Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,697   Posts: 1,549,091   Online: 1115

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 28 of 28

Thread: Hallo iedereen,

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Van wie gaat het dit initiatief uit? En waar is daarover meer info te verkrijgen...?
    Het is het initiatief van een fotograaf van de FC Iris uit Harderwijk. Hij heeft een inventarisatie gedaan naar de belangstelling onder alle FC's in Overijssel. Als je wilt stuur ik zijn mail door, zodat je er ook kunt reageren...?

@Vera: Welkom! Sorry: ik werd even afgeleid van je post. Hoe was het in Frankrijk? Gilbert is zelf ook al jaren Rolleiflex-gek, dus daar viel het mooi op zijn plaats. Hoe zijn de negatieven uitgevallen?
    Last edited by Merlin; 12-31-2006 at 07:30 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Merlin,
    Ja dat zou ik graag willen...
    In de meeste fotoclubs wordt dit soort initiatieven een beetje weggestopt want o wee als ze toch nog eens spijt krijgen dat ze zijn overgestapt op ddddd... of dat ze moeten bekennen dat ze met het toverwoord "digitaal" meer leden kunnen aantrekken dan met dat "stoffige analoog"!
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Stoffig? Digitaal is stoffig!

OK.

... of dat ze moeten bekennen dat ze met het toverwoord "digitaal" meer leden kunnen aantrekken dan met dat "stoffige analoog"!
    Analoog bestaat inderdaad langer dan digitaal, maar wat heel veel mensen vergeten is dat digitaal ook al heel oud is. Digitaal is pas oubollig. Het werd voor de astronomie al volop gebruikt in 1980. In 1972 kwam Texas Instruments al met een filmloze camera. In dat zelfde jaar gebruikte Kodak al een CCD. En het is nog maar net uit de kinderschoenen. Hoe noem je dat, progeria? Te jong om al oud te zijn, maar het lijkt toch al oud. Net zoiets als internet, het lijkt er nog maar net te zijn, maar het interconnected network is van 1994, nu 13 jaar oud. De oorsprong van het internet ligt bij het Arpanet uit 1969 (38 jaar oud).
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Een positief bericht over fotoclubs mag ook wel eens.
    Bij de fotoclubs in (trans-)Overijssel wordt een overkoelend initiatief gestart van analogen (op middenformaat). Daarbij komen de fotografen regelmatig in een kroeg bij elkaar om elkaars werk te bekijken en technieken uit te wisselen. Voorwaar een loffelijk streven en een mooi initiatief. 'Onze' Apug heeft al laten zien dat er een markt voor is. En dat wordt nu dus ook opgepakt door een aantal fotoclubs. Dus er gloort nog hoop voor de clubs en zeker voor de klassieke analogen. verder zitten er nog jonge mensen op mijn club die regelmatig in de doka staan. Maar het zijn wel enthousiaste enkelingen.

Negatief aan fotoclubs vind ik dat klassieke (landschaps-)beelden, met name die uit de doka, nog wel eens worden neergesabeld bij de club. Het lijkt wel of alleen modern werk geaccepteerd mag worden, alsof er een digitaal meerderwaardigheids complex is onstaan. Trappen naar de oude analoge garde lijkt de norm. Hoe zien jullie dat? Wellicht een idee voor een nieuw draadje, over fotoclubs...
    Ik ben zelf bestuurslid van Fotogroep Best, binnen onze club werkt nog het merendeel op film. kleinbeeld,middenformaat en grootformaat.
    Een dorp verder werkt er niemand meer op film...

Wij werken op dit moment hard aan kwaliteit, en hebben een aparte z/w groep die hiermee bezig is. Wat ons opvalt bij expos van andere clubs, is dat de kwaliteit hard achteruit loopt op alle fronten. Dus niet alleen het beeld maar ook de presentatie. 2 weken geleden nog krom getrokken ijsland landschappen gezien in Vessem (enkelzijdig gelijmd op karton). Daarnaast zelfs shag op de foto tussen passepartout en glas...

Ik vind het leuk om te horen dat we niet de laatste groep zijn die er zo over denkt...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik ben zelf bestuurslid van Fotogroep Best, binnen onze club werkt nog het merendeel op film. kleinbeeld,middenformaat en grootformaat.
    Ik weet het nu zeker, ik ga verhuizen. Zijn er nog automatiseringsbedrijven in de regio?
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Wat ons opvalt bij expos van andere clubs, is dat de kwaliteit hard achteruit loopt op alle fronten.
    Jammer hè, dat zie ik ook. "Goh wat een rare kleuren, wat voor filter heb je gebruikt?" als ik een cross-processed foto laat zien. En ik hoef al helemaal niet een uiteenzetting van het scherptevlak te geven, bij de naam Scheimpflug dommelt iedereen al weg. En ik zie steeds meer kleurenzwemen, stofjes in de blanco lucht en uitgebeten hooglichten met gele randen, schaduwen zonder details.. Het stemt me droef...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Begin eens over het ZONE-systeem of noem de naam van de grondlegger hiervan. Het lijkt alsof er stoom uit de oortjes komt...
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Begin eens over het ZONE-systeem of noem de naam van de grondlegger hiervan. Het lijkt alsof er stoom uit de oortjes komt...
    Vraag maar gewoon met welk diafragma ze de foto hebben geschoten. Volgens mij komt dan de vraag. "Een wat?"

Eigenlijk maakt dat me ook niet zo veel uit.
    Als ze maar een mooie print kunnen verwezenlijken waar ik met plezier naar kijk.
    maar dat heb ik nog maar mondjesmaat meegemaakt...
    Misschien ligt het aan mij dat ik meer en meer kwaliteit prefereer boven kwantiteit.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik weet het nu zeker, ik ga verhuizen.
    We zijn vorig jaar met een 7-tal personen een z/w groep gestart. Doel is om de kwaliteit te verhogen. Daar wij een zeer gevarieerde groep zijn (waaronder vakfotografen en kunstenaars), wordt alles van diverse kanten belicht (woord speling ).

Wij zijn niet echt een fotobond fotogroep en het meestal niet eens met hun uitspraken en keuzes op het gebied van wedstrijden. "Als een foto technisch goed is, wie zijn wij dan om een foto af te kraken!" is ons motto.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin