Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,908   Posts: 1,521,523   Online: 873

Results 1 to 6 of 6
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169

Analoge tentoonstellingen in Amsterdam

Hoi allemaal,

Ik zag in de laatste Focus dat er voor ons op dit moment twee interessante tentoonstellingen lopen op het gebied van analoge fotografie.

FOAM heeft een tentoonstelling over W.Eugene Smith, wat geen nadere uitleg behoeft, en Huis Marseille heeft analoge afdrukken van 1 van de analoge drukkers van het voormalige pro-lab S-Color, werk gedaan voor allerlei vakfotografen in Nederland.

http://www.foam.nl
    http://www.huismarseille.nl/nl/tento...gitaal-analoog

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Hoi allemaal,

Toch nog even een update bij deze thread.

Ik ben nu in Huis Marseille geweest, en ik kan alleen maar zeggen: Ga!

Het getoonde werk is van 1 van de Nederlandse top (kleuren-)printers van misschien wel het laatste echte professionele analoge kleurenfotolab, en toont werk van zeer veel diverse fotografen. Hoewel de foto's zelf misschien niet altijd naar ieders smaak zijn (het zijn veel - maar zeker niet allemaal - relatief recente foto's van "modern" fotograferende fotografen, verwacht dus niet altijd "Ansel Adams" stijl precisie bij belichting etc.), is er toch meer dan te genieten.

Daar waar alles echt samen komt (onderwerp, technische kwaliteit), blijkt dan ook voluit de kwaliteit van de laborant / dokawerker. De C-prints zijn dan ongekend mooi, op het erg mooie professionele semi-gloss/pearl Kodak Endura papier (dit kende ik niet eens!), en met nagenoeg perfecte kleurbalans. Soms kiest de fotograaf zelf echter natuurlijk voor een bepaalde look met wat afwijkende kleuren.

Tevens viel ik van mijn stoel bij het formaat van vele foto's! Ik wist niet dat er in Nederland nog een lab was dat analoge prints op formaten tot bijna twee meter breed kon leveren! Geweldig!

Ook fraai: er is een mooie mix van verschillende "ophang" en displaymogelijkheden. Van de moderne manier met de print zonder glas op aluminium of dibond, tot aan netjes ingelijst met passepartout. Dat laatste met name bij het ook nog aanwezige beperkte aantal analoge ZW prints op barietpapier.

Als laatste: er is bovenin een zaaltje met proefdruks en een paar video's (waar het geluid helaas niet goed van te horen is), dat een aardig beeld geeft van het werkproces van een aantal in de tentoonstelling hangende foto's. Leerzaam dus!

Helaas is de bij de tentoonstelling aangekondigde doka in het tuinhuisje alleen voor groepen en op afspraak te bezichtigen, maar dat is dan ook het enige minpuntje in een verder fraaie analoge tentoonstelling.

Grijp je kans om weer eens echt te genieten.

Marco
    Last edited by Marco B; 01-19-2011 at 12:17 PM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    OK, ben nu ook op de Eugene Smith tentoonstelling geweest, en ook daarvan kan ik alleen maar zeggen: ga kijken als je de kans hebt!

Alle belangrijke series en foto's van Eugene zijn te zien: Het Spaanse Dorp, de nooit afgemaakte Pittsburgh serie, de plattelandsdokter en vroedvrouw kliniek, zijn oorlogsfoto's etc. Zeer de moeite waard over het algemeen.

Afdrukkwaliteit van de foto's is ook hoog. Weet niet of alles "vintage" en door Smith zelf is afgedrukt (denk het eigenlijk wel), maar alles past in ieder geval wel mooi bij elkaar. Het is een grote verzameling.

De tentoonstelling begint overigens op de 1e verdieping. Op de beneden verdieping van FOAM draait nog een expositie van volledig in de computer gefabriceerde fotolandschappen, waarvan ik mij persoonlijk ernstig afvraag wat ze nog in een "foto"-museum doen. Niet dat ze niet in potentie interessant zijn om te bekijken, maar gezien de origine, denk ik dat ze de grens van wat nog als "fotografie" gezien kan worden, overschrijden. Wat dat betreft hadden ze beter in het Stedelijk Museum of zo kunnen worden geëxposeerd, i.p.v. FOAM.
    My website

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Binnenkort gaan wij kijken naar madoz in rotterdam. Lijkt mij ook een interessante tentoonstelling.
    Tenminste als je stilllevens leuk vind.

De titel digitaal? analoog! is nogal verwarrend. Sommige verwachten dat het om het verschil gaat....

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Binnenkort gaan wij kijken naar madoz in rotterdam. Lijkt mij ook een interessante tentoonstelling.
    Ziet er ook interessant uit. Werk doet mij een beetje denken aan 1 van die andere beroemde surrealistische fotografen, ik ben zijn naam even kwijt, maar die met o.a. die zwevende boom voor een weids landschap met al de wortels van de boom ook zichtbaar...
    My website

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik heb 2 weken geleden (voordat mijn cursus barietdrukken begon) even snel madoz bekeken.
    Indrukwekkende prints, hele mooie beelden.
    De moeite waard om er nog een keer heen te gaan, en er de tijd voor te nemen.
    --Mike

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin