Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,571   Posts: 1,545,610   Online: 979

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: DdV

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2

DdV

Hallo allemaal,

Hier is nog een nieuwe gebruiker, al lurk ik hier al langer. Ook ik wou me even voorstellen.

Ik heb mijn eerste 35mm spiegelreflex bijna exact twee jaar geleden, om het leed van de overgang naar mijn dertiger jaren te verzachten. Ik heb eigenlijk zolang ik me herinner al willen fotograferen, maar dat wilde ik met iets of wat degelijk materiaal doen. Eerder een vaag verlangen, anders was ik er wel met een simpele point-and-shoot op uit getrokken.

Daar is vrij snel wat donkere kamer-geŽxperimenteer bij komen kijken, eerst bij een vriend die diep de kelder was ingedoken, en dan met een zeer goedkoop setje dat ik tweedehands heb gekocht. Ik werk in tamelijk primitieve omstandigheden (rommelige kelder, vrij veel stof, geen water), maar daar is niet meteen een alternatief voor. Het is eigenlijk met alles zo'n beetje schipperen: met het geld dat ik eraan uitgeef (lensen bv. ik gebruik zo'n goedkoop enkelglazig vergrootglas om wat met macro te experimenteren, want een macrolens zit er niet meteen in), met de tijd die ik erin investeer (er is ook nog werk, vrienden, vrouw en nog wat andere hobby's) enz.

Dat laatste heeft er misschien mede voor gezorgd dat ik de laatste twee jaar maar wat in het wilde weg heb geŽxperimenteerd. Met foto's nemen (bleek niet eenvoudig te zijn, maar ik heb de camera maar meteen op 'M' gezet), met ontwikkelen, met afdrukken, met filters (zowel lens- als op de vergroter, waar ik er pas na heel wat sessies achter kwam dat zoiets bestond). Zo'n beetje alles door elkaar dus. Om mijn ei wat kwijt te kunnen en in de hoop wat feedback te krijgen houd ik een fotoblog bij, dus er komt ook wat digitaal werk bij kijken. Negatieven scan ik in, eigenlijk een beetje als digitale contactafdruk. Daaruit selecteer ik foto's om af te drukken, experimenteer al wat met doordrukken en tegenhouden en het contrast zodat ik al min of meer weet waar ik naartoe wil als ik de donkere kelder intrek. Dat blijft natuurlijk het summum, pas als ik een afdruk waar ik me mee kan verzoenen in mijn handen houd heb ik het gevoel dat het proces voltooid is.

Een gevolg van mijn geŽxperimenteer is dat ik wel wat heb kunnen oefenen in de handelingen, maar nog maar weinig zicht heb op de effecten van het gebruik van verschillende materialen. Totnogtoe gebruik ik vooral agfa apx100, apx400 en ilford hp5+. De apx100 ontwikkel ik in rodinal, de rest in studional (wat hetzelfde schijnt te zijn als rodinal special). Afdrukken doe ik op Agfa papier (RC) in neutol. (agfa producten zijn vrij makkelijk te krijgen in Antwerpen). Over de combinatie apx100/rodinal ben ik tevreden, maar ik schiet liever op 400 filmpjes. Daar zou ik graag wat meer mee experimenteren, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. En hoe, want ik heb wel al wat geŽxperimenteerd met aangepaste iso-waarden en ontwikkelingstijden, maar ook daarbij nogal chaotisch. Ik vraag me nu dan ook vooral af hoe ik wat systematischer te werk zou kunnen gaan, zonder er meteen een wetenschappelijke studie van te maken. De methodes waar ik al van gelezen heb zijn nogal arbeidsintensief, te meer omdat ik in vrij moeilijke omstandigheden en met beperkte tijd moet werken.

Verder wil ik met barietpapier gaan experimenteren. Er ligt al een pakje papier klaar, maar ik heb me er nog niet aan durven wagen. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst met barietpapier gewerkt, uit een pakje van zo'n 20 jaar oud schat ik. Dat het resultaat er verschrikelijk flets uitzag zal hoop ik aan de ouderdom liggen, maar het is in elk geval duidelijk dat ik het drogen ernstiger moet nemen. Als ik erin slaag dat oude papier deftig te drogen, dan pas doe ik het pak nieuw barietpapier open.

Dat moet het wel zowat zijn, denk ik. Ik lees in elk geval met veel interesse jullie berichten.

Groeten,

David

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by DdV
    ...uit een pakje van zo'n 20 jaar oud schat ik. Dat het resultaat er verschrikelijk flets uitzag zal hoop ik aan de ouderdom liggen, maar het is in elk geval duidelijk dat ik het drogen ernstiger moet nemen. David
    Welkom David

Stel gerust je vragen maar.

Als het papier grijs is, is het papier kapot (agfa heeft daarvan nogal eens last van. Ooit gehad met een nieuw pakje papier.). Vuilbak.
    Surf eens naar de site van photocrack (www.photocrack.com) Argentic heeft een mooi artikeltje over bariet drogen;

groeten, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Hallo David,

kom erbij.
    Ik herken mezelf wat in jouw verhaal. Hier verloopt ook niet alles zoals het zou moeten gebeuren en dat ligt vooral aan mijn dosis geduld.
    Met anderen heb ik er oeverloos veel, met mezelf wat minder!

Geert
    (ook een prutser)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    David,

Ik herken me vooral in jouw experimenteren. Zelf wil ik ook altijd vanalles uitproberen, maar stilaan begin je daar wel een lijn in te zien. bvb met rodinal en apx100 (of fp4) zit je goed... Wel tof dat jij al vergroot/afdrukt! Maar hou je niet in hier ook je vragen te stellen!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo David en hartelijk welkom

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Welkom op het forum.

Photocrack is al genoemd.
    Verder voor het intesten van films kan ik je verwijzen naar het Duitse S/W Magazin www.schwarzweiss-magazin.de

of het handboek van Heiland: Tonwerte Perfekt
    Dit laatste wordt geleverd met ijknegatieven voor zowel de film als het fotopapier. www.heilandelectronic.de

Veel plezier met je hobby.

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hallo allemaal,

Hier is nog een nieuwe gebruiker, al lurk ik hier al langer. Ook ik wou me even voorstellen.
    David, van harte welkom hier.

Daar is vrij snel wat donkere kamer-geŽxperimenteer bij komen kijken, eerst bij een vriend die diep de kelder was ingedoken, en dan met een zeer goedkoop setje dat ik tweedehands heb gekocht. Ik werk in tamelijk primitieve omstandigheden (rommelige kelder, vrij veel stof, geen water), maar daar is niet meteen een alternatief voor.
    Is er bij je in de buurt geen fotoclub met een groepsdoka die je kunt gebruiken?

Daar zou ik graag wat meer mee experimenteren, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. En hoe, want ik heb wel al wat geŽxperimenteerd met aangepaste iso-waarden en ontwikkelingstijden, maar ook daarbij nogal chaotisch. Ik vraag me nu dan ook vooral af hoe ik wat systematischer te werk zou kunnen gaan, zonder er meteen een wetenschappelijke studie van te maken.
    Wie een film kan ontwikkelen kan een testserie uitvoeren. Kies twee films en 1 of 2 ontwikkelaar uit. Een zaterdag reserveren voor het belichten en ontwikkelen. Een andere zaterdag om de afdrukken te maken. Met die resultaten ben je voor de eerste paar jaren onder de pannen. Mocht een film wat veranderen dan maak je nog een drietal testopnamen op je normale rolletje met foto's, en daaruit leidt je af of je langer of korter moet ontwikkelen.

Goede handleidingen voor zo'n test vind je in "Way Beyond Monochrome" (engels) of de boekjes van Henk Roelfsema (nederlands).

Verder wil ik met barietpapier gaan experimenteren. Er ligt al een pakje papier klaar, maar ik heb me er nog niet aan durven wagen. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst met barietpapier gewerkt, uit een pakje van zo'n 20 jaar oud schat ik. Dat het resultaat er verschrikelijk flets uitzag zal hoop ik aan de ouderdom liggen, maar het is in elk geval duidelijk dat ik het drogen ernstiger moet nemen. Als ik erin slaag dat oude papier deftig te drogen, dan pas doe ik het pak nieuw barietpapier open.
    20 jaar oud papier is gewoon te oud. Waarschijnlijk is de witte rand om de afdruk lichtgrijs, en de hele afdruk te flauw. In dat geval gewoon een nieuw pak aanschaffen. Je hoeft niet meteen afdrukken van 30x40 cm te maken om wat te experimenteren.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Bedankt voor het warme welkom.

Wat het barietpapier betreft, dat zat bij een vergroter die ik bij iemand mocht komen ophalen en ik wilde maar eens proberen hoe het materiaal aanvoelt. Het was inderdaad precies zoals Gilbert beschrijft. Misschien moet ik maar meteen dat nieuwe pak in gebruik nemen en niet wachten tot ik leer het papier te drogen. Met de tips in dit forum en het artikel op photocrack moet het wel lukken.

Ik vind het wel leuk om in een eigen donkere kamertje te kunnen werken, hoe gebrekkig ook. Ik denk dat als er ook nog eens een verplaatsing bij komt kijken naar een gemeenschappelijke doka, het er niet van zal komen. Maar het is wel een idee voor als ik eens een echt goede afdruk wil maken. Tot dan heb ik echtr nog genoeg te leren, en daarvoor pruts ik liever wat verder in mijn kelder.

Wat het testen van films betreft, aangezien mijn Duits quasi onbestaande is, ga ik de raad van Gilbert opvolgen en die boeken eens opsnorren. Way beyong monochrome is een titel die ik al vaker ben tegengekomen.

Groeten en dank voor de antwoorden,

David

Shooter
    Plastic Cameras
    Ik vind het wel leuk om in een eigen donkere kamertje te kunnen werken, hoe gebrekkig ook. [...] Tot dan heb ik echtr nog genoeg te leren, en daarvoor pruts ik liever wat verder in mijn kelder.
    David, ik zal je een goed bewaard zwartwitgeheim verklappen. In dat donkere en gebrekkige kelderhok kun jij beeldschone afdrukken maken en juweeltjes van foto's produceren. Echt waar. Daar zijn geen dure spullen of een professionele werkomgeving voor nodig.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    David, ik zal je een goed bewaard zwartwitgeheim verklappen. In dat donkere en gebrekkige kelderhok kun jij beeldschone afdrukken maken en juweeltjes van foto's produceren. Echt waar. Daar zijn geen dure spullen of een professionele werkomgeving voor nodig.
    En nog minder een computer, printer, of inkt die meer kost dan goud...
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin