Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,537   Posts: 1,544,276   Online: 774

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Digital Negs

Ook ik zal me even voorstellen ..

M'n nickname 'Jamonadap' zal wellicht enige vragen oproepen, maar is niets meer dan een samenraapsel van de eerste letters van m'n eigen voornaam , m'n vrouw en kinderen die wij hadden destijds. Mijn naam is Jan van den Broek, het gebruik van simpelweg Jan als nickname betekende bij mijn eerste stappen op het www veelal Jan...de-zoveelste. Aangezien ik niet dol ben op nummers besloot ik toen maar iets te verzinnen wat niet bestond. De naam jamonadap gebruik ik sindsdien steevast op fora (muv van dpreview, wel gewoon Jan). Heb het ook enige tijd gebruik als url naar m'n website maar heb dat onlangs veranderd.

Ik ben eigenlijk bij toeval gestuit op APUG, nl. tijdens m'n speurtocht naar meer informatie aangaande groot formaat-fotografie. Als jonge jongen, was ik al bezig met fotografie; gebiologeerd door het opkomende beeld in het ontwikkelbad. Door allerlei redenen kwam het de fotografie stil te liggen, tot rond 1997 de eerste digitale camera (momenteel Fuji S3) in m'n handen kwam: raakte opnieuw gebiologeerd! Door de digitale fotografie hernieuwde ook de interesse zich in film (hybride weg), middenformaat (mamiya 645) en nu recentelijk ook grootformaat. Mijn gegroeide belangstelling voor het groot formaat zorgde er, nogmaals, voor dat ik in aanraking kwam met APUG. Heb inmiddels al het nodige gelezen en weet dat er nog veel meer te lezen/leren valt. Inmiddels ook al de behulpzaam-/vriendelijkheid van iemand alhier, Mudar bedankt!, mogen ervaren. Binnen niet al te lange tijd hoop ik over een set te kunnen beschikken om kennis en ervaring in de praktijk te kunnen op doen.

Ik zal denk ik hoofdzakelijk beschouwer zijn, want ben eerlijkheidshalve wel een beetje forum-moe, maar vanaf nu tenminste niet langer onbekend en wanneer ik denk positief te kunnen bijdragen, zal ik dat natuurlijk niet nalaten.

Een ieder heel veel plezier met zijn/haar hobby/werk toegewenst.

met vriendelijke groet,

Jan aka Jamonadap
    Last edited by jamonadap; 05-25-2006 at 03:16 PM. Click to view previous post history.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Jan,

Welkom. Veel plezier met het grote (4x5 ?) formaat !

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Digital Negs
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Welkom. Veel plezier met het grote (4x5 ?) formaat !

M.
    Bedankt Marc!
    Het is inderdaad het 4x5 formaat waar ik op af koers. Ben momenteel bezig met twee concrete aanbiedingen: een Sinar F en Cambo SC. Vandaag maar eens afwachten, heb het gevoel dat een ontknoping nabij is.

met vriendelijke groet,

Jan

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Gegroet Jan,

Pol Vandepitte gebruikte het formaat alsof het kleinbeeld was, zo handig in het opstellen van zijn loopbodem (tachihara) was hij.
    Prachtige negatieven, super afdrukken waren het steeds...

mvrgr
    Fred

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    de ellende van het grootformaat is dat je snel verwend bent aan de kwaliteit, en dan niet meer terug wil naar kleinbeeld.....

Willie Jan.

Shooter
    Digital Negs
    Hallo Fred en Willie Jan,

Heb wat in m'n boeken zitten sneupen en uiteindelijke 'googlen' maar niet direct iets kunnen vinden van Pol Vandepitte. Ben wel nieuwsgierig naar zijn werk, dus als je een url kent dan houd ik me aanbevolen.

Gisteren heeft de aankoop definitief plaatsgevonden, een Cambo SC (met compendium, vlakfilmcassettes, polaroid-wand en restantje polaroid-film), alles in prima staat. Komend weekend maar eens rustig m'n eerste stapjes zetten. Ben heel benieuwd. De kinderen zagen het geheel maar meewarig aan: 'wat een ouderwets ding'! Ik zal ze aan dat 'oude ding' echter wel eens blootstellen.

De verkoper gaf aan juist te willen overstappen op digitaal, kortom klaarblijkelijk veroorzaakt ieder fotografisch middel een zekere prikkel, wellicht mede afhankelijk van de bekendheid er mee en/of betaalbaarheid.

Persoonlijk ben ik niet zo'n 'dit of dat type', maar geniet van het beeld zoals zich dat aan mij voor doet: grootbeeld, middenformaat, kleinbeeld, polaroid, digitaal in welke resolutie dan ook.
    Wel voel ik me op dit moment als een klein jongetje die op het punt staat een nieuwe wereld te verkennen en zal voor menig vraag die dat zal opleveren dit forum/deze site afstruinen om te leren.

Voor jullie maar natuurlijk ook ieder ander alvast een fijn pinksterweekeinde toegewenst,

Jan

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by jamonadap
    Hallo Fred en Willie Jan,

Heb wat in m'n boeken zitten sneupen en uiteindelijke 'googlen' maar niet direct iets kunnen vinden van Pol Vandepitte.
    Jan
    Het was Paul 'Pol' Vandepitte. Heb hem goed gekend.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Pol is een collega geweest van Marc (Leest).
    De oprichter van ZW/art.
    Was ultra gedreven... ultra productief.
    Ging de bergen in met 20kg fotomateriaal op de rug... meestal met 4/5 inch camera.
    Pol is er helaas niet meer. (een ongeval in de bergen nabij Toulouse en een week coma).
    We hebben afscheid van hem genomen op de dag dat hij zijn 50ste verjaardag zou vieren.

Hierbij denk ik dan aan een zin uit een het liedje van Bram Vermeulen.
    "Dood ben ik pas, als jij me bent vergeten."

Hij was een schitterend mens, een uitstekend fotograaf.
    Bij mijn één van de onderliggende redenen om méér dan ooit met zwart-wit fotografie bezig te zijn.
    Kwestie van niet dood te zijn...

We hebben een schitterend fotoboek met een 50-tal foto's uitgegeven.
    Een prachtig boek dat op 800 exemplaren gedrukt werd.
    En wat haast volledig uitverkocht is, wat heel uitzonderlijk is voor een fotoboek.
    Oók dát was een kwestie van niet dood te zijn...

http://www.zw-art.be/index.php
    http://www.paulvandepitte.be/

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin