Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,561   Posts: 1,545,274   Online: 801

Results 1 to 10 of 10

Thread: FF voorstellen

Shooter
    Multi Format
    Images
    5

FF voorstellen

Goeiemiddag,

Ik zal me ook maar even voorstellen. Mijn naam is Peter de Groot. 35 jaar en recentelijk eigenaar van een technische camera van Cambo. Het is een 8x10 formaat met verschillende achterwanden zodat ik ook 4x5 en 5x7 kan schieten.
    Ik ben een complete leek op dit gebied dus ik hoop dat ik ook hier voldoende informatie kan vinden.

Verder heb ik ook nog wat onderdelen te koop. Ik heb al wel ervaring met spiegelreflex camera's. Ik heb op dit moment een canon eos 300d en een 30d.

Ik hoop binnenkort ook wat foto's te kunnen laten zien maar eerst moet ik nog een filmhouder voor 4x5,5x7 en 8x10 zien te vinden. En een statief natuurlijk.....en een ruimte om te kunnen fotograferen etc, etc.

O ja ik woon in Maastricht.

Groetjes,

Peter

(ja ik zit ook op largeformatphotography forum)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Peter,
    Evenals op LF ook hier van harte welkom.
    Succes verder met de uitbouw van je systeem.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Jemig,
    Je begint net en nu al op 8x10?

Veel succes.

Shooter
    35mm
    welkom en succes met je analoge stappen!!!!

Tom

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Van harte welkom Peter.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Welkom, op marktplaats staan 8x10 filmcassettes!

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Dank allemaal.
    @willie jan: Ja ik kon de camera voor een prikkie kopen en ik dacht dat het een 4x5 camera was .... Maar ik kan nu dus op verschillende formaten schieten das eigenlijk wel een aangename luxe.

Ik ben nog op zoek naar 4x5 polaroid en een 4x5 polaroid houder. Als iemand nog wat heeft liggen en het staat niet op marktplaats...

Even serieus is er iemand in maastricht e/o die me es een keer kan helpen om me wegwijs te maken in de wondere wereld der technische camera's?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Peter de Groot View Post
    Ik ben nog op zoek naar 4x5 polaroid en een 4x5 polaroid houder. Als iemand nog wat heeft liggen en het staat niet op marktplaats...
    Polaroid bestaat niet meer. Of in elk geval, ze maken geen films meer voor die houders. Wat wil je ermee doen? Gewoon testpolaroids maken? Of 55 zwartwit negatieven produceren? Tegenwoordig gebruik ik een digitaal compactje voor een eerste indruk testopname.

Even serieus is er iemand in maastricht e/o die me es een keer kan helpen om me wegwijs te maken in de wondere wereld der technische camera's?
    Ik kan je een complete cursus aanbieden bij Phot-O-Vergne. Maar dat is niet gratis Mocht je in de buurt komen, dan krijg je als Apugger een dag gratis cursus.

Even serieus. De volgende Apug bijeenkomst vindt 18 oktober plaats in Maastricht. Dan wordt er ook gefotografeerd, en zal men je ongetwijfeld graag helpen bij de eerste stappen in grootformaat. Verder hebben we verschillende Apuggers in België. En stel de vraag ook eens in de rubriek Grootformaat.
    Last edited by argentic; 07-22-2008 at 04:29 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Welkom!

Er is nog een restvoorraad van Polaroid te koop hier en daar, en de Polaroid fabriek in Enschede die nu gesloten is, heeft de afgelopen maanden topproductie gedraaid om een voorraad voor ongeveer 1-2 jaar aan te leggen, maar ik raad je toch af om nu in Polaroid te stappen.

Binnenkort is het voorbij, en bovendien zijn zeker de losse, niet pack-film, sheets zeeeeer duur. Beter is het om een Fuji PA-45 holder aan te schaffen en daarbij Fuji instant 4x5 pack film (Fuji kent alleen pack-film met 10 sheets in 1 pack, geen individuele sheets zoals Polaroid). Dat is ook nog eens veel goedkoper dan die Polaroid, en de kwaliteit is zeer goed.

Voor zo'n Fuji PA-45 holder kun je terecht op de Japanse Webshop "Megaperls" die door Dirk (hier op APUG actief als "Dirksan") wordt gerund:

http://www.unicircuits.com/shop/

De Fuji PA-45 houder vind je onder Photo-Accessories:
    http://www.unicircuits.com/shop/index.php?cPath=22

Voor ZW film kun je dan de volgende gebruiken (let op!, er moet dus "45" in de typeaanduiding voorkomen, anders heb je geen echte 4x5, maar kleinere, min of meer MF formaat film):

- Instant B/W Film FP-100B45 Super (100 Iso)
    - Instant B/W Film FP-500B45 Super Speedy (500 Iso)
    - Instant B/W Film FP-3000B45 Super (3000 Iso)

Voor kleur:
    - Instant Color Film FP-100C45 (100 Iso)

De ZW films zijn helaas niet in NL verkrijgbaar, voor zover ik weet. De 4x5 kleur packfilm zie je wel zo nu en dan. De film zul je dus rechtstreeks in Japan moeten bestellen, maar Dirk heeft mij in ieder geval goed en snel geholpen. De verzendkosten vielen ook reuze mee (iets van 13 euro, vergelijk dat met sommige andere shops vanuit de US die soms wel 35 eure rekenen).

Voor een handleiding voor die PA-45 pack film holder, zie mijn thread hier:

http://www.apug.org/forums/forum37/5...lm-holder.html

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Hallo Peter,

welkom en het moet gezegd dat je groot instapt, ik ben net met 6x6 begonnen. Kun je iets over je achtergrond vertellen?

Groet
    Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin