Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,519   Posts: 1,572,208   Online: 991

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 31

Thread: nieuw hier

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Wij merken het aan een aantal dingen :

In Frankrijk wordt ambachtelijkheid overigens van oudsher veel hoger gewaardeerd dan in het "new-electronic-plastic-is-beautifull-Nederland". Een wijn, kaas of worst wordt hier pas op prijs gesteld als hij met de hand gemaakt is. Liefst met schimmel erop. In Nederland is zoiets verdacht zodra het niet industrieel gemaakt en in plastic verpakt is. Mijn voormalige Nederlandse buurvrouw heeft ons ooit Brie in blik cadeau gedaan !! Mijn Franse vrouw kreeg zowat een rolberoerte
    Vive la France!

Het is niet omdat het nieuw is dat het goed is hoor! Meestal offert men tegenwoordig kwaliteit op voor snelheid en om hip of cool te zijn... Tja zo zijn er ook. Dat was op de nationale radio deze week. Het gevoel groeit stillaan dat de digitale fotografie ondanks vele beloftes, voorspellingen en vooral veel veel vele euro's toch niet kan tippen aan fuji velvia film of de traditionele zwart wit fotografie.
    Zoals alles in de geschiedenis zal er ook in de wereld van de fotografie een slingerbeweging ontstaan.

Tom

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by fred View Post
    De digitalers komen op hun passen terug...
    Voor méér dan 1 reden:
    De megapix race is dwingt iedere keer voor een hardware upgrade en is niet vol te houden
    De cleane, zielloze, foutloze beelden boeien amper
    Het printen blijkt nog moeilijker en duurder dan in de doka
    En tot slot bang om het exclusieve van filmfotografie te missen

Zie bvb de beeld_activiteit én kwaliteit van de analogers op de beelden site 'flickr'

mvrgr
    Fred

Ik zou zelfs nog meer durven zeggen:

Automatische cameras maken automatische foto's, het handwerkmatige is weg (zoals argentic al zei). Er is daar geen markt voor - alleen interressant voor fotojournalisten.

Een goedvoorbeeld is idd. trouwfoto"s.

Binnen 5 jaar is er sowieso geen sprake meer van digitale fotografie: de top digitale cameras halen nu al 6 frames per seconde. In 5 jaar is dat 25 fps en dan heb je een HD video camera. veel interressanter voor de digifanaat.

Om van de steriele look af te komen, heeft de digitale fotograaf nood aan 'bewerken van de foto', en daar is niks mis mee, alleen dit is geen fotografie meer. Vermeer gebruikte een camera obscura voor zijn composities te visualiseren en zijn werk wordt ook niet fotografie genoemd.

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Vandaag hoorde ik een mooie opmerking van een digitalis, waar ik even over na moest denken. De betreffende plaatjesmaker denkt niet na over instellingen, hij neemt "gewoon altijd de foto in MASP stand". Begrijp je wat hij bedoeld?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Er is ruimte voor automatische cameras.Fotojournalisten is een categorie, maar die is tegenwoordig erg klein. Een grote groep zijn de kiekjesmakers. Als je niet meer dan een plaatje wilt, is dat O.K. Maar als je van je foto een andere verwachting hebt, dan liggen de zaken anders. Het is maar wat je wilt. Voor een professonele fotograaf is er het commerciele aspect. En dan blijkt de digitale weg vaak veel te duur. Bovendien kan erniet worden gefotografeerd in de uren van beeldbewerking.

Wat die beeldbewerking betreft, komt het veelal op beeldverandering neer en dat is nog al eens een fauduleuze zaak. Zie hiervoor >
    http://morris.blogs.nytimes.com/2008...q=photo&st=cse
    Maar er zijn dezer dagen veel meer artikelen te vinden. Het zal de digitale fotografie geen goed doen.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    hij neemt "gewoon altijd de foto in MASP stand".
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Maakt Altijd Simpel Prut foto's...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Vandaag hoorde ik een mooie opmerking van een digitalis, waar ik even over na moest denken. De betreffende plaatjesmaker denkt niet na over instellingen, hij neemt "gewoon altijd de foto in MASP stand". Begrijp je wat hij bedoeld?
    Dit is inderdaad een moeilijk begrip. Ik heb het opgegoogled :
    http://reviews.ebay.com/Camera-funct...00000007177273

Jed

dr. ego's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    masp staat dus voor 4 standen.
    m voor manual, dan stel je alles zelf in
    a voor aperture, dan stel je het diafragma in en stelt je camera de sluitertijd zelf voor je in.
    s staat voor shutter, dan stel je zelf de sluitertijd in en kiest de camera het juiste diafragma voor je.
    waar p voor staat weet ik niet meer haha, maar in de p stand worden de sluitertijd en diafragma automatisch ingesteld en kun je voor de rest alles zelf kiezen.

om het eventjes simpel te maken

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De p staat voor Perfect. De camera doet alles automatisch goed !

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by dirkv View Post
    De p staat voor Perfect. De camera doet alles automatisch goed !
    De camera wél maar de fotograaf... hoe zit dat met die factor?
    harry

Release, the best you can do...

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin