Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,206   Posts: 1,531,819   Online: 868

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: Who am I?

Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm

Who am I?

Hallo iedereen,

Ik ben Evi. Ik ben op dit forum terechtgekomen toen ik via Google op zoek was naar informatie over het drogen van barrietpapier. Ik ben laatstejaarsstudent fotografie in avondopleiding bij Syntra Hasselt.

Ik ben in 2004 begonnen als digitale fotograaf met een Canon EOS 300D. Ondertussen is die vervangen door een 10D en die heeft er sinds deze zomer een analoog broertje bij, de Canon 30V Q. Ik moet zeggen dat analoge zwart-wit fotografie me toch echt wel aanspreekt. De sfeer die uit een analoge afdruk straalt, vind ik persoonlijk niet te vergelijken met digitaal. Ik vind dat digitale en analoge fotografie eigenlijk 2 verschillende zaken zijn en ik kan dan ook moeilijk de vergelijking maken. En dat hoeft ook niet...

Ik heb nog geen website, dus ik kan jullie niets van mijn werk laten zien. Een website maken, dat is zo één van die lange termijn plannen van mij, hehe.

Dat was het zo ongeveer wel voorlopig. Groetjes! Evi.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Evi
    Ik ben laatstejaarsstudent fotografie in avondopleiding bij Syntra Hasselt.

... en die heeft er sinds deze zomer een analoog broertje bij, de Canon 30V Q.
    Wat apart... beginnen ze 'op school' tegenwoordig niet meer met analoog in de DoKa? Hoe dan ook, van harte welkom... ik ben ervan overtuigd dat je hier ook nog praktische kennis zult opdoen!
    Jeroen

Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm

Digitaal/Analoog

Bij Syntra is het allemaal een beetje vreemd verlopen. Normaalgezien duurt de opleiding 3 jaar: een basisjaar, een 1ste en een 2de. Ik heb door een toelatingsproef en een portfolio het basisjaar mogen overslaan en ben dadelijk in het eerste jaar mogen beginnen. Dat ik toen zo goed als nog nooit analoog gefotografeerd had, daar maakten ze toen niet zo'n punt van. Van de 6 opdrachten in het eerste jaar was er maar 1 verplicht zwart-wit analoog, dus kon ik het wel redden met mijn digitaal toestel.

Deze zomer zijn de docenten tot het besef gekomen dat de opleiding zich toch wel op een erbarmelijk niveau bevond en hebben ze de hele structuur omgegooid. Vanaf nu wordt er bijna uitsluitend analoog gefotografeerd en zwart-wit afdrukken dienen op barrietpapier te gebeuren. Het aantal opdrachten is ook serieus opgetrokken tot 12 met tussen de 3 à 7 foto's per opdracht. Maar dat vind ik niet erg, want ik besef wel dat ik met analoge fotografie véél meer kan leren dan met digitaal!! Digitaal is supercool, maar analoog fotograferen is veel bewuster fotograferen. Het geeft je veel meer voeling met fotografie maar dat moet ik jullie hier niet komen uitleggen zeker? ;-).

Groetjes, Evi.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    ...maar dat moet ik jullie hier niet komen uitleggen zeker? ;-).
    Ik denk dat de meesten hier daar al wel 'achter zijn'... 't heet immers geen DPUG . Fijn te horen dat je school 't ook door heeft :-). Nee, zonder gekheid. Persoonlijk zal het me allemaal worst wezen waar een professioneel fotograaf mee werkt... voor mij is het eindresultaat het meest belangrijk. Digitaal heeft gewoon het 'nadeel' dat het allemaal wat makkelijk gaat en dat daarom vaak de kwantiteit omhoog gaat en de kwaliteit naar beneden... MAAR dit ligt in mijn optie volledig aan de fotograaf die ermee werkt, en niet aan de techniek.

Anyway, wat ik vind is ook niet belangrijk... maar ja, 't is een forum, dus ik mag mijn visie geven :-). Zelf ben ik gewoon aan het hobby-en en dat vind ik heerlijk in de DoKa; erg fijn dat het niet kosten-efficient hoeft!

Jeroen

Shooter
    Multi Format
    ...Deze zomer zijn de docenten tot het besef gekomen dat de opleiding zich toch wel op een erbarmelijk niveau bevond en hebben ze de hele structuur omgegooid. Vanaf nu wordt er bijna uitsluitend analoog gefotografeerd en zwart-wit afdrukken dienen op barrietpapier te gebeuren...
    Amai!
    Fred springt bij het lezen van deze lijnen ongetwijfeld een gat in de lucht!!!
    Welkom Evi.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Evi, van harte welkom op Apug. Hopen nog mooi werk van je te mogen zien.
    Nederlands spreekwoord luidt; beter ten dele gekeerd dan ten halve gedwaald (of zoiets). Hetgeen zoveel wil zeggen dat je ondanks de start in digi-dinges toch min of meer je hart hebt verpand aan ana-logi.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Deze zomer zijn de docenten tot het besef gekomen dat de opleiding zich toch wel op een erbarmelijk niveau bevond
    Is dit een meer gehoorde klacht bij alle fotografieopleidingen? of geldt dit alleen bij lokale instellingen?

Wie heeft er recente ervaringen bij één van de fotovakscholen in België en/of Nederland?

Groetjes,

Robert

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Allereerst welkom Evi,

Robert,
    Ik weet uit eigen ervaring dat de Fotovakschool in Apeldoorn de laatste jaren een grote verandering heeft ondergaan. Er is meer nadruk gekomen op vormgeving en compositie, getuige ook de opleiding fotografische vormgeving. Helaas heeft er ook een grote verschuiving plaatsgevonden richting de digitale techniek. Op zich niet erg, techniek is immers ondergeschikt, maar de verandering die werdt ingezet, meer vormgeving en composite en minder techniek, wordt hier weer deels ongedaan gemaakt. Je merkt toch dat er veel over techniek (wie heeft het nieuwste digitaaltje) wordt gesproken en dat dan vormgeving/compositie weer ondergeschikt is.
    Blijft toch lastig hoor al die keuzes, techniek, compositie, digitaal, vormgeving, analoog....
    groet, Ronald

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus
    Amai!
    Fred springt bij het lezen van deze lijnen ongetwijfeld een gat in de lucht!!!
    Welkom Evi.

G
    Nie alleen Fred

Ook Marc (XTOL evangelist en bariteur, student academie Hasselt)
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Nie alleen Fred

Ook Marc (XTOL evangelist en bariteur, student academie Hasselt)
    Haha, bariteur. Terug uit verlof???

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin