Discussions: 45,238 | Messages: 609,939 | Members: 29,967 | Online: 316 | Chatroom: 1
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
SL66
Author: jmcd
35 view(s)
Gum-Silver Process
Author: Dwane
1145 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
663 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
972 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Algemene discussies > Stel jezelf voor aan de APUG gemeenschap > nieuw hier

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-05-2008, 08:16 AM   #11 (permalink)

dr. ego's Avatar

ik zie wel dat er steeds meer mensen een dslr aanschaffen, ook jongeren.
fotografie is veel meer toegangelijker geworden, voor 500 euro heb je al een dslr met een lens.
maarja, jammer dat ze zich zo verkijken op analoge fotografie
voor 100 euro had ik mijn pentacon six met een carl zeiss 80mm biometar. (oke, toen kwam er nog een lichtmeter bij en fotorolletjes en het laten ontwikkelen, en dan ook nog een scanner zit ik ondertussen ook al in de buurt van de 500 euro)

soms praat ik met vrienden die een dslr hebben, maar als ik over zaken zoals het diafragma begin kijken ze me al gauw raar aan. de meeste hebben hun camera nog nooit van de auto modus afgehaald.
dr. ego is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-05-2008, 09:02 AM   #12 (permalink)

Marc Leest's Avatar

Dslrs hebben zeker hun nut. Ik gebruik de mijne om mijn 8x10 instellingen te proofen.

-M-
Old 08-05-2008, 01:51 PM   #13 (permalink)
hka

hka's Avatar

Quote:
Originally Posted by argentic View Post
Mijn voormalige Nederlandse buurvrouw heeft ons ooit Brie in blik cadeau gedaan !! Mijn Franse vrouw kreeg zowat een rolberoerte
...en wat dacht je dan van canard in blik. Om van te gruwen toch.

Release, the best you can do...
hka is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-05-2008, 01:58 PM   #14 (permalink)

Merlin's Avatar

Quote:
... Brie in blik cadeau ...
Ik kom graag binnenkort bij jou een blik werpen...

"Ik ben de ideale man:
Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
ik ben gevoelig, net als mijn platen,
ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Last edited by argentic; 08-06-2008 at 05:07 PM.
Merlin is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-06-2008, 05:01 PM   #15 (permalink)

argentic's Avatar

Quote:
Originally Posted by Marc Leest View Post
Dslrs hebben zeker hun nut. Ik gebruik de mijne om mijn 8x10 instellingen te proofen. -
Dslrs hebben inderdaad analoog nut. Ik fotografeer mijn negatieven op een lichtbak. Even negatief in positief omzetten en klaar is je contactvel.

Voor het proofen van mijn 4x5 heb ik nog geen instellingen gevonden met hetzelfde resultaat. Maar het is beter dan schandalig dure of onvindbaar geworden polaroids.

Last edited by argentic; 08-06-2008 at 05:09 PM.
argentic is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG have the option to remove this ad.)

Old 08-06-2008, 05:08 PM   #16 (permalink)

argentic's Avatar

Quote:
Originally Posted by Merlin View Post
Ik kom graag binnenkort bij jou een blik werpen...
Het blik brie mag je thuis laten. Maar voor brie die nog authentiek analoog over de tafel loopt ben je van harte welkom.

Moet ik reserveren?
argentic is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-10-2008, 11:12 AM   #17 (permalink)

Quote:
Wij merken het aan een aantal dingen :

1) Onverwacht veel interese voor onze openbare groepsdoka. 25 curisten ! Allemaal studenten die met digitaal opgegroeid zijn.

2) Het initiatief van Analog Photo Day op 8 augustus a.s. krijgt onverwacht veel respons van over de hele wereld.

3) De enigen die nog vergroters blijken te kopen op fotografica-beurzen zoals Bièvres zijn jongeren !

4) Ook in Frankrijk voert digitaal veruit de boventoon in de media. Maar als je tussen de regels door leest zie je opvallende dingen. Bijvoorbeeld de laatste extra uitgave van het meest verkochte fototijdschrift "Réponses Photo" over reportagefotografie. Uitstekende artikelen over de huidige trends onder professionals. In het voorwoord spreekt de hoofdredacteur over de onverwacht grote populariteit van 4x5 inch onder jonge reportage fotografen. En van de 6 voorgestelde professionele fotografen blijken er 4 uitsluitend en 1 voor de helft op film te werken.

4) Met enige regelmaat zie je nieuwe fotografen uit de 100% digitale hoek (zoals de multimedia designer Brandon Allen) ineens naar 100% analoog switchen voor hun persoonlijke werk.

5) In Frankrijk valt het op als wereldberoemde fotografen zoals Joel Meyerowitz of Annie Leibovitz toch analoog blijven werken voor bepaalde projecten. M.a.w. in hun ogen is digitaal niet voor alle onderwerpen het juiste medium.

Hier in Frankrijk heeft analoog blijkbaar een nieuwe status gekregen van "ambachtelijke Kunst" zoals olieverf schilderen of beeldhouwen.

In Frankrijk wordt ambachtelijkheid overigens van oudsher veel hoger gewaardeerd dan in het "new-electronic-plastic-is-beautifull-Nederland". Een wijn, kaas of worst wordt hier pas op prijs gesteld als hij met de hand gemaakt is. Liefst met schimmel erop. In Nederland is zoiets verdacht zodra het niet industrieel gemaakt en in plastic verpakt is. Mijn voormalige Nederlandse buurvrouw heeft ons ooit Brie in blik cadeau gedaan !! Mijn Franse vrouw kreeg zowat een rolberoerte
Elders heb ik gemeld dat professionele fotografen grotendeels op analoog terug zijn gegaan. Dat was bekend. Maar het lijkt er op dat het buiten de professionele wereld ook lijkt om te slaan. En dan natuurlijk niet overal. De benadering in Nederland is heel anders dan in Frankrijk. Zo had ik dit weekend mijn neef uit Frankrijk op bezoek. Hij is kunstschilder en dan zie je een heel verschil met Nederland; al is het alleen al de opleiding.

Jed
Jed Freudenthal is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-10-2008, 05:04 PM   #18 (permalink)

argentic's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Elders heb ik gemeld dat professionele fotografen grotendeels op analoog terug zijn gegaan. Dat was bekend. Maar het lijkt er op dat het buiten de professionele wereld ook lijkt om te slaan. En dan natuurlijk niet overal. De benadering in Nederland is heel anders dan in Frankrijk. Zo had ik dit weekend mijn neef uit Frankrijk op bezoek. Hij is kunstschilder en dan zie je een heel verschil met Nederland; al is het alleen al de opleiding.

Jed
Sorry Jed, ik wil geen welles nietes spelletje starten hoor, maar ik geloof er niks van.
Old 08-13-2008, 09:56 AM   #19 (permalink)

Quote:
Sorry Jed, ik wil geen welles nietes spelletje starten hoor, maar ik geloof er niks van.
Ik neem aan dat je het gebruik van analog film door professionals in twijfel trekt. Ik heb even naar het Kodak rapport gezocht. Ofschoon ik dat nog niet heb teruggevonden heb ik de verwijzing: http://www.photographyblog.com/index...till_use_film/
Van hieruit kom je naar de originele tekst.
Een vergelijkbaar rapport is een jaar daarvoor gepubliceerd voor europese professionele fotografen ( gepubliceerd naar aanleiding van de photokina).

Je moet het belang van analoge film voor een firma als kodak ook even commerciel inschatten. Dat is het gebied waar kodak vorig jaar winst heeft gemaakt. In de digitale sector moest er geld bij. KOdak noemt zichzelf dan ook nog steeds een firma van chemici.

Ik ga van de juistheid van deze rapportages uit. Maar gezien de moeite die wordt gestoken in de analoog activiteiten, lijken mij deze rapporten wel juist.

Jed

J
Jed Freudenthal is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-14-2008, 07:23 AM   #20 (permalink)

fred's Avatar

De digitalers komen op hun passen terug...
Voor méér dan 1 reden:
De megapix race is dwingt iedere keer voor een hardware upgrade en is niet vol te houden
De cleane, zielloze, foutloze beelden boeien amper
Het printen blijkt nog moeilijker en duurder dan in de doka
En tot slot bang om het exclusieve van filmfotografie te missen

Zie bvb de beeld_activiteit én kwaliteit van de analogers op de beelden site 'flickr'

mvrgr
Fred
fred is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Reply

Thread Tools
Display Modes

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 06:34 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using