Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,544,981   Online: 743

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 31

Thread: nieuw hier

dr. ego's Avatar
    Shooter
    Medium Format

nieuw hier

Laat ik me even voorstellen.
    Dirk is de naam. Ik woon in Tilburg en ben 18 jaar. In het weekend werk ik bij Fujifilm, maar echt spannend werk heb ik daar niet.
    Ik ben rond me 15e begonnen met af en toe dingen te fotograferen die ik gewoon mooi vond met een simpele digitale camera, fujifinepix 6900Z.

Toen wou ik toch wel eens een echte spiegelreflex hebben.
    Maar mijn portomonee was niet gevuld, en toen ik zat dat analoge spiegelreflexen zo goedkoop waren ben ik maar eens op zoek gegaan naar een 35mm camera.
    Uiteindelijk een zenit122K gekocht, leuke camera maar ik kwam al gauw tegen de grenzen van het kunnen van die camera aan.

Na wat rondstruinen op internet kwam ik foto's tegen van een pentacon six. Ik was er meteen verliefd op en gelukkig stond er toen net eentje te koop in perfect werkende staat voor 100 euro op marktplaats.
    Dat was ongeveer 3 maanden geleden.
    Dankzij mijn grote vriend Google kwam ik hier uit, wat een schat aan informatie.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

welkom

welkom, Dirk op dit forum.
    En zoals je al zij , wat een schat aan informatie. Als je vragen moest hebben stel ze zeker, je zult zeker antwoord krijgen.µ
    En succes met de analoge fotografie. Het is zeker zo dat men op het moment zeker zaakjes kan doen bij de aanschaf van analoge zaken.
    Succes, Ludo

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hallo Dirk,

Van harte welkom op Apug NL. Voor analoog ben je hier aan het juiste adres. En voor collegiale hulp ook.

Ik heb altijd begrepen dat Zenith camera's vooral geschikt waren voor kogelstoten en als dommekracht in straatgevechten Ik heb er vroeger wel mee gewerkt, maar was er niet van onder de indruk. Op mijn exemplaar moest je bij elke foto met de hand de opnameteller bijhouden.

De Pentacon Six daarintegen is een prima camera. Ze worden vaak ondergewaardeerd, omdat ze niet de toeters en bellen hebben van Japanse concurrenten. Maar het zijn prima camera's die uitstekende foto's opleveren.

Dit zijn geweldige tijden voor analoge fotografen. Vroeger kostte een Laborator 1200 vergroter, een professionele Nikon F4 of een Hasselblad uitrusting vele duizenden euro's. Geen normale amateur kon dat betalen. Nu staan de L1200 en de F4 voor 350 € in Houten, en met Hasselblad wordt je doodgegooid. Dat kan in de toekomst ook weer veranderen. Hier in Frankrijk is een duidelijke revival voor analoog bezig onder kunstenaars en jongeren. Intussen wordt de apparatuur langzaam schaarser. Je ziet de prijzen voor kwaliteitsapparatuur dus weer stijgen.
    Last edited by argentic; 08-01-2008 at 02:28 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Dirk, welkom op APUG.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Welkom door een oosterbuur!

Jawel, Apug is een schatkist aan informatie, en vaak reden om over iets als gegeven beschouwd opniew te redeneren.

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Welkom naamgenoot.
    Met de pentacon heb je een prima camera aangeschaft. Er zijn goede lenzen, carl zeiss, voor te koop. Snel werken valt niet mee met die camera maar mooi werk maken gaat er goed mee. Het vierkante negatiefformaat vind ik ideaal.
    Succes.

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Hartelijk welkom
    Fotografen zien veel meer in hun leven

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Hallo Dirk,

... Hier in Frankrijk is een duidelijke revival voor analoog bezig onder kunstenaars en jongeren. Intussen wordt de apparatuur langzaam schaarser. Je ziet de prijzen voor kwaliteitsapparatuur dus weer stijgen.
    Kan je iets meer vertellen over de revivial Gilbert?
    Komt het aan bod in de media?

Fred

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Welkom.

Ik kan je overigens fuji across aanbevelen mocht je z/w gaan werken...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Kan je iets meer vertellen over de revivial Gilbert?
    Komt het aan bod in de media?
    Wij merken het aan een aantal dingen :

1) Onverwacht veel interese voor onze openbare groepsdoka. 25 curisten ! Allemaal studenten die met digitaal opgegroeid zijn.

2) Het initiatief van Analog Photo Day op 8 augustus a.s. krijgt onverwacht veel respons van over de hele wereld.

3) De enigen die nog vergroters blijken te kopen op fotografica-beurzen zoals Bièvres zijn jongeren !

4) Ook in Frankrijk voert digitaal veruit de boventoon in de media. Maar als je tussen de regels door leest zie je opvallende dingen. Bijvoorbeeld de laatste extra uitgave van het meest verkochte fototijdschrift "Réponses Photo" over reportagefotografie. Uitstekende artikelen over de huidige trends onder professionals. In het voorwoord spreekt de hoofdredacteur over de onverwacht grote populariteit van 4x5 inch onder jonge reportage fotografen. En van de 6 voorgestelde professionele fotografen blijken er 4 uitsluitend en 1 voor de helft op film te werken.

4) Met enige regelmaat zie je nieuwe fotografen uit de 100% digitale hoek (zoals de multimedia designer Brandon Allen) ineens naar 100% analoog switchen voor hun persoonlijke werk.

5) In Frankrijk valt het op als wereldberoemde fotografen zoals Joel Meyerowitz of Annie Leibovitz toch analoog blijven werken voor bepaalde projecten. M.a.w. in hun ogen is digitaal niet voor alle onderwerpen het juiste medium.

Hier in Frankrijk heeft analoog blijkbaar een nieuwe status gekregen van "ambachtelijke Kunst" zoals olieverf schilderen of beeldhouwen.

In Frankrijk wordt ambachtelijkheid overigens van oudsher veel hoger gewaardeerd dan in het "new-electronic-plastic-is-beautifull-Nederland". Een wijn, kaas of worst wordt hier pas op prijs gesteld als hij met de hand gemaakt is. Liefst met schimmel erop. In Nederland is zoiets verdacht zodra het niet industrieel gemaakt en in plastic verpakt is. Mijn voormalige Nederlandse buurvrouw heeft ons ooit Brie in blik cadeau gedaan !! Mijn Franse vrouw kreeg zowat een rolberoerte
    Last edited by argentic; 08-05-2008 at 06:09 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin