Discussions: 45,237 | Messages: 609,937 | Members: 29,967 | Online: 339 | Chatroom: 0
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
SL66
Author: jmcd
32 view(s)
Gum-Silver Process
Author: Dwane
1145 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
663 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
972 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Algemene discussies > Stel jezelf voor aan de APUG gemeenschap > nieuw hier

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-31-2008, 01:44 PM   #1 (permalink)

dr. ego's Avatar

Default nieuw hier

Laat ik me even voorstellen.
Dirk is de naam. Ik woon in Tilburg en ben 18 jaar. In het weekend werk ik bij Fujifilm, maar echt spannend werk heb ik daar niet.
Ik ben rond me 15e begonnen met af en toe dingen te fotograferen die ik gewoon mooi vond met een simpele digitale camera, fujifinepix 6900Z.

Toen wou ik toch wel eens een echte spiegelreflex hebben.
Maar mijn portomonee was niet gevuld, en toen ik zat dat analoge spiegelreflexen zo goedkoop waren ben ik maar eens op zoek gegaan naar een 35mm camera.
Uiteindelijk een zenit122K gekocht, leuke camera maar ik kwam al gauw tegen de grenzen van het kunnen van die camera aan.

Na wat rondstruinen op internet kwam ik foto's tegen van een pentacon six. Ik was er meteen verliefd op en gelukkig stond er toen net eentje te koop in perfect werkende staat voor 100 euro op marktplaats.
Dat was ongeveer 3 maanden geleden.
Dankzij mijn grote vriend Google kwam ik hier uit, wat een schat aan informatie.
dr. ego is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 07-31-2008, 01:59 PM   #2 (permalink)

Default welkom

welkom, Dirk op dit forum.
En zoals je al zij , wat een schat aan informatie. Als je vragen moest hebben stel ze zeker, je zult zeker antwoord krijgen.µ
En succes met de analoge fotografie. Het is zeker zo dat men op het moment zeker zaakjes kan doen bij de aanschaf van analoge zaken.
Succes, Ludo
van eynde ludo is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-01-2008, 03:20 AM   #3 (permalink)

argentic's Avatar

Hallo Dirk,

Van harte welkom op Apug NL. Voor analoog ben je hier aan het juiste adres. En voor collegiale hulp ook.

Ik heb altijd begrepen dat Zenith camera's vooral geschikt waren voor kogelstoten en als dommekracht in straatgevechten Ik heb er vroeger wel mee gewerkt, maar was er niet van onder de indruk. Op mijn exemplaar moest je bij elke foto met de hand de opnameteller bijhouden.

De Pentacon Six daarintegen is een prima camera. Ze worden vaak ondergewaardeerd, omdat ze niet de toeters en bellen hebben van Japanse concurrenten. Maar het zijn prima camera's die uitstekende foto's opleveren.

Dit zijn geweldige tijden voor analoge fotografen. Vroeger kostte een Laborator 1200 vergroter, een professionele Nikon F4 of een Hasselblad uitrusting vele duizenden euro's. Geen normale amateur kon dat betalen. Nu staan de L1200 en de F4 voor 350 € in Houten, en met Hasselblad wordt je doodgegooid. Dat kan in de toekomst ook weer veranderen. Hier in Frankrijk is een duidelijke revival voor analoog bezig onder kunstenaars en jongeren. Intussen wordt de apparatuur langzaam schaarser. Je ziet de prijzen voor kwaliteitsapparatuur dus weer stijgen.

Last edited by argentic; 08-01-2008 at 03:28 AM.
argentic is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-01-2008, 03:21 AM   #4 (permalink)

clogz's Avatar

Hallo Dirk, welkom op APUG.

Hans
Old 08-01-2008, 05:37 AM   #5 (permalink)
AgX

Welkom door een oosterbuur!

Jawel, Apug is een schatkist aan informatie, en vaak reden om over iets als gegeven beschouwd opniew te redeneren.
AgX is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG have the option to remove this ad.)

Old 08-01-2008, 09:09 AM   #6 (permalink)

dirkv's Avatar

Welkom naamgenoot.
Met de pentacon heb je een prima camera aangeschaft. Er zijn goede lenzen, carl zeiss, voor te koop. Snel werken valt niet mee met die camera maar mooi werk maken gaat er goed mee. Het vierkante negatiefformaat vind ik ideaal.
Succes.
dirkv is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-01-2008, 12:36 PM   #7 (permalink)

FotoGys's Avatar

Hartelijk welkom
Old 08-04-2008, 12:42 AM   #8 (permalink)

fred's Avatar

Quote:
Originally Posted by argentic View Post
Hallo Dirk,

... Hier in Frankrijk is een duidelijke revival voor analoog bezig onder kunstenaars en jongeren. Intussen wordt de apparatuur langzaam schaarser. Je ziet de prijzen voor kwaliteitsapparatuur dus weer stijgen.
Kan je iets meer vertellen over de revivial Gilbert?
Komt het aan bod in de media?

Fred
fred is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 08-05-2008, 03:41 AM   #9 (permalink)

Willie Jan's Avatar

Welkom.

Ik kan je overigens fuji across aanbevelen mocht je z/w gaan werken...
Old 08-05-2008, 06:06 AM   #10 (permalink)

argentic's Avatar

Quote:
Originally Posted by fred View Post
Kan je iets meer vertellen over de revivial Gilbert?
Komt het aan bod in de media?
Wij merken het aan een aantal dingen :

1) Onverwacht veel interese voor onze openbare groepsdoka. 25 curisten ! Allemaal studenten die met digitaal opgegroeid zijn.

2) Het initiatief van Analog Photo Day op 8 augustus a.s. krijgt onverwacht veel respons van over de hele wereld.

3) De enigen die nog vergroters blijken te kopen op fotografica-beurzen zoals Bièvres zijn jongeren !

4) Ook in Frankrijk voert digitaal veruit de boventoon in de media. Maar als je tussen de regels door leest zie je opvallende dingen. Bijvoorbeeld de laatste extra uitgave van het meest verkochte fototijdschrift "Réponses Photo" over reportagefotografie. Uitstekende artikelen over de huidige trends onder professionals. In het voorwoord spreekt de hoofdredacteur over de onverwacht grote populariteit van 4x5 inch onder jonge reportage fotografen. En van de 6 voorgestelde professionele fotografen blijken er 4 uitsluitend en 1 voor de helft op film te werken.

4) Met enige regelmaat zie je nieuwe fotografen uit de 100% digitale hoek (zoals de multimedia designer Brandon Allen) ineens naar 100% analoog switchen voor hun persoonlijke werk.

5) In Frankrijk valt het op als wereldberoemde fotografen zoals Joel Meyerowitz of Annie Leibovitz toch analoog blijven werken voor bepaalde projecten. M.a.w. in hun ogen is digitaal niet voor alle onderwerpen het juiste medium.

Hier in Frankrijk heeft analoog blijkbaar een nieuwe status gekregen van "ambachtelijke Kunst" zoals olieverf schilderen of beeldhouwen.

In Frankrijk wordt ambachtelijkheid overigens van oudsher veel hoger gewaardeerd dan in het "new-electronic-plastic-is-beautifull-Nederland". Een wijn, kaas of worst wordt hier pas op prijs gesteld als hij met de hand gemaakt is. Liefst met schimmel erop. In Nederland is zoiets verdacht zodra het niet industrieel gemaakt en in plastic verpakt is. Mijn voormalige Nederlandse buurvrouw heeft ons ooit Brie in blik cadeau gedaan !! Mijn Franse vrouw kreeg zowat een rolberoerte

Last edited by argentic; 08-05-2008 at 07:09 AM.
argentic is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 06:23 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using