Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,544   Posts: 1,544,416   Online: 1072

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Thread: Ok, mijn beurt.

Shooter
    35mm

Ok, mijn beurt.

Hallo, mijn naam is Hans.
    Ik snuffel al een tijdje rond op de site en zal me nu maar een keertje voorstellen.
    De fotografie begon voor mij in de jaren 70 van de vorige eeuw met een practica EE2 die ik nog steeds ergens moet hebben aangezien ik nooit iets weg kan doen.
    Na een hiatus van zo'n 25 jaar heb ik vlak voor de digitale revolutie de draad weer opgepakt met een Nikon F80 vrij snel gevolgd door een (2e handse) F5.
    Ook de eerste wankele schreden in de donkere kamer werden in deze tijd een feit.
    Toen de digitale SLR voor de gewone man betaalbaar werd deed ik ook mee. Daar heb ik in korte tijd enorm veel van geleerd.

Omdat ik altijd geïnteresseerd in de techniek van de oudere cameras ben geweest en nostalgie mij zeker niet vreemd is heb ik op een gegeven moment een Bronica EC-TL 6x6 aangeschaft.
    Met deze camera heb ik inmiddels een haat liefde verhouding. Prachtige beelden produceert hij/zij, als ze ten minste door wil spoelen.

Om 6x6 af te kunnen drukken moest er ook een andere vergroter komen en aangezien (bijna) iedereen de doka de deur uit doet voor weinig heb ik inmiddels een belachelijke hoeveelheid schalen, maatbekers, tangen, ontwikkel tanken, thermometers en noem maar op.
    Tussen de spullen van mijn laatste aanwinst zat zelfs een kunstgebit de functie hiervan in de doka heb nog niet kunnen herleiden op het forum. Sugesties iemand?
    De ambachtelijke werkwijze en het benodigde vakmanschap om een goede afdruk te maken spreken mij erg aan.
    Ik ben zelf nog steeds een absolute beginner wat dat betreft en heb nog een lange weg te gaan dus ik zal de nodige domme vragen gaan stellen.

Momenteel heb ik mijn zinnen gezet op het zelf bouwen van een 4x5 camera.
    Het wordt waarschijnlijk een hybride loopbodem. Een sluiter en een paar lenzen heb ik inmiddels al.

Shooter
    4x5 Format
    Welkom Hans

Wat is een hybride loopbodem ?

JBoontje's Avatar
    Shooter
    35mm
    Welkom, Hans.

Quote Originally Posted by HansE View Post
    Tussen de spullen van mijn laatste aanwinst zat zelfs een kunstgebit de functie hiervan in de doka heb nog niet kunnen herleiden op het forum. Sugesties iemand?
    Een kunstgebit? Gelukkig ben ik dit soort vreemde voorwerpen nog niet tegengekomen in mijn aankopen
    Misschien probeerde hij de hardnekkige bacteriën in het kunstgebit te doden door het te spoelen in fixeermiddel?
    Het zal een mysterie blijven

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Welkom Hans

Wat is een hybride loopbodem ?
    Ik wil het een beetje kompact houden (voorzover dat mogelijk is in groot formaat) dus is het de bedoeling dat het geheel zo klein mogelijk opgevouwen kan worden. Zoiets als een Tachihara of een Shen-Hao.
    Alleen is een monorail gemakkelijker te bouwen dus wordt het waarschijnlijk een kruising.

O ja,. en suggesties is natuurlijk met dubbel g.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Hans,
    Welkom hier op Apug. Enne dat kunstgebit....fotografie is naturrlijk een bezigheid waar je soms stevig de tanden in moet zetten

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Hans , bij dat kunstgebit zat daar soms ook een tube bij met bruistabletten. Dat waren normaal bruistabletten om het kunstgebit te zuiveren.
    Maar dat deze tabletten ook goed zijn om de spoelen die we gebruiken om onze filmen op te spoelen om te ontwikkelen in de tanks die we hier voor gebruiken. Dat is toch zo.
    Als de spoelen na verloop van tijd een tonntje krijgen, steek ze er maar eens in en je zal wel zien, daarna natuurlijk eerst goed afspoelen voor je het spoel terug gebruikt.
    Welkom, Ludo.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Welkom Hans!

Maar die kruising tussen optische bank en loopbodem is mij nog altijd niet duidelijk.
    Of denk jij aan zoiets als de Linhof Technikardan?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    hallo Hans, welkom op dit forum. Ik moest met het gebit direct denken aan de pinhole foto's die Justin Quinell maakte vanuit zijn mond. Dit kan je er dus ook mee doen:

(c) Justin Quinell, "Hong Kong" uit de serie "A Day in the Life of My Mouth" (1998). Genomen met een 110-film cartridge met een gaatje van 0,18mm en een belichtingstijd van 5 seconden.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Welkom Hans,

ook een manier om naast al die nieuwe uitdagingen ook nog zelf je technische camera te willen bouwen.

Ben benieuwd naar de resultaten die je weet te bereiken.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hans van harte welkom.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin