Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,497   Posts: 1,543,073   Online: 910

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Thread: voorstellen

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm

voorstellen

Dag iedereen,

Ik ben Kristof, 27 jaar jong, woon in Gent, België, en sinds 3 maanden bezig met analoge fotografie. Enkele jaren terug is mijn interesse voor fotografie begonnen. ik werd gefascineerd door "mooie" foto's en had zelf ook zin om foto's te maken, zonder specifieke reden.

Een jaartje terug een digitale camera gekocht (geen reflex, maar een zogenaamde "prosumer", Panasonic FZ20). Mijn interesse groeide nog, en dan beginnen zoeken naar fotografie opleidingen in het Gentse. Sinds september volg ik fotografie avondonderwijs bij het KISP.

De opleiding is volledig gebaseerd op analoge zwart/wit fotografie. In het eerste jaar leer je de camera kennen, film ontwikkelen, afdrukken op RC papier, maar ook theorie over compositie, licht etc etc. Het 2de jaar leer je afdrukken op bariet.

Al van in het begin ben ik enorm gemotiveerd en heb al heel wat bijgeleerd en zeer blij dat ik aan de opleiding begonnen ben.

Het ontwikkelen van de films, het afdrukken in de donkere kamer etc bevalt me ook en ik vind er rust in. Het is eens iets anders dan achter de pc zitten!

Ben nu bezig mijn donkere kamer thuis in te richten. Hoop tegen eind deze week mijn eerste afdrukken te maken.

Omdat iedereen wel houdt van materiaallijstjes , ik gebruik een 2de hands Nikon F80 met Nikon 24-85mm 3.5-4.5 AF-S objectief (zeer tevreden over). Mijn vergroter is een Durst M600. Gebruik voorlopig uitsluitend Tmax 400 filmpjes en Ilford Multigrade RC papier.

Ik hou oa van het werk van volgende fotografen (bekend en onbekend):

-André Kertész
    -Stefan Rohner (http://www.pbase.com/magus)
    -Paul Teixeira (http://www.pbase.com/paul_teixeira)
    -Stephan Vanfleteren (http://www.stephanvanfleteren.com/)
    -Carl De Keyser (http://www.carldekeyzer.com/)
    -...

Ik heb een webgallerij, maar voorlopig staan er enkel vakantie fotootjes gemaakt met digitale camera. Binnenkort hopelijk aangevuld met analoog z/w werk : www.pbase.com/kristof_a

Groeten, en veel fotografisch plezier en succes gewenst aan iedereen!
    Kristof

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Kristof, hoe bevalt de opleiding bij het KISP je? Zijn er veel medestudenten? Hoe zit het met de docenten? En opdrachten? Ik ben nl van plan ook 'iets' te volgen (binnen 2 jaar) in Gent (woon zelf in de buurt van Aalter) maar weet niet goed waar.

Toon gerust eens die zwart-witjes binnenkort!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Klinkt goed bezig te zijn.

Welkom op APUG.
    TIP: Amaloco Variprof is een OEM produkt met eenzelfde bekend Engels fotopapier wat jij gebruikt.

Groetjes,

Robert

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Kristof,

Ten zeerste welkom hier.

En nieuwsgierig: wie zijn je leraars? Welke scholen heb je in het gentse allemaal (graag overzicht ervan) ?
    Hoeveel mede-leerlingen? Waar staat "KISP" voor??
    Waarom bevalt je de doka? ben je IT-er??

mvrgr
    Fred

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Fred, KISP is een centrum voor volwassenonderwijs. Mijn ouders volgen er ook wat eenvoudige computerdingen. Normaalgezien goede opleidingen. zie www.kisp.be
    Ik denk dat er hiernaast nog een tweetal 'scholen' zijn die na de werkuren fotografie aanbieden in Gent. (Sint-Lucas,...?)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    Tof, al die leuke reacties!

Er zijn wat vragen over de opleiding, wat meer informatie:

Ik ben erg tevreden over de opleiding. We zijn als ik me niet vergis met een zestigtal studenten, maar praktijkles wordt gegeven in groepjes van ongeveer 8. Er is voor elk groepje 1x praktijkles in de week s'avonds (bij mij maandag, ben dus net terug). De theorieles is zaterdag voormiddag van 9u-12u30 om de 2 weken (1 week wel, 1 week niet) met iedereen samen in een auditorium.

De praktijkles loopt van 18u30-22u. De eerste lessen wordt de camera besproken en negatiefontwikkeling uitgelegd, maar nadien is het de bedoeling dat er foto's afgedrukt worden in de doka. Iedereen heeft zijn eigen vergroter ter beschikking. De leraar is er natuurlijk ter ondersteuning en helpt foto's te beoordelen en geeft uitleg hoe ze te verbeteren (contrast, doordrukken, tegenhouden,...).

De theorieles bespreekt de camera, objectief (soorten,...), compositie, soorten fotopapier, licht, etc... Elke theorieles wordt afgesloten met reportage over een fotograaf.

We krijgen zo een 7-8 tal opdrachten voor het ganse jaar. Telkens moeten we ongeveer 5 foto's afleveren. Behalve de laatste opdracht voor welke we 1 foto moeten kiezen uit filmpje van 36 rond hetzelfde onderwerp. Je moet dan de keuze kunnen verdedigen etc.

De leraar van zowel theorie als praktijk in het eerste jaar is Krist Demasure. Erg sympathieke en goeie leraar vind ik. Je merkt ook dat fotografie een passie is voor hem. Indien je praktijk in Deinze volgt, dan is de praktijkleraar iemand anders, wie weet ik eigenlijk niet.

Als je al ervaring hebt met negatief/positief ontwikkeling zal het misschien wat traag gaan in het begin, maar de bespreking van foto's en tips zijn misschien altijd interessant. Natuurlijk te zien hoeveel ervaring je al hebt. Voor mij is het super! Ik maak ook duidelijk vorderingen.

De andere opleidingen in het Gentse zijn Sint Lucas en de Academie. De hoofdreden waarom ik niet voor deze gekozen heb is dat je veel meer les hebt, bijna niet te combineren met voltijds job. Ik heb geen spijt van mijn keuze.

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    Fred: Ik ben inderdaad IT'er van beroep. Hoe kom je erbij?

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by kad
    Ik wil niet voor Fred spreken, maar eh, het aandeel IT'ers is hier wel opvallend hoog....(me too).

De verklaring hiervoor IMHO:

1: Er zijn fotograferende IT'ers die na een werkdag beeldschermwerk niet opnieuw thuis met de PC willen stoeien om fotografie te bedrijven.

2: IT'ers zoeken vanwege hun achtergrond sneller gelijkgestemden op het internet dan digibeten dat zouden doen (omdat ze niet weten hoe).

De combinatie van beide zal het fenomeen wel verklaren.

Huib

Shooter
    Multi Format
    Ik ook en ik werk in Gent.

KAD,

mocht je eens zin hebben, dan gaan we samen wel een pint pakken.

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Intuitie? Of stond het reeds min of meer in je intro-tekst?

mvrgr
    Fred

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin