Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,544,981   Online: 744

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 27

Shooter
    Medium Format
    Is dat zo?
    De laatste keer dat ik er geweest ben (toch niet zo heel lang geleden, dacht ik) waren er nog dagen dat je alleen als 'vakbroeder' binnen kwam.
    Was lekker rustig (nou ja, relatief).

Een koopbeurs is het nooit geweest. Maar wel een beurs waar mensen die serieuze plannen hadden om serieuze hoeveelheden geld uit te geven (b.v. door een nieuwe flitsinstallatie aan te schaffen, of een nieuwe doka in te richten) bij de verschillende fabrikanten langs konden komen om het spul eens goed 'in het echt' te kunnen bekijken, uitproberen, en er met vakkundige mensen over te praten (en contact met hen te leggen voor als het later op het geld uitgeven zelf aankwam).

Het verschil met het "kijken, kijken, kijken, maar niet kopen" van de plasticzakken vullende consumenten is dat deze nooit zullen kopen.
    Wel allemaal eens een in Ferarri rood gehulde H4D vast willen houden, of door de dure witte toeters van Canon moeten kijken. Vooral ook stickers, vlaggetjes en petjes verzamelen. Maar er nooit een cent aan uitgeven.

Het "kijken, kijken, kijken" van het vakpubliek is (was?) wel bedoeld om een toekomstige aankoop goed te kunnen doen.

Maar ik geloof graag dat beurzen tegenwoordig vooral een massa-spektakel voor de consument zijn geworden. Ik ging er al lang niet meer graag naar toe. Contacten leggen en spullen gaan bekijken kan ook op een andere manier. Helaas moet je dan verschillende dagen besteden om langs verschillende dealers te trekken (en dat niet te hoeven is het voordeel van een beurs), maar je schiet er wel meer mee op.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Die publieksdagen zijn er alleen maar gekomen omdat er zoveel aan verdiend kan worden door de organisator van de beurs (entreebewijzen).
    In zekere zin zijn er toch publieksdagen: Op het weekeinde zijn de entree-prijzen om de helft gereduceerd.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    2 jaar geleden werd een halve hal overspoeld met chineese rommel die direkt aan de stand werd verkocht. Een standhouder werd door de politie opgepakt omdat deze volgens mij een chinese kopie aan het verkopen was van een of ander canon/nikon toebehoren.

Verder geldt dan wanneer je er niet staat men denkt dat je financieel moeilijk zit.

Shooter
    4x5 Format
    Het verschil met het "kijken, kijken, kijken, maar niet kopen" van de plasticzakken vullende consumenten is dat deze nooit zullen kopen.
    Wel allemaal eens een in Ferarri rood gehulde H4D vast willen houden, of door de dure witte toeters van Canon moeten kijken. Vooral ook stickers, vlaggetjes en petjes verzamelen. Maar er nooit een cent aan uitgeven.
    Zonder enige kennis van zaken van mijn kant, zou het me toch niet verbazen als het percentage van de totale omzet van de fotografische industrie bij de "amateur" groter is dan bij de professionele eindgebruiker. Dus niet meegerekend de tussenhandel. En als het om netto winst gaat zou het wel eens nog schokkender kunnen zijn.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Zonder enige kennis van zaken van mijn kant, zou het me toch niet verbazen als het percentage van de totale omzet van de fotografische industrie bij de "amateur" groter is dan bij de professionele eindgebruiker. Dus niet meegerekend de tussenhandel. En als het om netto winst gaat zou het wel eens nog schokkender kunnen zijn.
    Ik vermoed dat de omzet van analoog materiaal voornamelijk bij de professionele gebruiker ligt. Enquetes laten zien dat 80% van de professionelen analoog werken (naast mogelijk digitaal). Dit verklaart het grote aanbod van analoog films en de ontwikkeling van deze films. Kijk maar eens op de amerikaanse sites, waar honderden verschillende films worden aangeboden. Wel vermoed ik dat de professionelen als ze drukken via een gescande film. Maar professionelen leveren vaak digitale bestanden op CD aan de drukkers.

Jed

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Laten we de handelsbeurs eens links liggen:
    Heeft er iemand überhaupt de tentoonstellingen van "Photoszene Köln" bezocht?

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Enquetes laten zien dat 80% van de professionelen analoog werken (naast mogelijk digitaal).
    echt waar? kan me dat haast niet voorstellen (kan ik die enquetes ergens zien?). alleen onder autonome fotografen kan ik me zo'n percentage voorstellen, maar verder ligt dat percentage naar mijn idee veel lager.

ook denk ik net als Gary dat de grootste omzet, zowel analoog als digitaal gemaakt wordt door niet-beroeps fotografen.

Maar wat meer over het analoge nieuws op de Photokina;

Adox Pan 400 komt eraan, maar waarschijnlijk eerst alleen als kleinbeeld film. Adox Fotowerke wacht nog op een toegezegde financiering van de overheid voor het aanschaffen van een machine om vlakfilm en middenformaat te maken (dit gaat dus puur om het snijden en rollen van de film).
    De kleinbeeldfilms worden door derden gemaakt en dat kan waarschijnlijk al sneller beginnen.

De komst van Adox MCC 111 lijkt wat minder waarschijnlijk te worden. De vraag naar dit papier lijkt toch niet zo groot te zijn. Het verschil tussen de 110 en de 111 zit met name in de kleurtoon, Adox is nu samen met Wolfgang Moersch aan het kijken of het mogelijk is om met behulp van een nieuwe ontwikkelaar of toner het 110 papier het 111 karakter te geven. Wanneer dat lukt, zal 111 papier waarschijnlijk helemaal niet komen.

Verder zal Adox nog wat langer wachten met de introductie van de PAN 100 films. Met name omdat er nog heel veel Agfa APX 100 film is, voor de midden- en grootformaat gebruikers is dat helaas voornamelijk kleinbeeldfilm.

Het poly warmtoon papier zal ook wat langer op zich laten wachten, zoals ik in het topic over dit papier al meldde, dit voornamelijk vanwege de beperkte financiële middelen van Adox.

Ander nieuws over Adox? Ik geloof het niet.

Wat ik overigens wel erg mooi vond, in de Adox/FotoImpex stand stond Klaus Wehner, die zwart-wit negatieffilms omkeert naar positieven. Dit was echt verrassend mooi. Het meest succes heeft hij met Fomapan R100, Agfa Scala, Adox Pan 25 en Ilford FP4+ en HP5+. Meer informatie hierover op: http://www.schwarzweissdia.de/

Dit is nogal een complex proces, maar hij is aan het kijken of hij samen met Adox kits kan gaan maken, zodat men ook zelf zwart-wit negatieven om kan keren. Tot die tijd is het zeker de moeite waard om je zwart-wit films een door hem om te laten keren.

Ander analoog nieuws?

Kodak had een klein standje voor hun filmmateriaal waar ze de nieuwe portra film promootten (is dit de correcte verleden tijd van promoten?). De 400 VC en 400 NC worden niet meer geproduceerd en binnenkort vervangen door een algemene portra 400. Op mijn vraag of de nieuwe film meer als VC of NC zal tonen, kreeg ik van de dame bij die stand het verhelderende antwoord 'yes both'

Bij Fuji stond een mock-up van de nieuwe 6x7 camera. Mooi ding, maar behalve de mock-up achter glas geen enkele informatie.

The Impossible Project (produceren voormalig Polaroid instant film in de fabriek in Enschede) had voorbeelden van hun nieuwe kleurenfilm die in november op de markt komt, zag er erg mooi uit. Verder had ik daar een Nederlandse ingenieur gesproken die bezig was met het ontwikkelen van een nieuwe Polaroid camera, dat klonk veel belovend. Of het ze gaat lukken om die camera daadwerkelijk op de markt te krijgen en tegen welke prijs, is natuurlijk de vraag.

Verder was er volgens mij weinig 'analoog' nieuws.

Shooter
    Medium Format
    "Promotten"?

Het is: "aanbevolen".

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Dacht ik ook, maar het Groene Boekje geeft "atmosphere" gelijk.

Maar ik begrijp het niet: als de klank ten spijt van de invoering van het tweede `t´ niet verandeerd hoeft er ook geen tweede `o´ er bij. Wellicht is de regel dat de uitsprak van het `tt´ op zich onverandeerd blijft foutief, en er dus behoefte aan het twedee `o´...
    Last edited by AgX; 09-28-2010 at 07:36 AM. Click to view previous post history.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by atmoshpere View Post
    De komst van Adox MCC 111 lijkt wat minder waarschijnlijk te worden. De vraag naar dit papier lijkt toch niet zo groot te zijn. Het verschil tussen de 110 en de 111 zit met name in de kleurtoon, Adox is nu samen met Wolfgang Moersch aan het kijken of het mogelijk is om met behulp van een nieuwe ontwikkelaar of toner het 110 papier het 111 karakter te geven. Wanneer dat lukt, zal 111 papier waarschijnlijk helemaal niet komen.
    Ik heb eerlijk gezegd sowieso grote twijfels over het "reviven" van verdwenen producten, of de ontwikkeling van nieuwe naast de bestaande. De huidige resterende analoge markt is gewoon veel te klein voor dergelijke niche producten. Ja, ik weet het, er roepen wel altijd veel mensen dat het verlies van een bepaald product een drama is, en dat ze alles willen doen om het terug te krijgen, maar als de bruiloft dan echt daar is, blijkt de kerk ineens akelig leeg...

Ik denk dat er voor een gezonde markt sowieso nog wel 2 fabrikanten over-de-kop moeten. Niet dat ik ze dat toewens, maar met b.v. nog 2 resterende fabrikanten, blijft er meer koek voor henzelf over om de boel draaiend te houden. Kodak, Fuji, Ilford, Adox en Foma (en misschien bij ons volslagen onbekende Chinese of andere fabrikanten?) op 1 zo'n nog steeds krimpende markt is denk ik te veel.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin