Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,566   Posts: 1,545,366   Online: 1047

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Thread: Ter info

Shooter
    Multi Format

Ter info

Het wordt tijd om mij voor te stellen aan jullie, voordat ik nog meer posts ga plaatsen.

Ik ben Emulsief. Ik ben dus actief op emulsie, net als de rest op APUG.

Na jaren van rommelen en tijdschriften lezen, vond ik het 8 jaar geleden wel tijd om alles eens in de juiste volgorde te leren. Fotovakschool Apeldoorn dus.

In die (vrijgezellen-)periode heb ik verschrikkelijk veel geschoten en geleerd. Vooral portret met flitslicht: ik maar denken dat ik kritisch was, de modellen waren nog veel erger. Maar zo leer je dan ook weer retoucheren. Mijn voorkeur is nog steeds ZW. Dat kan ik tenminste zelf nog afwerken.

Kleur verraadt vaak teveel. We zien alles al in kleur. Wanneer de ZW-film hier grijstinten van maakt, wordt het beeld veel vager. Je mag dan zelf het plaatje kleuren.

Ik werk op KB, 6x6 en 4x5 TC. Een 10kg statief past prima onder alledrie. Het liefst maak ik nu landschapsfoto's met groothoeken.

In de doka staan 2 vergroters klaar: een Durst AC707 en een LPL7451, beide met kleurenkop en diffusor. Tot nu toe werkte ik met een meter/timer van Hauck MSAII. Mensen die deze Durst kennen, zullen meteen roepen dat de externe timer niet werkt op de Durst. Als je 8 jaar technische school hebt gehad, is dat natuurlijk geen probleem, eerder een uitdaging (die gelukt is). Over de Hauk: het werkt wel, maar je ziet het resultaat van een meting pas na afdrukken en drogen. Ik heb onlangs een Analyser Pro van Harry (hka) overgenomen, zodat ik van te voren kan 'zien' hoe de afdruk er uit gaat zien.

Het blijkt, dat meerdere leden problemen hebben met het apparaat, handleiding, gebrek aan kennis zonesysteem en misschien ook wel met de Engelse taal.

Voordat ik de anapro aanschafte, heb ik de handleiding helemaal doorgewroet en vond de handleiding inderdaad niet gebruikersvriendelijk geschreven. Daarom heb ik een stuk of 6 A4'tjes gemaild naar Richard Ross. In die mails stel ik uitbreidingen en verbeteringen voor. Maar er blijken op hun website ook andere calibratie-methoden te lezen. Ook daar is wat op aan te merken, er zitten zelfs fouten in. Richard zal dit allemaal met Chris doornemen en evt. aanpassen. Ook ik maak wel eens fouten.

Nu ik zelf zo'n Analyser Pro heb, wil ik voor mijzelf de calibratie uitvoeren. Mijn papier is 6-10 jaar oud, dus ik zal wel op gradatie 4 moeten afdrukken? Ik zal deze voortgang via APUG publiceren. Tevens wil ik ook uit de doeken doen, hoe je de effectieve gevoeligheid van een film kunt bepalen mbv de AnaPro. Ik hoop na een aantal posts dat alle eigenaren van een AnaPro een hoop duidelijk is geworden, waardoor het inzetten van dit apparaat beter begrepen en toegepast gaat worden.
    Oost West, Emulsie het best

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Welkom bij de club.
    harry

Release, the best you can do...

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Welkom bij Apug en de AnPro Vereniging der Lage Landen.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Emulsief
    ....
    Daarom heb ik een stuk of 6 A4'tjes gemaild naar Richard Ross. In die mails stel ik uitbreidingen en verbeteringen voor.
    ....
    Dag Emulsief.

Welkom.

Zou het mogelijk zijn deze A4 'tje eens door te nemen?. Heb zelf nl. heel wat opmerkingen mbt. de AnaPro.

thx, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Van harte welkom Emulsief.

Voor het calibreren van de anapro zou ik vers papier gebruiken als ik jou was. Anders kun je binnenkort de hele calibratie weer over doen.

Zou je me eens wat van je commentaren op de handleiding toe kunnen sturen? Ik ben iets dergelijks bezig, en het is onzin om dingen dubbel te doen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Voor het calibreren van de anapro zou ik vers papier gebruiken als ik jou was. Anders kun je binnenkort de hele calibratie weer over doen.
    Ik ben juist van plan om het op dit oude papier te doen. Heb ik gelijk ook inzicht op welke manier het papier zich door de tijd heen anders gaat gedragen. Mocht het niet werkbaar meer zijn voor prima afdrukken, dan kan ik het altijd nog inzetten voor contacten van negatiefstroken.

Wat betreft mijn op/aanmerkingen over het manual en andere calibratie-methoden: ik wil dit graag overlaten aan de eigenaar van het document Richard Ross en Chris Woodhouse. Het zou heel vervelend zijn, wanneer ik iets ga beweren wat achteraf niet waar zou zijn! Ik hoop dat ze daar niet te lang mee wachten om een aangepast manual via hun website te laten downloaden. Misschien is het dan leesbaarder en compleet. Kan Anne Marieke haar vertaling ook eens afmaken .

Potverdrie : heb ik mijn doka helemaal voor elkaar inclusief AnaPro en een verbouwde Durst RCP20 doorloopmachine: kan ik geen echte winkel vinden die me de chemicalien kan leveren

Moet je die geschutkoepels in zo'n winkel eens zien: film papier ontwikkelaar Meneer, wij zijn een fotozaak en geen drogisterij.

Vraag: is het normaal dat dit soort leeghoofden in een winkel staan?

Shooter
    Multi Format
    OPROEP AAN ALLE EIGENAREN VAN EEN ANALYSER PRO VAN RHSYSTEMS

Voordat ik de nodige artikelen ga schrijven over het gebruik van de AnaPro, zou ik het leuk vinden, dat de mensen die problemen met het apparaat en/of hoe te gebruiken/ijken, dit inhoudelijk via deze draad bekend willen maken.

Om te voorkomen, dat we appels en peren tijdens het schrijven gaan vergelijken, zou ik het gemakkelijk vinden, als een ieder zijn doka-apparatuur, papier en chemicalien even via een PM aan mij bekend maakt (geen woonplaats opgeven graag). Mocht iemand vragen of problemen hebben, dan kan ik altijd even spieken met welke apparatuur hij of zij werkt, zodat ik een 'gepast' antwoord kan geven.

Te verwachten onderwerpen:
    - hoe de Analyser Pro te calibreren op jouw eigen apparatuur, chemie en methode
    - hoe kun je belichting en ontwikkeling van film meten, en verdunning van ontwikkelaar
    - hoe bepaal je de werkelijke gradatie van je papier
    - hoe bepaal je de filterwaardes om diverse gradaties te maken
    - contactvel maken van negatiefstroken: hoe helpt de AnaPro?
    - densiteiten meten van film, hoe nauwkeurig is dat?
    - principe van het zone-systeem
    - wat heb je aan een grafiek of curve van film en/of papier, hoe lees ik dat af?
    - fabrikanten hebben data-sheets van producten (film/papier/chemie) wat staat er in en vooral: wat heb je er aan?

Zelf een onderwerp bedacht? geef het maar aan.

Zoals je ziet, is er heel veel mogelijk. Probleem voor mij is alleen, dat ik (nog) niet weet wat jullie al weten. Maar niemand weet hetzelfde waarschijnlijk. Voor de één is het misschien nieuw of opfrisser, voor de andere voorgekauwde koek.
    Last edited by Emulsief; 03-24-2005 at 04:36 PM. Click to view previous post history.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Een interessant onderwerp is doordrukken en tegenhouden met de AnaPro EN veranderen van gradatie.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Marc,

Wat bedoel je met het veranderen van gradatie? In jouw geval met die vergroter, is het een kwestie van een ander filter indraaien en klaar (als de hoeveelheid licht dan ook constant is gebleven natuurlijk). Of bedoel je: wanneer moet ik naar een andere gradatie met een bepaald negatief (op het oog, meten op densiteit of met de schaalverdeling op de AnaPro)?

Kun je het 'probleem' of verzoek wat nauwkeuriger omschrijven? Misschien is het voor anderen ook wel herkenbaar....

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Emulsief
    Ik ben juist van plan om het op dit oude papier te doen. Heb ik gelijk ook inzicht op welke manier het papier zich door de tijd heen anders gaat gedragen. Mocht het niet werkbaar meer zijn voor prima afdrukken, dan kan ik het altijd nog inzetten voor contacten van negatiefstroken.
    Als je calibreren leuk vindt, ga je gang. Maar bedenk wel dat je het oude papier niet met het huidige papier kunt vergelijken. Als je echt wilt weten hoe papier veroudert, had je het moeten calibreren toen het 10 jaar geleden vers was, en dat dan vergelijken met je resultaten vandaag.

Potverdrie : heb ik mijn doka helemaal voor elkaar inclusief AnaPro en een verbouwde Durst RCP20 doorloopmachine: kan ik geen echte winkel vinden die me de chemicalien kan leveren

Moet je die geschutkoepels in zo'n winkel eens zien: film papier ontwikkelaar Meneer, wij zijn een fotozaak en geen drogisterij.

Vraag: is het normaal dat dit soort leeghoofden in een winkel staan?
    Helaas is dat tegenwoordig inderdaad normaal. Het zijn al lang geen fotografen meer. Het zijn onervaren dozenschuivers geworden die zich de aanbieding van vorige maand niet eens meer herinneren. Laat staan chemie.

Wat zoek je precies voor chemie? En in welk deel van Nederland woon je? Misschien weet iemand van ons een adres bij je in de buurt. Verder vindt je bij postorderbedrijf www.wolt.nl in Zwolle alles wat je nodig hebt. Bovendien hebben we hier op apug NL deelnemers die nu geen reclame meer maken, maar intussen wel papier, film en dokachemie verkopen
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin