Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,011   Posts: 1,524,690   Online: 720

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format

terug naar de bron ...

jawel, na 15+ jaar dokaloos te zijn geweest is het een klein jaar geleden terug beginnen kriebelen en
    ben ik dan ook meteen overgestapt van (vroeger) kleinbeeld naar middenformaat.
    al ben ik al geruime tijd digitaal ingestapt (na doka kwam dia en na dia kwam digitaal),
    toch heeft het steeds blijven spoken in m'n hoofd
    en een maand of 4 geleden is het er dan van gekomen,
    m'n eerste MF camera!

tot nog toe liet ik de rolletjes ontwikkelen in de fotoshop,
    maar het onvermijdelijke komt er aan: m'n eerste 120-rolletjes zelf in de tank stoppen.

in de korte tijd dat ik ondertussen op APUG vertoef al héél wat opgestoken daarover
    en ik hoop héél erg binnenkort m'n eerste rolletjes te kunnen bekijken.

o, en ik ben belg, uit mariakerke bij gent, en al 15 jaar 27

maarten

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Welkom Maarten,

Heel veel succes op je analoge pad. Ik hoop niet dat het je gaat frustreren, eerder veel plezier gaat brengen.
    Terug naar de bron zeg je, dan zou je platen moeten proberen, ofwel grootformaat. Als iets de bron is, is dat het wel. Maar jouw stap naar het middenformaat is al zo groot, dan kan die stap nog wel even wachten...
    Wat voor camera heb je?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    en ik maar denken dat ik met mijn 5 jaar een ouwe l*l ben...

Succes met de 'nieuwe' hobby. Misschien moet je het zo zien dat je na langdurige en zorgvuldige voorbereiding op het juiste moment de grote sprong voorwaarts maakt. Nog nooit is zulke mooie apparatuur zo betaalbaar geweest en nog nooit heeft analoog zo staan springen om supporters.

Wonderlijk trouwens hoeveel mensen dankzij digitaal in de fotografie (her)belanden en dan op een gegeven moment (opnieuw) interesse voor analoog opvatten. Het is niet allemaal slecht, dat digitale.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

Welkom

Maarten , Welkom op dit analoge forum en heeeeel veel plezier toegewenst met jou middenformaat keuze.
    En zoals Sandemarijn zei , er is inderdaad ook nog wel iets goeds aan de digitale fotografie.
    Heb het zelf ook al eens mee gemaakt, mijn zoon fotografeerd ook , natuurlijk digitaal . Maae een jaartje geleden waren we eens in Anteloop canyon in de v.s. wondermooi , had dus al een tijdje gefotografeerd met sluiter tijden tot 30 - 40 sec.Alhoewel ik vrij zeker was van mijn zaak , heb ik hem toen een gegeven doorgegeven om te fotograferen , omdat als men ver van huis is op een plaats waar men al lang naar uit zag en men krijg dan toch de bevestiging dat de manier van fotograferen klopt en men het direkt kan controleren met een beeld , doet dat op dat moment toch wel duegt dat men goed bezig is.
    Succes , Ludo.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by maarten m View Post
    jawel, na 15+ jaar dokaloos te zijn geweest is het een klein jaar geleden terug beginnen kriebelen en
    ben ik dan ook meteen overgestapt van (vroeger) kleinbeeld naar middenformaat.
    al ben ik al geruime tijd digitaal ingestapt (na doka kwam dia en na dia kwam digitaal),
    toch heeft het steeds blijven spoken in m'n hoofd
    en een maand of 4 geleden is het er dan van gekomen,
    m'n eerste MF camera!

tot nog toe liet ik de rolletjes ontwikkelen in de fotoshop,
    maar het onvermijdelijke komt er aan: m'n eerste 120-rolletjes zelf in de tank stoppen.

in de korte tijd dat ik ondertussen op APUG vertoef al héél wat opgestoken daarover
    en ik hoop héél erg binnenkort m'n eerste rolletjes te kunnen bekijken.

o, en ik ben belg, uit mariakerke bij gent, en al 15 jaar 27

maarten
    Van harte welkom uit Hasselt. Wil je zelf kleur ontwikkelen ?

gr. Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    bedankt allemaal voor de fijne woorden!

@merlin: gisterennacht de eerste rolletjes ontwikkeld en alhoewel de eerste rol me een dik halfuur bezighield om op te spoelen, lukte het in een 5-tal minuutjes met de tweede.
    ik moet er wel bijzeggen dat de spoelen 40+ jaar oud waren en dat het 220-film betrof, dus niet echt het makkelijkste om mee te beginnen
    TC heb ik even mee gewerkt, maar het toestel waar ik nu mee werk (Hasselblad 500C(M)) ligt me toch beter. mocht ik TC gaan opnemen, dan liefst met collodium

@sandermarijn: het digitale "intermezzo" heeft inderdaad gespeeld, maar ik zal het zeker blijven doen.
    overigens zal ik analoog ook combineren met digitale verwerking. (best of both worlds?)

@ludo: voordeel van digitaal is id. dat je snel je resultaat kunt "controleren", maar het aan de andere kant ga je ook minder snel geneigd zijn na te denken over je opnames.
    ik voel veel meer "rust" als ik de MF vastheb, dan als ik met de 5D aan de slag ga, allicht omdat ik me dan veel meer moet concentreren op alle parameters.

@marc: bedankt voor de welkom. ik heb er even aan gedacht om kleurfilm te gaan ontwikkelen, maar zal het eerst nog even bij zw/w houden.
    misschien dat ik ooit terug naar diapositieven ga, maar een omweg via kleurnegs naar scan zie ik zo snel niet gebeuren ...

beste groeten,
    mm

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Welkom bij ons, Analoog blijft gewoon leuker.

bedankt allemaal voor de fijne woorden!

overigens zal ik analoog ook combineren met digitale verwerking. (best of both worlds?)
    Ik weet niet of er zoiets bestaat als het beste van twee werelden, je levert altijd wat in.
    Volgens mij heeft digitale verwerking alleen zin als je er iets digitaals mee gaat doen; PPT, webpublicatie, beeldbewerking via photoshop.
    Dat laatste kun je trouwens ook goed in de DOKA, je hebt dan andere mogelijkheden en beperkingen, maar dat maakt het wat mij betreft pas leuk.

adieu,
    Johan

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    dag johan,

ergens heb je wel gelijk hoor, maar digitale verwerking ligt mij nu eenmaal beter dan het vergroterwerk.
    het geeft me bv. al de belangrijke vrijheid niet tijdsgebonden te zijn en overal te kunnen werken.
    ik zeg niet "nee" maar de eerstvolgende investering zal een degelijke scanner zijn

groeten,
    maarten.

PS: waarom "adieu"?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    dag johan,

ergens heb je wel gelijk hoor, maar digitale verwerking ligt mij nu eenmaal beter dan het vergroterwerk.
    het geeft me bv. al de belangrijke vrijheid niet tijdsgebonden te zijn en overal te kunnen werken.
    ik zeg niet "nee" maar de eerstvolgende investering zal een degelijke scanner zijn

groeten,
    maarten.

PS: waarom "adieu"?
    De hybride verwerkingking biedt inderdaad mogelijkheden

Zoals: 8x10 dias op 6400dpi inscannen en murals laten printen zonder enig zichtbare ruis of korrel;
    Of andersom: Digitale negatieven laten lijn printen (curve) en deze dan via een edel procede (bv Pd-Pt - Dan Burkholder)
    afdrukken. Geen doka nodig in beide gevallen.

gr. Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    hm, marc,
    wat is dat edel procédé? (Pd-Pt ...)

mm

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin