Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,809   Posts: 1,581,536   Online: 931

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17

Thread: Ter info

Shooter
    Multi Format
    Gilbert,

Volgens mij, kan ik heel goed de veroudering herkennen. Ik weet nu al (zonder AnaPro) dat mijn papier bijna 2x zo lang belicht moet worden! Tevens is de gradatie een stuk zachter geworden t.o.v. het verleden. Ging ik in het verleden uit van gradatie 3, zal ik straks misschien uitkomen op 4 of hoger. Dit heeft tot nu to niets met calibreren en AnaPro te maken. Het vergelijken doe ik met de praktische waarden van het verleden en heden.

Mocht het papier nog goed te gebruiken zijn(ca. 1000 vel), dan ga ik de AnaPro ijken op mijn eigenwijze manier op dit oude papier. Ik ben niet bang voor de calibratie en de moeite die ik moet doen. Sterker nog: ik heb 2 vergroters (LPL en Durst) en zal altijd 2x moeten calibreren....

Mijn bestelling via het postorderbedrijf waar ik al jaren klant bij was, hoop ik halverwege volgende week binnen te krijgen, maar het is bijna Pasen......nog even geduld aub.
    Oost West, Emulsie het best

Pim
    Pim is offline

Shooter
    Medium Format

eigenaar analyser pro

Quote Originally Posted by Emulsief
    OPROEP AAN ALLE EIGENAREN VAN EEN ANALYSER PRO VAN RHSYSTEMS

Voordat ik de nodige artikelen ga schrijven over het gebruik van de AnaPro, zou ik het leuk vinden, dat de mensen die problemen met het apparaat en/of hoe te gebruiken/ijken, dit inhoudelijk via deze draad bekend willen maken.

Om te voorkomen, dat we appels en peren tijdens het schrijven gaan vergelijken, zou ik het gemakkelijk vinden, als een ieder zijn doka-apparatuur, papier en chemicalien even via een PM aan mij bekend maakt (geen woonplaats opgeven graag). Mocht iemand vragen of problemen hebben, dan kan ik altijd even spieken met welke apparatuur hij of zij werkt, zodat ik een 'gepast' antwoord kan geven.

Te verwachten onderwerpen:
    - hoe de Analyser Pro te calibreren op jouw eigen apparatuur, chemie en methode
    - hoe kun je belichting en ontwikkeling van film meten, en verdunning van ontwikkelaar
    - hoe bepaal je de werkelijke gradatie van je papier
    - hoe bepaal je de filterwaardes om diverse gradaties te maken
    - contactvel maken van negatiefstroken: hoe helpt de AnaPro?
    - densiteiten meten van film, hoe nauwkeurig is dat?
    - principe van het zone-systeem
    - wat heb je aan een grafiek of curve van film en/of papier, hoe lees ik dat af?
    - fabrikanten hebben data-sheets van producten (film/papier/chemie) wat staat er in en vooral: wat heb je er aan?

Zelf een onderwerp bedacht? geef het maar aan.

Zoals je ziet, is er heel veel mogelijk. Probleem voor mij is alleen, dat ik (nog) niet weet wat jullie al weten. Maar niemand weet hetzelfde waarschijnlijk. Voor de één is het misschien nieuw of opfrisser, voor de andere voorgekauwde koek.

Beste Emulsief,
    je oproep komt als geroepen.

Ik heb me van de week aangemeld apug.org op advies van dr. Ross. Hoewel de anlyser al meer dan een jaar in mijn doka staat, heeft het apparaat me tot nu toe in het geheel geen tijdwinst of plezier opgeleverd.

Zie mijn e-mail en het antwoord van Dr. Ross

Onderstaande post heb ik ook verstuurd naar het privé mail adres van Anne Marieke (Ik had nog niet uitgevonden hoe je een reply verstuurd)

Omdat ik me net heb aangemeld, stel ik me eerst maar even voor. Ik ben Pim Duurkoop, en ik ben werkzaam als onderzoekscoördinator in de psychiatrie in Amsterdam.

Mijn hobby vanaf de middelbare schooljaren is fotografie en dokawerk met verschillende 6x6 camera’s (Lubitel, Yashica Mat) en nu werk nu al heel lang met Hasselblad, voor zwart wit fofo's en kleurendia's.
    Voor kleurenwerk gebruik ik twee analoge Canon toestellen (A1 en de minder bekende AL-1).

In de doka heb ik met verschillende Durst vergroters gewerkt, te beginnen
    met een M600 en op het moment gebruik ik een L1200 met een CLS 501 kleurenkop.

Sinds ongeveer 1½ jaar ben ik in het bezit van de Analyser Pro, maar in feite heb ik het apparaat nauwelijks gebruikt waarvoor het bedoeld is.

Omdat ik onlangs besloten heb om weer eens te proberen meer uit het apparaat te halen heb ik RH design gemaild.

Richard Ross heeft me naar APUG.ORG verwezen.

Mijn bericht aan Richard Ross en zijn antwoord aan mij geef ik hieronder weer.

Ik hoop dat je me enigszins op weg kunt helpen, maar ik zal zelf ook weer proberen er echt mee te gaan werken.

Met vriendelijke groet,

Pim Duurkoop

Hieronder mijn mail aan Dr. Ross en zijn antwoord.

Dear Dr. Ross,

I am one of your customers I purchased the Analyser Pro about 1 ½ years ago.

After I received the package I tried to do printing for an assignment and at the same time getting used to my analyser, but that was no success.

Although I use Ilford Multigrade paper the standard calibration did not work for me, I ended up several evenings in the darkroom with hardly any suitable picture. In my case working with the Analyser was more time consuming than working without it. At the moment I am using it as a very expensive timer.

I realize that I have to take more time getting used to the analyser without doing real work at the same time.

However I am reluctant to start the calibration. The reason is that I find the instruction manual not very easy to understand especially concerning calibration (that may be caused by my rudimentary knowledge of English).

It is a long introduction, but I would like to ask you if can provide me with the e-mail addresses of a number of other Dutch customers (with their consent of course). I had several addresses but I lost them by a computer crash. I hope to discus working with the analyser with others users in my native language.

I will also ask you to submit my e-mail address to your mailing list.

Yours truly,

Pim Duurkoop

e-mail: pimduurkoop@quicknet.nl

Het antwoord van Dr. Ross

Dear Dr Duurkoop,

At 01:15 02/04/2005, you wrote:

>

>It is a long introduction, but I would like to ask you if can provide

>me with the e-mail addresses of a number of other Dutch customers (with

>their consent of course). I had several addresses but I lost them by a

>computer crash. I hope to discus working with the analyser with others

>users in my native language.

>

>I will also ask you to submit my e-mail address to your mailing list.

>

My best advice would be to join APUG, the Analogue Photography Users Group, www.apug.org. I know there are several Analyser users in the Dutch forums on that site who should be able to help you. We are currently looking at rewriting the instructions and making the calibration process easier to understand. Basically, exposure compensation is worked out by looking

*only* at the highlights, and contrast *only* at the shadows *once the exposure is correct*.

I will give your e-mail address to a Dutch user who is currently looking at a Dutch version of the manual and I'm sure he'll be able to help. Needless to say, if I can be of any further assistance please do ask.

Best wishes

Richard Ross
    Last edited by Pim; 04-11-2005 at 04:05 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Van harte welkom op APUG, Pim!

Ik heb gister voor het eerst mijn AnaPro gecalibreerd. Ik moet eerlijk zeggen, dat als je de handleiding goed begrijpt (is eigenlijk te technisch geschreven) het calibreren niet moeilijk is. In totaal ben ik ongeveer 2 uur bezig geweest om de 5 gradaties te calibreren in de AnaPro. Daarna kon ik het niet meer laten: even een paar foto's afdrukken! Ik moet zeggen dat het resultaat mij enorm meevalt. De negatieven waren ook niet de makkelijkste: voornamelijk sneeuwfoto's van afgelopen winter. Maar toch vond ik ze verrassend goed.

Ik zal proberen deze week mijn procedures te beschrijven en te publiceren.
    Last edited by Emulsief; 04-11-2005 at 03:58 AM. Click to view previous post history.

Pim
    Pim is offline

Shooter
    Medium Format
    Beste Emulsief, hartelijk dank voor je reactie ik wacht met spanning op de beschrijving van de procedures. Ik zal zelf ook proberen met de anlyser te werken zonder dat onmiddelijk de druk van goed werk erachter zit.

Misschien levert dat meer op.

Bedankt voor ja advies om mijn gegevens weg te halen. Als ik nu naar mijn bericht ga lijkt het of ik er niets aan veranderen dus dat is me nog niet geluikt.
    Ik blijf nog wel even proberen.

Pim

Shooter
    Multi Format
    Helemaal onderaan staat (na editen) 'save changes'

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Eenmalig calibreren

Quote Originally Posted by Pim
    Ik zal zelf ook proberen met de anlyser te werken zonder dat onmiddelijk de druk van goed werk erachter zit.

Misschien levert dat meer op.Pim
    Dat is wel het beste uitgangspunt en levert zeker meer op. De AnaPro op zich is een geweldig instrument mits je de moeite neemt om hem (éénmalig) goed te calibreren. Die inspanning betaalt zicht later terug in goede en snelle bruikbare prints om de definitieve vergroting mee te maken.
    Op Apug is al heel wat geschreven over de gebrekkige manual en velen hebben daarbij al een duit in het zakje gedaan om daar opheldering in aan te brengen. Met al deze tips en raadslagen kun je misschien wel je voordeel doen. Kijk eens op de volgende 'draad'.

http://www.apug.org/forums/showthrea...ghlight=AnaPro

Succes en we horen het nog wel...
    harry

Release, the best you can do...

Pim
    Pim is offline

Shooter
    Medium Format
    IK heb mijn adresgegevens weggehaald. Inmiddels heb ik ook nog advies ontvangen van CLogz, dus ik kan weer aan de slag.

Misschien is het een idee om een keer met een aantal ana pro gebruikers een bijeenkomst te organiseren, zodat we in de praktijk van elkaar kunnen zien hoe ermee gewerkt wordt.

Ik ga nu weer uitloggen want ik heb andere werkzaamheden.

Pim

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin