Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,947   Posts: 1,557,852   Online: 799

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 31

Thread: nieuw hier

dr. ego's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    ik zie wel dat er steeds meer mensen een dslr aanschaffen, ook jongeren.
    fotografie is veel meer toegangelijker geworden, voor 500 euro heb je al een dslr met een lens.
    maarja, jammer dat ze zich zo verkijken op analoge fotografie
    voor 100 euro had ik mijn pentacon six met een carl zeiss 80mm biometar. (oke, toen kwam er nog een lichtmeter bij en fotorolletjes en het laten ontwikkelen, en dan ook nog een scanner zit ik ondertussen ook al in de buurt van de 500 euro)

soms praat ik met vrienden die een dslr hebben, maar als ik over zaken zoals het diafragma begin kijken ze me al gauw raar aan. de meeste hebben hun camera nog nooit van de auto modus afgehaald.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dslrs hebben zeker hun nut. Ik gebruik de mijne om mijn 8x10 instellingen te proofen.

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Mijn voormalige Nederlandse buurvrouw heeft ons ooit Brie in blik cadeau gedaan !! Mijn Franse vrouw kreeg zowat een rolberoerte
    ...en wat dacht je dan van canard in blik. Om van te gruwen toch.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    ... Brie in blik cadeau ...
    Ik kom graag binnenkort bij jou een blik werpen...
    Last edited by argentic; 08-06-2008 at 04:07 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Dslrs hebben zeker hun nut. Ik gebruik de mijne om mijn 8x10 instellingen te proofen. -
    Dslrs hebben inderdaad analoog nut. Ik fotografeer mijn negatieven op een lichtbak. Even negatief in positief omzetten en klaar is je contactvel.

Voor het proofen van mijn 4x5 heb ik nog geen instellingen gevonden met hetzelfde resultaat. Maar het is beter dan schandalig dure of onvindbaar geworden polaroids.
    Last edited by argentic; 08-06-2008 at 04:09 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik kom graag binnenkort bij jou een blik werpen...
    Het blik brie mag je thuis laten. Maar voor brie die nog authentiek analoog over de tafel loopt ben je van harte welkom.

Moet ik reserveren?
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Wij merken het aan een aantal dingen :

1) Onverwacht veel interese voor onze openbare groepsdoka. 25 curisten ! Allemaal studenten die met digitaal opgegroeid zijn.

2) Het initiatief van Analog Photo Day op 8 augustus a.s. krijgt onverwacht veel respons van over de hele wereld.

3) De enigen die nog vergroters blijken te kopen op fotografica-beurzen zoals Bièvres zijn jongeren !

4) Ook in Frankrijk voert digitaal veruit de boventoon in de media. Maar als je tussen de regels door leest zie je opvallende dingen. Bijvoorbeeld de laatste extra uitgave van het meest verkochte fototijdschrift "Réponses Photo" over reportagefotografie. Uitstekende artikelen over de huidige trends onder professionals. In het voorwoord spreekt de hoofdredacteur over de onverwacht grote populariteit van 4x5 inch onder jonge reportage fotografen. En van de 6 voorgestelde professionele fotografen blijken er 4 uitsluitend en 1 voor de helft op film te werken.

4) Met enige regelmaat zie je nieuwe fotografen uit de 100% digitale hoek (zoals de multimedia designer Brandon Allen) ineens naar 100% analoog switchen voor hun persoonlijke werk.

5) In Frankrijk valt het op als wereldberoemde fotografen zoals Joel Meyerowitz of Annie Leibovitz toch analoog blijven werken voor bepaalde projecten. M.a.w. in hun ogen is digitaal niet voor alle onderwerpen het juiste medium.

Hier in Frankrijk heeft analoog blijkbaar een nieuwe status gekregen van "ambachtelijke Kunst" zoals olieverf schilderen of beeldhouwen.

In Frankrijk wordt ambachtelijkheid overigens van oudsher veel hoger gewaardeerd dan in het "new-electronic-plastic-is-beautifull-Nederland". Een wijn, kaas of worst wordt hier pas op prijs gesteld als hij met de hand gemaakt is. Liefst met schimmel erop. In Nederland is zoiets verdacht zodra het niet industrieel gemaakt en in plastic verpakt is. Mijn voormalige Nederlandse buurvrouw heeft ons ooit Brie in blik cadeau gedaan !! Mijn Franse vrouw kreeg zowat een rolberoerte
    Elders heb ik gemeld dat professionele fotografen grotendeels op analoog terug zijn gegaan. Dat was bekend. Maar het lijkt er op dat het buiten de professionele wereld ook lijkt om te slaan. En dan natuurlijk niet overal. De benadering in Nederland is heel anders dan in Frankrijk. Zo had ik dit weekend mijn neef uit Frankrijk op bezoek. Hij is kunstschilder en dan zie je een heel verschil met Nederland; al is het alleen al de opleiding.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Elders heb ik gemeld dat professionele fotografen grotendeels op analoog terug zijn gegaan. Dat was bekend. Maar het lijkt er op dat het buiten de professionele wereld ook lijkt om te slaan. En dan natuurlijk niet overal. De benadering in Nederland is heel anders dan in Frankrijk. Zo had ik dit weekend mijn neef uit Frankrijk op bezoek. Hij is kunstschilder en dan zie je een heel verschil met Nederland; al is het alleen al de opleiding.

Jed
    Sorry Jed, ik wil geen welles nietes spelletje starten hoor, maar ik geloof er niks van.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Sorry Jed, ik wil geen welles nietes spelletje starten hoor, maar ik geloof er niks van.
    Ik neem aan dat je het gebruik van analog film door professionals in twijfel trekt. Ik heb even naar het Kodak rapport gezocht. Ofschoon ik dat nog niet heb teruggevonden heb ik de verwijzing: http://www.photographyblog.com/index...till_use_film/
    Van hieruit kom je naar de originele tekst.
    Een vergelijkbaar rapport is een jaar daarvoor gepubliceerd voor europese professionele fotografen ( gepubliceerd naar aanleiding van de photokina).

Je moet het belang van analoge film voor een firma als kodak ook even commerciel inschatten. Dat is het gebied waar kodak vorig jaar winst heeft gemaakt. In de digitale sector moest er geld bij. KOdak noemt zichzelf dan ook nog steeds een firma van chemici.

Ik ga van de juistheid van deze rapportages uit. Maar gezien de moeite die wordt gestoken in de analoog activiteiten, lijken mij deze rapporten wel juist.

Jed

J

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    De digitalers komen op hun passen terug...
    Voor méér dan 1 reden:
    De megapix race is dwingt iedere keer voor een hardware upgrade en is niet vol te houden
    De cleane, zielloze, foutloze beelden boeien amper
    Het printen blijkt nog moeilijker en duurder dan in de doka
    En tot slot bang om het exclusieve van filmfotografie te missen

Zie bvb de beeld_activiteit én kwaliteit van de analogers op de beelden site 'flickr'

mvrgr
    Fred

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin