Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,338   Posts: 1,537,695   Online: 864

Results 1 to 6 of 6

Thread: Matt

matt's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Matt

Bij toeval hier terecht gekomen.

Sinds mijn veertiende 'gegrepen' door fotografie. Begonnen met een Revuetoestelletje, na een jaar een heuse spiegelreflex, te weten een Praktica Super TL2. Wie is er nu niet begonnen met een Praktica (we hebben het over de seventies)? Al snel jaloers op medescholieren in de fotoclub, met een lichtsterkere standaardlens (1,8 ipv. mijn 2,8) en 1/1000 (de Tl2 ging maar tot 1/500e) als snelste sluiterijd. Maar door de m42schroefdraad had ik wel snel lenzen (Kenlock) en tussenringen...

Daarna Minolta, de xg-m, mooi toestel, maar die liet het bij kou snel afweten.

Uiteindelijk bij Nikon beland (FM, verdiend met de verkoop van foto's van het schoolcabaret, en voor mijn eindexamen een FE). Ondertussen elk boek in de bieb over fotografie verslonden en verslingerd aan het (zwart-wit-)doka werk. Dat ik via mijn pa op school mocht afdrukken, is zekers van invloed geweest ;-)

Na mijn examen, naar Sint Lucas in Brussel om fotografie te studeren, maar ik kon er mijn draai niet vinden. Geleerd op bariet af te drukken, te retoucheren, etc. Een afdruk op24x30 cm is onverbiddelijk. Inhoudelijk (=theoretisch) weinig geleerd

Daarna andere studie en fototoestellen bleven boeien -nog bij foto Rembrandt in Maastricht in de zaak gestaan-, maar het niveau van kiekjes niet meer overstegen.

De Nikons ingeruld voor een FA en deze weer voor een Minolta 9000 (een heuse misser)

Daarna het hele spul weggedaan.

Toch weer begonnen met een Minox, een Canon AE-1 (drama) en Nikkormat Ft2. En later een EL. Veel dia's gemaakt.

Nikon ben ik altijd trouw gebleven. Thans bezit ik een F70, en daarnaast een FE-2, 'n FM en 'n EM, en zit op een F3 te azen. Ook wil ik de OM-serie van Olympus compleet krijgen (heb reeds een Om2)

Ook aan middenformaat begonnen, met een Mamiya 645.

Mijn doka (in bruikleen gegeven aan een vriendin) nu tussen twee banen in- met een klein startbedrag opnieuw aan het opbouwen. En dat is leuk!
    Het valt me op dat -net als sigarenzaken- fotozaken en met name zij die dokaspullen voeren in hun assortiment, steeds schaarser worden...Moet nu in am 74 ontwikkelen, en dat terwijl ik vroeger zwoor bij ID-11, D76, tetenal en HC110...

Kortom: een heuse 35-mm freak, niet vies van middenformaat en digitaal (Sony en Canon), die het handwerk van de doka heeft hetondekt. Ik hoop veel in deze community te mogen verkeren.

Matt
    De bleekste inkt is beter dan het beste geheugen...ergo: dat geldt ook voor foto's, maar vergeet niet te kijken.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by matt
    Daarna Minolta, de xg-m, mooi toestel, maar die liet het bij kou snel afweten.

...
    Matt

Welkom Matt,

De X-GM was mijn eerste SLR, heb hem nog steeds, maar de electronica heeft het wel gehad. Speel met het idee hem om te bouwen tot een dedicated infrarood toestel...

groetjes, Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het valt me op dat -net als sigarenzaken- fotozaken en met name zij die dokaspullen voeren in hun assortiment, steeds schaarser worden...Moet nu in am 74 ontwikkelen, en dat terwijl ik vroeger zwoor bij ID-11, D76, tetenal en HC110...
    Van harte welkom Matt.

Je vindt de chemie die je zoekt bij http://www.wolt.nl/ in Zwolle. En andere prima chemie bij http://www.fotohuisrovo.nl/ van Robert Vonk die hier ook mee discussieert.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Welkom Matt, als je aan de oost kant van Utrecht zit, zit je bij mij in de buurt.

Shooter
    Medium Format
    Welkom op APUG, het medium voor de analoge foto en dokatechnieken.

Moet nu in am 74 ontwikkelen, en dat terwijl ik vroeger zwoor bij ID-11, D76, tetenal en HC110...
    Die eerste hebben we ook, een prima ontwikkelaar voor veel films, maar niet specifiek.
    AM50 bijvoorbeeld wel (werkt zoals Tetenal Neofin Blau), maar als je op kristaltechnologie films valt meestal een verkeerde keuze.
    Dan kom je o.a. terecht bij SPUR SLD (werkt zoals Microphen, gevoeligheidsverhogend) of HRX-2 (een Perceptol achtig recept) of voor m.n. portretten de nieuwe SD 2525.
    Wil je een staining ontwikkelaar: Moersch Tanol, een uitstekend PMK alternatief of wil je iets volledig uitwerken m.b.v. zonesysteem: Moersch MZB.

Daarnaast zijn er nog wereldwijd minstens 20 alternatieven te bedenken maar we willen het ook nog graag een beetje betaalbaar houden.

Veel plezier op APUG en we delen overigens de M645 interesse.

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

MTK
    MTK is offline
    MTK's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Begonnen met een Revuetoestelletje, na een jaar een heuse spiegelreflex, te weten een Praktica Super TL2. Wie is er nu niet begonnen met een Praktica (we hebben het over de seventies)?
    Hallo Matt,

Laatst nog mijn oude Praktica uitrusting uit de kast gehaald, puur uit nostalgie. SuperTL1000, LTL en MTL3 en een flink aantal, voornamelijke Oost-duitse, lensen. Misschien ga ik er zelfs nog eens wat rolletje mee vol schieten. Het gaat per slot van rekening niet om het toestel, maar om de fotograaf.

Welkom op dit forum,

Marcel

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin