Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,472   Posts: 1,570,935   Online: 827

Page 3 of 12 FirstFirst 123456789 ... LastLast
Results 21 to 30 of 111

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Hallo Ludo,

Voor wat betreft het stukje dat ik schreef over mijn voorgenomen foto opleiding in ’s Hertogenbosch. Op mijn vraag of het ook nog analoog kan kreeg ik te horen dat het afgelopen jaar iemand was afgestudeerd met bariet. Let wel dit is een opleiding documentaire fotografie :-)
    Vorig jaar (of is het alweer het jaar ervoor?) was er nogal wat verontwaardiging over de uitslag van de BMK-selectie (binnen de Fotobond). Er was iemand geselecteerd die een prachtige serie landschappen op bariet had ingeleverd en die werden door de keuzeheren (terecht) helemaal opgehemeld.

Kijk, daar geniet ik nou van.
    Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post

Dit overigens een enorme preek voor eigen parochie want zelf sta ik aan de vooravond van een inschrijving voor de deeltijd foto-opleiding aan de academie in ’s Hertogenbosch. Is dat wel slim als je bijna 45 wordt? Heb je daar nog wel wat aan? Herken je de twijfels?

Succes
    Ik herken zeker de twijfels. Zelf ben ik bijna 43 en ik ben vier jaar geleden begonnen aan een HBO-opleiding Vertaler Engels. Ik studeer in september af en ik heb er geen moment spijt van gehad.

Je moet wel met een ding rekening houden: studeren gaat niet meer zo makkelijk als 25 jaar geleden.

Succes ermee en ga ervoor.
    Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by dokagirlll View Post
    Mijn naam is Claire Ghijsen en ik ben op dit moment een bedrijf aan het opzetten op het gebied van analoge zwart-wit fotografie in Deventer
    Met mijn bedrijf wil ik de z-w fotografie bereikbaar maken voor een ieder, vooral kinderen
    Welkom Claire,
    Een prachtig initiatief. Het lijkt mij dat je juist moet duidelijk maken dat jij zwart-wit fotos op bariet maakt. Eindelijk weer een fotograaf, die fotos maakt, waar je lange tijd plezier van zult hebben. Je maakt die kinderfotos toch niet om ze na 10 jaar vergeeld terug te vinden. Als ik jou was, zou ik er juist op wijzen dat je barietfotos maakt, die lang goed blijven. Ik geloof niet dat er mensen zijn, die de analoge fotografie 'niets vinden'. Ik heb tenminste nog nooit zo een reactie gehad. Als ik in het veld aan de gang ben, dan hoor je uitlatingen als 'het echte werk'. Trouwens meer dan 75% van de professionele fotografen zijn weer terug bij analoog. Je hoeft je niet eenzaam te voelen.

Jed
    Last edited by argentic; 05-20-2008 at 04:24 PM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb de indruk dat er wel meer 'fotogravinnen' op dit forum stiekem meeloeren maar durven nog niet goed uit de kast te komen. Misschien zijn ze bang dat ze (laat ik het voorzichtig zeggen) naar de bekende weg vragen. Als dat zo is dan zijn er hier nog velen, van het andere geslacht, meer die dat doen. Daar is nou juist dit forum voor. Vraag en gij zult een antwoordt krijgen.
    Wie weet mogen we mettertijd meer van ze horen...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm

ahum

blijft leuk en warm, de reacties te lezen
    Ik voel me al minder alenig in de doka wereld
    Barriet papier? Ik werk met PE papier. Droogt makkelijker. Of begrijp ik het verkeerd?
    ennuh, zinds wanneer is een passie sexe bepaald?
    ik druk gewoon af, en heb er nooit bij stilgestaan dat ik ook daar, in de doka, een meisje ben.
    spullen te krijgen, adressen graag!
    Ja, de vraag als je verteld over analoog is meteen of je ook digi....
    maar ik neem nu makkelijker mijn standpunt, door jullie enorme steun hier, analoog, en anders niet!
    helaas moet ik breed blijven, vanwege dat brood wat verdiend moet worden
    alhoewel....ik draag een passie uit. En hoop dat er zoveel mensen van mee kunnen gaan gennieten
    morgen een belangrijk gesprek (dokaruimte)
    duimen en kaarsjes
    morgen, 13.00u

groeten dokagirlll (ehhhh, tja, what's in a name)

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Annemarieke View Post
    Ik herken zeker de twijfels. Zelf ben ik bijna 43 en ik ben vier jaar geleden begonnen aan een HBO-opleiding Vertaler Engels. Ik studeer in september af en ik heb er geen moment spijt van gehad.
    Je moet wel met een ding rekening houden: studeren gaat niet meer zo makkelijk als 25 jaar geleden.
    Hi Anne Marieke,

Vijfentwintig jaar geleden was ik veel te wild en chaotisch om te studeren dus ik denk dat het nu wat eenvoudiger zal zijn. Een paar jaar geleden Grafisch ontwerpen in Arnhem gedaan en dat ging prima. Jammer dat ik na familiedrama's zakelijk in de problemen kwam en daardoor de studie niet meer kon betalen. Nu ik de keuze heb om grafisch af te maken of om fotografie te gaan doen kies ik voor het laatste. Vooral om een beperking aan te brengen. Fotografie is al zo breed en bij grafisch krijg je daar nog een vak of zes bij. Erg veel en daardoor een beetje oppervlakkig.

Overigens is er een aardige vergelijking te maken tussen hoe het er nu met fotografie voor staat en hoe het is gegaan met grafisch ontwerp. Bij grafisch moet je nu bijna alles zelf uitvoeren en daarvoor moet je enorm veel kennis hebben van de verschillende technieken om het echt goed te doen. Nog niet zo heel erg lang geleden had je te maken met een fotograaf, repro-fotograaf, (foto)zetter e.d. Die banen zijn, op de fotograaf na, verdwenen. De dingen die die mensen deden moet je nu zelf doen naast je ontwerp-activiteiten. Je hebt dan niet echt veel tijd meer om zelf letters te ontwerpen.

Dit alles gaat nu dus met de computer. Je koopt voor een paar duizend euro fontfolio en je hebt alle letters die je collega’s ook hebben :-) Dan ga je naar een stockbureau en zoekt een stel leuke foto’s uit. Niet bij een lokaal bureau en ook niet bij een gigant als Getty of Corbis, nee je gaat naar de goedkopere zoals Dreamstime of Shutterstock voor een paar euro. De klant betaald toch wel.

Tot dat bij een gezellig onderonsje bij de Rotary blijkt dat de folders van alle gerespecteerde leden (lees klanten) vrijwel identiek zijn.....

Het is voor iedereen op dit forum misschien wel aardig om eens te kijken bij onze ‘collega’s’ uit de drukkerij-wereld. Ik heb daar een held en die heet Bram de Does. Die man heeft naast heel veel andere ontwerpen een aantal zeer fraaie letters ontworpen (lexicon, trinité) en is nu heel ontspannen bezig met zijn drukkerij de “spectatorpers”. Hij is niet alleen want kijk maar eens aan de rechterkant van de gekoppelde pagina.
    Last edited by Robbedoes; 03-11-2008 at 08:17 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by dokagirlll View Post
    blijft leuk en warm, de reacties te lezen
    Ik voel me al minder alenig in de doka wereld
    Barriet papier? Ik werk met PE papier. Droogt makkelijker. Of begrijp ik het verkeerd?
    In de eerste plaats drukt bariet veel mooier dan PE en is de houdbaarheid van bariet groot. In de tweede plaats droogt bariet papier veel sneller dan PE. In een microwave is de proefstrook in een minuut droog. En bij (kinder)portretten moet je je proefstrook zeker droog beoordelen. Als gevolg van het dry down effect kun je de huid-tint slecht beoordelen van een natte PE proefstrook.
    Maar afgezien daarvan, een barietdruk verkoopt veel beter. Je kunt dan zeggen dat het net zo is afgedrukt, zoals de fotografen vroeger deden. En dat zal toch ook een belangrijke reden zijn dat ze naar je toe komen.
    Het is trouwens mijn ervaring dat je dat zelf niet eens hoeft te zeggen. Er zijn van die huiskamers, waar een kinderportretje ( door mij gemaakt) staat. En dan wordt het bezoek gezegd dat het nog net zo gemaakt is, zoals dat altijd al gedaan is. Je moet ook niet over bariet praten, maar over die goede oude tijd, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik zou gewoon even drukken op bariet en je merkt het vanzelf.

Jed
    Last edited by argentic; 05-20-2008 at 04:25 PM. Click to view previous post history.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

kkkrs

Ruud,

Reactie op verwijderde bericht...
    Je kunt het toch proberen. Misschien ben je veel te voorbarig over de reacties die je denkt te krijgen. Gooi het in ieder geval in de groep; als je daar tenminste nog trek in hebt.

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hoi Dokagirl,
    Nou, nou wat een stroom aan reacties roep jij op.
    Je merkt in elk geval dat je welkom bent.
    Ik meen te begrijpen dat je ook op zoek bent naar leveranciers van materiaal.
    Bij de APUG-gers zijn volgens mij de DOKAwinkel bekend, en fotohuis ROVO.
    Verder kan ik je attent maken op foto WOLT in Zwolle, dit is een verzendbedrijf, maar je kunt het daar ook afhalen (niet zóóver van Deventer).
    Volgens mij kun je ook terecht bij CAMEX en als je een bedrijf hebt bij FIMEX.

Overigens denk ik dat we wel eens wat koppen bij elkaar kunnen steken en kijken welke bedrijven er nog meer zijn, die analoog materiaal leveren.
    Is er iemand die belangstelling heeft om een lijstje op APUG te zetten van analoge leveranciers?
    áDieu,
    Johan

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Welkom Claire, wens je success met je analoge bedrijf.

Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Heb verleden week nog van een medewerker van het fotomuseum in Antwerpen gehoord dat Ilfort gaat stoppen met de productie van barriet papier.
    Ilford is allang gestopt met de productie van bariet EN RC papier. Godzijdank, kunnen we wel zeggen!, want het is nu het van Ilford afgesplitste Harman dat de Ilford analoge producten voorzet... Wel is het zo, dat Harman de rechten heeft overgenomen om de naam "Ilford", vanwege zijn bekendheid, op de analoge producten te voeren. Tevens voert zij de naam "IlfordPhoto" als website, kijk maar eens hier, maar merk op dat Harman Technology LTD is gebruikt als bedrijfsnaam beneden het "Ilford" logo:

http://www.ilfordphoto.com/home.asp

Dit maakt het verhaal lichtelijk verwarrend :o, maar het is wel begrijpelijk, want niemand zou zomaar op "Harman" overstappen, als ze niet wisten dat het eigenlijk de Ilford producten zijn...

Vandaar dat je nog steeds, en voorlopig nog wel eventjes in de toekomst!, RC en barietpapieren met de naam "Ilford" kunt kopen, maar die komen dus van Harman in Engeland!

Kijk ook maar eens naar b.v. de nieuwe warmtoon en cooltone ontwikkelaars, daar staat duidelijk "Ilford/Harman" op.

Het bedrijf met de naam Ilford produceert alleen nog maar digitale producten, o.a. de digitale papieren met de naam "Ilford". Harman produceert die trouwens ook, o.a. een digitaal bariet, maar dus naast de analoge producten en onder de naam "Harman".
    Last edited by Marco B; 03-13-2008 at 04:40 PM. Click to view previous post history.

Page 3 of 12 FirstFirst 123456789 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin