Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,934   Posts: 1,557,039   Online: 1254

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17

Thread: Jed Freudenthal

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Voor een ieder die de high definition ontwikkelaars aanspreken, is het interessant om wat meer te weten te komen over dit onderwerp. Dan moet ik echter weten, op welk technisch niveau ingestoken kan worden. Overigens, alle ontwikkelaars van voor 1926 zijn high definition ontwikkelaars. Ze geven het licht (en dus ruimte, ruimtelijkheid en gevoel) op ongeevenaarde wijze weer.
    Jed
    Bedoel je ontwikkelaar gebaseerd op Metol, of op Pyro?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Bedoel je ontwikkelaar gebaseerd op Metol, of op Pyro?
    High definition ontwikkelaars geven de high spatial frequencies goed weer en verhogen de herkenbaarheid. Hetzelfde zie je in het verschil tussen gewone TV en high definition TV. Deze wat abstracte beschrijving zegt misschien niet veel. Je moet maar eens bekijken wat het resultaat is.
    Mijn high definition ontwikkelaars zijn op pyrogallol en pyrocatecheine gebaseerd. Maar een high definition ontwikkelaar is daar niet noodzakelijkerwijs op gebaseerd. Zeker voor LF zijn de high definition ontwikkelaars de meest gewaardeerde ontwikkelaars. ( de fijn korrelontwikkelaars zijn in het algemeen uitgesproken low defition ontwikkelaars en geven snel 'grauwe' resultaten.
    Het beste is: eerst de resultaten bekijken en dan ga je verder. Ik kan mij voorstellen dat je een bijeenkomst of workshop hebt met als thema negatiefontwikkelen voor grootformaat en middenformaat. Dan zou ik, mede op basis van jullie reacties, een samenvatting kunnen schrijven, die we publiceren op de APUG website. Op die manier hebben meer mensen profijt van de ervaringen ( en de receptuur).

Jed

Shooter
    4x5 Format
    High definition ontwikkelaars geven de high spatial frequencies goed weer en verhogen de herkenbaarheid. Hetzelfde zie je in het verschil tussen gewone TV en high definition TV. Deze wat abstracte beschrijving zegt misschien niet veel. Je moet maar eens bekijken wat het resultaat is.
    Mijn high definition ontwikkelaars zijn op pyrogallol en pyrocatecheine gebaseerd. Maar een high definition ontwikkelaar is daar niet noodzakelijkerwijs op gebaseerd. Zeker voor LF zijn de high definition ontwikkelaars de meest gewaardeerde ontwikkelaars. ( de fijn korrelontwikkelaars zijn in het algemeen uitgesproken low defition ontwikkelaarsce en geven snel 'grauwe' resultaten.
    Het beste is: eerst de resultaten bekijken en dan ga je verder. Ik kan mij voorstellen dat je een bijeenkomst of workshop hebt met als thema negatiefontwikkelen voor grootformaat en middenformaat. Dan zou ik, mede op basis van jullie reacties, een samenvatting kunnen schrijven, die we publiceren op de APUG website. Op die manier hebben meer mensen profijt van de ervaringen ( en de receptuur).

Jed
    Jullie zullen wel denken: als high definition zo interessant is, waarom wordt het niet meer ingezet? Het antwoord: In 1926 is de kleinbeeldfilm tevoorschijn gekomen. Deze maakte ontwikkelaars uit de D 76 familie noodzakelijk ( ivm de korrel). De suprematie van kleinbeeld en D 76 heeft de aandacht afgeleid bij LF. Je hebt bij LF in het geheel geen D 76 nodig. Trouwens in de USA en Engeland is men zich de voordelen van high definition bewust, hetgeen ook in de literatuur tot uitdrukking komt. Het is ook een beetje Nederlandse onbekendheid.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    ...

Jed
    ten zeerste geïnterresseerd...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Dat is inderdaad wat vaag. Wat bedoel je precies met high definition? Hoge resolutie? Hoog contrast? Of hoge randscherpte? Ik vermoed dat je het laatste bedoelt, omdat hogere resolutie niet automatisch meer scherpte-indruk geeft. En omdat meer contrast gemakkelijk te regelen is met vrijwel elke ontwikkelaar.

Mijn high definition ontwikkelaars zijn op pyrogallol en pyrocatecheine gebaseerd. Maar een high definition ontwikkelaar is daar niet noodzakelijkerwijs op gebaseerd. Zeker voor LF zijn de high definition ontwikkelaars de meest gewaardeerde ontwikkelaars.
    Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je zoekt. AA gebruikte het liefst HC110. Niet omdat die scherper of fijnkorreliger was (integendeel), maar omdat deze ontwikkelaar zo gemakkelijk was in gebruik.

Sandy King heeft met Pyrocat HD ook een "high definition" pyro ontwikkelaar gecreëerd. Hij bedoelt hiermee eigenlijk "hoge randscherpte". Ik heb echter nog nooit een afdruk van Pyrocat HD in handen gehad. Dus ik kan er niet over oordelen of dat beter is.

de fijn korrelontwikkelaars zijn in het algemeen uitgesproken low defition ontwikkelaars en geven snel 'grauwe' resultaten.
    Daarmee ben ik het niet eens. Veel fijnkorrelontwikkelaars lossen een deel van de korrel op. Vooral de ultrafijnkorrel ontwikkelaars werkten daardoor onscherp. Maar op metol gebaseerde ontwikkelaars met een hoog natriumsulfiet gehalte, zoals Perceptol, zijn fijnkorrelontwikkelaars die heel scherp kunnen werken. Perceptol 1+3 geeft verhoogde randscherpte. En de oudste randscherpte ontwikkelaar FX1 van Crawley is daar een variant op. FX1 kan zodanige resultaten geven dat de afdruk meer op fotogravure gaat lijken dan op een foto. Het is dan maar de vraag of je dat effect ook mooi vindt.

Helemaal mee eens. The proof of the pudding is in the eating. Ik ben zeer benieuwd.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Jed

Welkom op het forum. Een plaatsgenoot en ook nog van hetzelffe geboortejaar. Voel ik me minder eenzaam;-)

Ben

Shooter
    4x5 Format
    Nou, als je zo dichtbij zit, dan kun je wel even langs komen. Mijn tel no. 2286974

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin