Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,287   Posts: 1,535,331   Online: 861

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    Multi Format

Even voorstellen: Fred44

Al heel lang met de fotografie bezig en de cyclus vanaf de onverwoestbare camera's met handinstelling en lichtsterke vaste brandpunt objectieven via de autofocus 'alles automatisch' toestellen met lichtzwakke zooms tot en met de digitale megapixeljacht meegemaakt en (mea culpa) nagevolgd. Een paar jaar geleden tot inkeer gekomen en deze commerciŽle belazerij doorzien, digitaal vrolijk gedumpt, en teruggekeerd naar het oerconcept waar ik ooit gestart was. De doka weer ingericht, een voorkeur voor zwartwit gekregen en daarmee erg gelukkig nu.

Shooter
    Medium Format
    Grappig verhaal. Twee keer eerder meegemaakt met klanten die alles verkochten, digitaal gaan en m.n. voor het z/w hier niet gelukkig mee werden. Eindresultaat: Alles maar weer opnieuw aangeschaft.

Toch staat de ontwikkeling in de doka niet geheel stil. Een firma als Heiland, die wij voor NL vertegenwoordigen heeft nog steed zeer innovatieve producten en blijft dit ook doen voor volgend jaar.

Split grade (Comfort), de TAS filmprocessor, het Versamask systeem wat ze in december overnemen van ZŲpfl.

Overigens welkom op het APUG NL forum. Er zitten hier een aantal lieden die behoorlijk van wanten weten.

Groetjes,

Fotohuis RoVo
    Robert

www.FotohuisRoVo.nl

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred44
    Al heel lang met de fotografie bezig en de cyclus vanaf de onverwoestbare camera's met handinstelling en lichtsterke vaste brandpunt objectieven via de autofocus 'alles automatisch' toestellen met lichtzwakke zooms tot en met de digitale megapixeljacht meegemaakt en (mea culpa) nagevolgd. Een paar jaar geleden tot inkeer gekomen en deze commerciŽle belazerij doorzien, digitaal vrolijk gedumpt, en teruggekeerd naar het oerconcept waar ik ooit gestart was. De doka weer ingericht, een voorkeur voor zwartwit gekregen en daarmee erg gelukkig nu.
    Fred, hartelijk welkom. Een bekend verhaal overigens.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Welkom op het apug-forum fred.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Fred,
    Hallo & welkom

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Welkom en geniet van je DoKa!
    Anne Marieke

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Welkom Fred44 van Fred55.

Publiceer je verhaal!
    Schreeuw het uit zou ik zo zeggen. :-)

Fred

Shooter
    Multi Format

Reactie

Quote Originally Posted by Fotohuis
    .Twee keer eerder meegemaakt met klanten die alles verkochten, digitaal gaan en m.n. voor het z/w hier niet gelukkig mee werden. Eindresultaat: Alles maar weer opnieuw aangeschaft.
    Dank voor jullie hartelijke woorden! Het zal me hier best bevallen nu ik eens wat uitgebreid rondgeneusd heb.

Nog een kleine toelichting: Gelukkig heb ik niet alles verkocht voordat ik digitaal ging. Het was daardoor makkelijk om de draad weer op te pakken met de vertrouwde apparatuur. In feite heb bijna al mijn camera's nog vanaf de Kodak Brownie box waarmee ik begon op mijn twaalfde verjaardag. De oudste genieten wel van een welverdiende rust in een vitrine.

Wat me wel is opgevallen in de loop der jaren, tenminste als je naar het zogenaamde betere amateur segment kijkt, is de kwaliteits-erosie die is opgetreden. Bijvoorbeeld van een degelijke handbediende SLR met de lichtsterke vast brandpunten van zo'n twintig jaar terug naar de huidige alles-automatisch reflex met lichtzwakke reuzenzoom en een prutserig pop-up flitsertje om het gebrek aan lensopening te compenseren en de recente analogie daarvan naar digitaal (let vooral op de woordspeling!). Voor het professionele analoge segment gaat dat niet zo op. Het verschil in concept (willekeurig voorbeeld) tussen een Pentax 67 van bijna veertig jaar geleden en de huidige Pentax 67II is afgezien van wat geavanceerde verbeteringen niet zo groot.

Nou ja, ik laat me bijna verleiden om een stokpaardje te gaan berijden, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat me wel is opgevallen in de loop der jaren, tenminste als je naar het zogenaamde betere amateur segment kijkt, is de kwaliteits-erosie die is opgetreden. Bijvoorbeeld van een degelijke handbediende SLR met de lichtsterke vast brandpunten van zo'n twintig jaar terug naar de huidige alles-automatisch reflex met lichtzwakke reuzenzoom en een prutserig pop-up flitsertje om het gebrek aan lensopening te compenseren en de recente analogie daarvan naar digitaal (let vooral op de woordspeling!).
    De doorsnee consument ziet niet of amper het verschil in kwaliteit. Men kocht vooral toeters en bellen i.p.v. kwaliteit. Ik heb mezelf daar ook aan bezondigd. Eerst vaste brandpunten ingeruild voor zooms. Maar uiteindelijk toch weer terug naar vaste brandpunten. Die bleken overigens inmiddels een stuk goedkoper geworden te zijn.

Hetzelfde geldt voor de automatismen. Ik ben van enkele manuele Minolta's naar een Nikon F4 AF-camera gegaan. Maar inmiddels fotografeer ik bijna alles met een nix-automatische Rolleiflex SL66 en 4x5 inch loopbodem.

Er werd destijds klasse apparatuur geproduceerd. Die apparatuur is vandaag nog steeds klasse.
    Last edited by argentic; 11-26-2004 at 01:57 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin