Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,563   Posts: 1,545,298   Online: 779

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    35mm

Kennismaking, voorstelling, vraagje...

Zoals dat waaarschijnlijk meer gaat, heb ik dit adres van een vriend gekregen. Hij raadde me dit zeer aan, dus ik ben benieuwd.

Mij even voorstellen ?
    Mijn naam is Staf, ik ben 48 jaar en woon in het centrum van de koekestad. Antwerpen dus. Heb de laatste twee jaar avondschool fotografie gevolgd in Syntra (met gemengde gevoelens). Het derde en laatste jaar heb ik om verschillende redenen niet doorgezet, o.a. omdat ik m'n tijd wou besteden aan zwart wit fotografie. Voornamelijk dan portret- en naaktfotografie.
    Mijn living kan ik omtoveren tot een studio(tje). Een jaartje geleden heb ik tweedehands een systeem gekocht voor achtergronden om op te hangen, alsook een studioflits van Hensel met softbox diameter 1 meter.

Ondertussen heb ik wat sessies gedaan, met bemoedigende resultaten.
    Volgende zaken houden mij nu nog bezig: mijn stoffen zwarte achtergrond is heel mooi maar blinkt een beetje. Is niet zwart zwart op papier. Soms zijn m'n afdrukken ook overwegend grijs ipv scherp contrast z/w. En jammer genoeg kan ik op m'n studioflits niet meer rekenen. Flits maar een keer of tien meer op 36. Een oud model laten nakijken ? Kost vermoedelijk te veel.
    Ben reuze benieuwd naar jullie reacties en hoop hier interessante mensen te leren kennen, leerrijke gesprekken te hebben.

Bedankt en tot later,

Staf

Shooter
    Multi Format
    Hallo Staf en welkom!

Ikzelf hou me niet bezig met studiowerk (wegens plaatsgebrek en ik heb er het materiaal nog niet voor), maar een aantal anderen doen dat wel. Fred o.a. heeft ook een demonteerbare studio in zijn garage.

Groeten,
    Geert

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Staf
    Mijn stoffen zwarte achtergrond is heel mooi maar blinkt een beetje. Is niet zwart zwart op papier.
    't Is altijd lastig om zo maar adviezen te geven, zonder de concrete situatie te kennen... maar "here it goes": het materiaal van het doek is wel belangrijk, synthetisch glanst vaak meer. Ik heb van horen zeggen dat (brandwerend) zwart theaterdoek goed werkt. Wellicht dat iemand hier iets meer over kan zeggen, want ik heb er zelf nog geen ervaring mee.
    Soms zijn m'n afdrukken ook overwegend grijs ipv scherp contrast z/w.
    Als het onderwerpscontrast laag is zou je kunnen proberen je film iets langer te ontwikkelen (en eventueel de belichting hierop aanpassen; zie documentatie over het zone systeem op dit forum). Ook zou je meer contrast met een filter (bijvoorbeeld oranje) kunnen bewerkstelligen.
    Ben reuze benieuwd naar jullie reacties en hoop hier interessante mensen te leren kennen, leerrijke gesprekken te hebben.
    Hopelijk heeft u iets aan mijn reactie... en anders wellicht aan de reacties van meer ervaren lieden op dit forum!

Jeroen

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hallo Staf, van harte welkom.

Volgende zaken houden mij nu nog bezig: mijn stoffen zwarte achtergrond is heel mooi maar blinkt een beetje. Is niet zwart zwart op papier.
    Als de hele achtergrond niet goed zwart is belicht je hem teveel. Als slechts de glimmende delen in het negatief opduiken ligt het aan het materiaal. Ik heb prima ervaringen met het soort "kunstfluweel" wat je gewoon op de markt kunt kopen. Zelfs als je meerdere stukken aan elkaar naait zie je dat op de foto niet terug.

Soms zijn m'n afdrukken ook overwegend grijs ipv scherp contrast z/w.
    Ook dat is een belichtingsfout en/of een ontwikkelfout. Als je het verschil tussen donkere achtergrond en hoge lichten groter maakt wordt ook het contrast in je afdrukken hoger. Dus meer licht op het onderwerp, minder licht op de achtergrond (en let ook op vals omgevingslicht). Als dat niet helpt zijn je negatieven te flauw. Probeer het eens met 20 % - 30 % meer ontwikkeltijd.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus
    Fred o.a. heeft ook een demonteerbare studio in zijn garage.
    Waar zit Fred toch tegenwoordig? Fred!?

Staf: leuk dat we er weer een Belg bijhebben - voor alle duidelijkheid ik heb een Europees gevoel dus de rest hoort er ook bij
    Er zijn hier vast wel een heleboel mensen die je leerrijke dingen kunnen vertellen. Maar ik heb een vraagje: syntra is dat dan die opleidingsschool die ook in brugge fotografie geeft? Syntrawest zeker? Waarom had je gemengde gevoelens, als je dat wil vertellen? (ik zou zelf ooit voor avondcursussen opteren, bvb in sint lucas maar vraag me af of er nog betere alternatieven zijn... en het moet binnen 4 jaar nog analoog zijn!)
    Heeft er soms iemand ervaringen met de cursussen fotografie van het KISP?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    4x5 Format

mijn stoffen zwarte achtergrond is heel mooi maar blinkt een beetje. Is niet zwart zwart op papier.
    Staf
    Staf,
    Om de achtergrond zwarter te houden zijn er een aantal dingen die je kan
    doen, a) onderwerp verder van de achtergrond, b) meer tegenlicht gebrui-
    ken, C) je licht zo plaatsen dan er weinig licht valt op de achtergrond bijv.
    werken met " snoetjes".

René de Caluwé

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Snoetjes

Quote Originally Posted by bariet58
    werken met " snoetjes".René de Caluwé
    Rene,
    Wat zijn "snoetjes", behalve dat ik daar de smoeltjes van de modellen onder versta?
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Dag Pieter en dag allemaal !

Amai, dit had ik niet direct verwacht. Zoveel reacties, en zo snel ! Echt waar, dank u allemaal ! Goede tips, die ik zeker ga opvolgen.

Wat Syntra betreft: ja, die zullen zeker ook wel in Brugge zitten. Wat die gemengde gevoelens betreft: wel, op die twee jaar hebben we niet bijster veel geleerd. Het eerste jaar zeker niet wat de doka betreft. Het was allemaal zelf uitzoeken, uitproberen. Cursusboek waren kopies van een boek dat ik deze week bij De Slegte gevonden heb. Eentje van 1977. We hadden wel al door dat het niet nieuw was, maar dit...pft. Plus gebrekkige infrastructuur. Het tweede jaar van hetzelfde, plus die ene leraar die zich moest verdelen over drie klassen. Gesprekken met de directie hielpen ook al niet. Ongeveer een derde van de leerlingen hield het dan ook voor bekeken. Ik ben er mee gestopt omdat het derde jaar enkel kleuropdrachten inhield en ik wou mijn tijd verder besteden aan zwart/wit fotografie.
    Maar vermoedelijk ga ik na de zomer naar de Nijverheidsschool. Ik ben daar enige tijd geleden gaan kijken en...waw ! Verschillende modules, verschillende leraars, prachtig materiaal en studio's. Dus...
    Voilà, ik hoop u eveneens geholpen te hebben.

Tot later ?

Staf

Staf: leuk dat we er weer een Belg bijhebben - voor alle duidelijkheid ik heb een Europees gevoel dus de rest hoort er ook bij
    Er zijn hier vast wel een heleboel mensen die je leerrijke dingen kunnen vertellen. Maar ik heb een vraagje: syntra is dat dan die opleidingsschool die ook in brugge fotografie geeft? Syntrawest zeker? Waarom had je gemengde gevoelens, als je dat wil vertellen? (ik zou zelf ooit voor avondcursussen opteren, bvb in sint lucas maar vraag me af of er nog betere alternatieven zijn... en het moet binnen 4 jaar nog analoog zijn!)
    Heeft er soms iemand ervaringen met de cursussen fotografie van het KISP?[/QUOTE]

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by PieterB
    Waar zit Fred toch tegenwoordig? Fred!?

Heeft er soms iemand ervaringen met de cursussen fotografie van het KISP?
    Beste Pieter,

Druk met de job tot midden juli denk ik.
    Een beetje 2 functies aan het combineren... dus fotografie niet prioritair in het hoofd.

Voor avond én zaterdagcursussen: Academie Anderlecht of Hasselt scoren zeer goed!!
    In Gent ( en St.-Niklaas?) zijn er zeker goeie alternatieven.
    Hou de diverse opendeurdagen van midden tot einde juni in het oog!

mvrgr
    Fred
    Last edited by fred; 05-26-2005 at 12:22 AM. Click to view previous post history. Reason: correction

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by fred
    In Gent ( en St.-Niklaas?) zijn er zeker goeie alternatieven.
    Hou de diverse opendeurdagen van midden tot einde juni in het oog!
    Als student fotografie aan de academie in Gent, kan ik natuurlijk niet anders dan de avondschool hier bij ons ook aanraden
    Ik doe het voltijds, maar een aantal van mijn docenten geven ook avondlessen.
    Het is dan wel vrij intensief: 10u/week.

Groeten,
    Joachim

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin