Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,912   Posts: 1,521,636   Online: 1005

Results 1 to 8 of 8
    Schotc's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Even voorstellen

Hallo, iedereen vond het tijd om me even voor te stellen. Ook op het platteland staat de vooruitgang niet stil, en bestaat er nu eindelijk de mogelijkheid om via de kabel te interneten.
    En is er voor mij een wereld opengegaan. Heb me bij APUG.ORG laten registreren door de gemoedelijke stemming, en de aanwezige kennis.
    Heb maar voor de fictieve naam Schotc gekozen, zag in 1965 voor het eerst in Fryslan het daglicht.

6 jaar geleden bewust voor de analoge fotografie gekozen, en wel voor zwart wit, in die tijd ook aan een eigen doka begonnen, niet kunnen vermoeden dat een doka eigenlijk nooit af is. Maar na 6 jaar kan ik zeggen dat ik op dit moment tevreden ben met mijn apparatuur, en me volledig richt op het fotograferen zelf en de afdruk . (is de verleiding soms wel groot om nog iets aan te schaffen, als je ziet wat mensen inruilen weg doen, of te koop zetten wegens overgaan van, hoef ik hier gelukkig niet uit te leggen)

Ben begonnen met een compleet gekregen doka, mijn eerste vergroter was een Pallas Senior met een dubbele condensor haarscherp maar dodelijk in combinatie met stof smerige negatieven of niet met respect behandelde contrast filters. Druk nu af met een kleurenvergroter van Philips bij de meeste wel bekend dacht ik, de PCS130 met een Tri-One PCS150 unit en als back-up heb ik nog een Meopta Axomat met kleurenkop staan. Chemie Amaloco en papier van Ilford, om financiële redenen plastic. Gebruik sinds anderhalf jaar hoofdzakelijk film van het merk Efke.

Fotografeer met een Pentax-MZ10 en een Pentax MZ-6, ooit begonnen met een Pentax ME-Super. De ME-super is eigenlijk tot de draad toe versleten, maar kan moeilijk afstand doen van deze camera.

Toch een paar concessie gedaan wat digitaal betreft, op gegeven moment een digitale lichtmeter en een filmscanner aangeschaft .Filmscanner is puur voor archivering en een beetje ter vervanging van contactafdrukken. Computers en software hebben niet veel geheimen voor me. Maar ik sta nog liever een middag in de doka voor 1 of 2 afdrukken dan dat ik een uur met de computer bezig ben .

Vorige week voor het eerst met mijn voor 2 euro aangeschafte Zeis Ikon Nettar een 120 Ilford rolletje volgeschoten, en was aangenaam verrast door de kwaliteit van de negatieven en afdrukken, wat je met een lichtmeter en gezond verstand kunt bereiken. Ben bang dat er nu gespaard zal gaan worden voor de aanschaf van een camera in het middenformaat.(je kunt tegenwoordig apparatuur aanschaffen, al is het niet nieuw, waar je vroeger als amateur alleen maar van kon dromen)

Vind het moeilijk om mijn manier van fotograferen te omschrijven, voor mij is een foto geslaagd als deze een verhaal verteld, al is het symbolisch. Verder veel architectuur met herhalende lijnen, of grote contrasten. Ben ook steeds meer onderweg met mijn statiefje en camera om landshappen te fotograferen. De uitdaging voor mij is om een afdruk te maken die er uit ziet, zo als ik hem in mijn hoofd had. Heb respect voor mensen die dit wel kunnen. Fotobladen de deur uitgedaan, lees ze wel in de bibliotheek.

Verder ben ik het type die wat meer op de achtergrond meeleest en zijn eigen gang gaat, mocht ik een vraag hebben of wellicht het idee hebben iets te kunnen bijdragen in een discussie of probleem zal ik dit niet nalaten.(deze manier van communiceren is nieuw voor me, dus geef me de tijd om hier wat in te groeien)

Bij deze dan, voor mijn doen al een heel verhaal.
    Gr Schotc.

Shooter
    Multi Format
    Ben bang dat er nu gespaard zal gaan worden voor de aanschaf van een camera in het middenformaat.
    Hehe... je kan er niet meer vantussen!

Welkom Schotc. Afgeleide van Scotch Whiskey?

G

Shooter
    Medium Format
    Er zal weer eens drank in het spel zijn.................

Welkom SchotC bij APUG. Zit een trip van Fryslan naar Soesterberg er op Zondag 20 november ook in?

Groetjes,

Robert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    SchotC,
    Gegroet op APUG. Herken veel van je verhaal op mijn eigen situatie geprojecteerd dan. Elke vraag of elke bijdrage hoe klein ook is hier van harte welkom.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Die groep wordt alsmaar groter hier! Tof!
    Zouden we ze niet de Vlaams-Nederlandse "Academie" voor Analoge Fotografie noemen? Of is het eerder Zelfhulpgroep ipv Academie...

De VNAAF... of de VNZAF...

Een mooi initiatief van Gilbert l' Argentique

Schotc's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ben bang dat een trip van Fryslan naar Soesterberg er op zondag 20 november niet in zit. Heb tot mijn spijt drie weken geleden een staaltje stervensbegeleiding op mijn 17 jaar oude Opel Corsa moeten toepassen, zal nu wel een vierkant pakje zijn geworden. (motor was nog redelijk taai ook 20 km zonder water kan best) .Als de handel een beetje wil staat er binnenkort een Opel B Kadett Coupe voor de deur. Moet nog wel even een andere motor in, vind dat flinstone gedoe maar niks.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Een mooi initiatief van Gilbert l' Argentique
    Het echte initiatief lag bij Sean in Nieuw Zeeland. Ik heb alleen gezorgd dat er een Nederlandstalige en een Franstalige sectie bijkwam.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Schotc
    Ben bang dat een trip van Fryslan naar Soesterberg er op zondag 20 november niet in zit. Heb tot mijn spijt drie weken geleden een staaltje stervensbegeleiding op mijn 17 jaar oude Opel Corsa moeten toepassen, zal nu wel een vierkant pakje zijn geworden. (motor was nog redelijk taai ook 20 km zonder water kan best) .Als de handel een beetje wil staat er binnenkort een Opel B Kadett Coupe voor de deur. Moet nog wel even een andere motor in, vind dat flinstone gedoe maar niks.
    Met een beetje geluk rij ik er naartoe vanuit Hoogeveen of Meppel. Plaats genoeg in de auto. Is al wat dichter bij Fryslan...
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin