.pdf

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    erfgoed, Marco, ik versta het hier eerder als "iets dat niet verloren mag gaan"

tegen beter weten in van de "digi-grafische industrie en aanhangers_digi-grafen"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by fred View Post
    erfgoed, Marco, ik versta het hier eerder als "iets dat niet verloren mag gaan"
    Ja, die interpretatie van erfgoed was ook wel bij mij opgekomen, na lezen van de introductie op de inhoud.

Maar dan nog denk ik dat een andere coverfoto, de inhoud beter zou kunnen representeren. Nu is mijn eerste gedachte dat het om een of ander "kunstfotoboek" gaat, en dat kan toch ook niet helemaal de bedoeling zijn. Een coverfoto moet (nu ja, moet, ik bedoel eigenlijk, het helpt de verkoop een beetje) de inhoud een beetje ondersteunen, zodat mensen er niet naast grijpen in de boekhandel.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Wat vreend Marco, bij "erfgoed", denk il ik dan wel aan het beoelde thema. Het boek staat al lang (sedert de presentatie in Brussel) op mijn wenslijst, maar ik koop niet graag een duur boek zonder het in handen te hebben gehouden. Hopelijk kom ik het straks in een bib op boekenzaak tegen.
    Ik moet dan wel zeggen dar beide auteurs geen onbekende zijn...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Er wordt héééél veel in beschreven

waaronder de fotografische procedé's
    daguerrotypie
    zoutdrukprocedé's
    glasplaat collodium
    palladium
    gomdruk

en nog zoveel, en nog zoveel

Wij, apuggers, mogen blij zijn met zo'n naslagwerk én dan nog in het nederlands!!

Méér dan een aanrader!

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Duur is zeer relatief in dit geval:
    39, 95 € voor 625 pagina's info

dat is 6 cent per pagina
    dat is biezonder weinig

En het maakt je fotoboeken_bib zo veel waardevoller...
    :-)

vermoed dat sommige papieren voor dagelijkse consumptie duurder zijn...
    Grapje!

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169

daguerrotypie
    zoutdrukprocedé's
    glasplaat collodium
    palladium
    gomdruk

Wij, apuggers, mogen blij zijn met zo'n naslagwerk én dan nog in het nederlands!!

Méér dan een aanrader!
    Fred, ik heb geen enkele twijfel over de inhoud na jouw introductie en dat wat ik las. Het was slechts een opmerking over de coverfoto.

Overigens, nogmaals: kijk zeker ook eens naar die link die ik opgaf van Leyshon. Het volledige document / boek is gewoon als PDF gratis te downloaden, en biedt op datzelfde vlak als dit nieuwe boek ook waardevolle informatie.
    My website

Shooter
    4x5 Format

daguerrotypie
    zoutdrukprocedé's
    glasplaat collodium
    palladium
    gomdruk

Méér dan een aanrader!
    Ik ken het boek niet, en kan er derhalve niet over oordelen.
    Als je je echter in de oude technieken wilt verdiepen lijkt mij het zeker raadzaam om de oude literatuur mee te nemen. In het verleden zijn de nodige naslagwerken verschenen. Ik heb er een uit 1893 over de 19 e eeuwse technieken en in de 20 e eeuw zijn de nodige excellente naslagwerken verschenen. We zijn ze meest in het duits.
    Met het lezen in de originele taal voorkom je verder misverstanden in verband met maten en gewichten, zuiverheid chemicalien en procedures.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik ken het boek niet, en kan er derhalve niet over oordelen.
    Als je je echter in de oude technieken wilt verdiepen lijkt mij het zeker raadzaam om de oude literatuur mee te nemen. In het verleden zijn de nodige naslagwerken verschenen. Ik heb er een uit 1893 over de 19 e eeuwse technieken en in de 20 e eeuw zijn de nodige excellente naslagwerken verschenen. We zijn ze meest in het duits.
    Met het lezen in de originele taal voorkom je verder misverstanden in verband met maten en gewichten, zuiverheid chemicalien en procedures.

Jed
    Zeker veel waarheid in je opmerking Jed.
    Anderzijds elke inspanning ivm analoge fotografie verdient onze waardering en support.
    En misschien is een mogelijk succes van het boek een teken dat analoog nog 'springlevend' is.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin